123GT Bilder / snack

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Micke_ed wrote:vad vill du veta? den stämmer exakt in på din beskrivning. Han som har den är en polare till mig, det är en föredetta polisbil.
Njae skulle va kul att se ett par bilder på den.Vad är det för regnummer på den??Låter ju rätt fränt en polis-GT,köpte polisen in några fler GT till sin vagnpark??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Den har aldrig varit målad som en polisbil. Den har tydligen varit någonform av skolfordon. Jag ska se om det finns några bilder på den.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Micke_ed wrote:Den har aldrig varit målad som en polisbil. Den har tydligen varit någonform av skolfordon. Jag ska se om det finns några bilder på den.
Hur kommer det sig att ett skolfordon är polisutrustat då???Har den inte rullt inom polisen alls då??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Skolan har väl köpt in den när det känat ut som polisbil och eleverna har väl då skruvat en del i den för att lära sig hur en riktig bil är konstruerad :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Hasse63 wrote:Skolan har väl köpt in den när det känat ut som polisbil och eleverna har väl då skruvat en del i den för att lära sig hur en riktig bil är konstruerad :wink:
Nej nej! Den har aldrig varit polismålad, eller gott som vanlig polisbil över huvud taget, enligt uppgift. och den har inte alla polis tillbehör. Den har polisbaksätet (med en låda under sittsen) och då har den dörrsidorna som satt i polisbilarna, fläkten till bakrutan. Inget mer vad jag kan minnas...
Om man tittar på typskylten så är det inte en GT men den är byggd och utrustad som en GT från fabriken. Skall tydligen ha bytts på någon spesiell lina på volvo fabriken där alla andra polisbilar och sånt skall ha tillverkats.
Jag kan fråga han vad det var för något polisen har använt den till. Om jag inte missminner mig så fick eleverna lära sig köra i den, på riktigt alltså! Eller om den var någon form av ledningsbil... Minnet sviker, jag kan höra med han vid tillfälle.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Då jag kollade typskylten på den bilen så var det en 133341MP dvs en sport med m40 låda och b-motorn som inte gick att få mer än i GT och sydafrika-sport enligt ett engelskspråkigt motortidningstest.
Bilen fanns ute på annons tidigare och på de bilderna såg det ut som prylfacket på instrumentbrädan saknades och jag gissar att den inte var gt utrustad från fabrik men den hade diverse s-koder och det är inte fullständigt omöjligt att en av dessa kan betyda GT-utrustad sport, det troligaste är dock att s-koderna är diverse normal polisutrustning.
Man kan ställa sig frågan varför skulle polisen köpa en sport och utrusta den som en GT med od gt-ratt fällbeslag för att sedan låta polisaspiranter träna bilkörning med den?
Man bör komma ihåg att en polisutrustad gt borde vara det absolut dyraste de kunde köpa, jag tycker att det verkar som att kasta pengar i sjön.
Kan du få ägaren att kolla med volvos historiska arkiv kan man få fram tex växellådsnummer och se om det var m40 eller m41, då kan man se om typkoden är rätt eller om den blev utrustad på annat sätt än vad typkoden anger.
Hade polisen några andra GT utrustade bilar, om inte varför skulle polisen träna i en?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Man kan ju undra....
Jag har ingen aning! Jag har fått det förklarat för mig på det sätt jag har förklarat på forumet. Och min polare som äger bilen är ärligare än mig, och jag är jävligt ärlig. Eller hur Lars! :)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Micke_ed wrote:Man kan ju undra....
Jag har ingen aning! Jag har fått det förklarat för mig på det sätt jag har förklarat på forumet. Och min polare som äger bilen är ärligare än mig, och jag är jävligt ärlig. Eller hur Lars! :)
Du tror inte du skulle kunna ordna fram ett par bilder på GT:n???Är väldigt nyfiken på den :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag ska dit nästa månad jag ska försöka ta med kameran.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Micke_ed wrote:Jag ska dit nästa månad jag ska försöka ta med kameran.
Suvveränt :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Hej!
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men det låter väldigt likt den 123 GT som ligger till salu på vårt annonsforum. En sökning på regnumret visar typnummer 133351M, vilket ger 123 GT med M41 låda och -67 års modell.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Amapola wrote:Hej!
Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men det låter väldigt likt den 123 GT som ligger till salu på vårt annonsforum. En sökning på regnumret visar typnummer 133351M, vilket ger 123 GT med M41 låda och -67 års modell.
Vilket annonsforum??Har du nån länk till den??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Nä, jag tyckte inte det skulle behöva länkas till Amazonklubbens annonstorg. :roll: :wink:
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amapola wrote:väldigt likt den 123 GT som ligger till salu på vårt annonsforum.
Här finns den http://www.amazonklubben.se/annons_visa ... m=8/1/2006 3:20:19 PM
Tittar man på den översta bilden saknar instrumentstoppningen prylfacket som är en gt utrustning och det var en av anledningarna att jag kontaktade säljaren.
Jag fick ett kort på typplåten och av den framgick att det var en 67 sport med b-motor och m40låda även om bilregistret har andra uppgifter.
Sport 67 ska inte ha b-motorn så den är udda ändå men den är inte en äkta gt om man går efter typkoden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Borde man inte göra nått åt annonsen då den inte är en äkta GT och därmed felaktig annons??Har den några GT specifika delar kvar??Varvräknaren ser man ju men svårt att avgöra om den är \"äkta\".
Hmm femekrade Cragar SS i alu var ju lite ovanligt,aldrig settd om i aluminium förut.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply