Page 15 of 18

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Thu Sep 06, 2012 7:06 am
by sn@kesh!t
Han ska tydligen ha ägt den i 20år och blev avställd 2001 pga tvåa på bussning i bakvagnen

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Thu Sep 06, 2012 7:11 am
by Ragge
åfan , vore kul att veta om det är en äkta som fallit ur på nåt sätt ..

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Wed Oct 31, 2012 9:56 pm
by large
Vilken typ av insug borde det vara på 1967 123GT? En aluminium insug eller en gjutjärn insug/avgasgrenrör-enhet? Eller hurdant är vevhusventilation?
Hur ska man koppla slangar från vevhusventilation till-insug/luftrenare eller från bromsservo till insug?

Bra bilder av detaljer om B18B motorn i 123GT och motorutrymmet skulle hjälpa till.

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Thu Nov 01, 2012 12:18 pm
by Fredrik Lofter
large wrote:Bra bilder av detaljer om B18B motorn i 123GT och motorutrymmet skulle hjälpa till.
Volvo Amazon Pictures generellt:

http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php

och specifikt:

http://volvo1800pictures.com/document/2_motor.pdf

Mvh,

Fredrik

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Thu Nov 01, 2012 4:25 pm
by large
Tack för länkar. Dom har ja ju kollat men inte fått svar på mina frågor. På Volvos rep.handböcker finns det ju bara bilder av äldre version av B18B, men inte bilder av B18B på GT Amazon.

Ännu en fråga: finns det fäste för växelströmsgenerator på motorblock av GT? Dvs. är motorn den nyare version av B18 blocket?
Fredrik Lofter wrote:
large wrote:Bra bilder av detaljer om B18B motorn i 123GT och motorutrymmet skulle hjälpa till.
Volvo Amazon Pictures generellt:

http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php

och specifikt:

http://volvo1800pictures.com/document/2_motor.pdf

Mvh,

Fredrik

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Fri Nov 02, 2012 2:17 am
by Amarace
Alla jag sett har då växelströmsfäste i blocket (gjutet alltså).
Det ska vara gjutjänrsinsug 67 o nyare.

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Sat Dec 08, 2012 2:02 pm
by ricky
Amarace wrote:Alla jag sett har då växelströmsfäste i blocket (gjutet alltså).
Det ska vara gjutjänrsinsug 67 o nyare.
Är det någon som har bilder på växelströmsgenerator fästet i gt motorn ?:)

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Sat Dec 08, 2012 3:05 pm
by Torbo
Sånt har jeg i min Duett 66 m. B18-motor:
Image

Det skulle vel passe?

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Mon Dec 10, 2012 2:40 pm
by Arne
Alla B18 motorer från -67 har gjutet fäste för växelströmsgenerator.

Re:

Posted: Mon Sep 08, 2014 8:56 pm
by Lars Bd
Lars Bd wrote:För övrigt så är troligen kvarvarande antal gt i sverigt 5 st mindre än vad bilregistret anger.
Det diskuterades en svart polis-GT tidigare och det finns 5 st svarta GT med samma första registreringsdatum och chassienummerspridning på 700, jag gissar att det är systerbilar alla 5 dvs 133341M i polisutförande felaktigt registrerade som GT i bilregistret.
Fredrik Lofter har fått bekräftat från Volvos historiska arkiv att de 5 svarta 123GT som förekommer i bilregistret inte är 133351 utan 133341 beställda av Polisen d.v.s. 122S med B18B som inte fanns i civilt utförande förrän 68 års modell.

Re: Re:

Posted: Fri Sep 19, 2014 6:33 am
by Fredrik Lofter
Lars Bd wrote:Fredrik Lofter har fått bekräftat från Volvos historiska arkiv att de 5 svarta 123GT som förekommer i bilregistret inte är 133351 utan 133341 beställda av Polisen d.v.s. 122S med B18B som inte fanns i civilt utförande förrän 68 års modell.
Ja, det stämmer. Det hade länge florerat uppgifter om att 123GT fanns i svart (färgkod 19) och vi hade fått in inte mindre än nio bilar som påstods vara just svarta 123GT till volvoamazonpictures.se, så jag kollade helt enkelt upp det hos Volvo under förra hösten. En del av dem visade sig vara 123GT men ingen av dessa levererades som svart. En del av dem visade sig vara svarta men ingen av dessa levererades som 123GT. Här är uppgifterna för dessa nio bilar ur Volvos leveransböcker:

Image

Volvo 122S med B18B årsmodell 1967 såldes inte enbart till Rikspolisstyrelsen (RPS), typ 133341MP och 223341MP, utan även till privatpersoner i Sydafrika (typ 123942M) och USA (typ 133441M och 223441M). Detta gäller inte alla bilar på dessa två marknader, en del 122S hade fortfarande B18D-motorn. Alltså förekommer 122942M respektive 132441M och 222441M på respektive marknader. Kul fakta här är att den enda Volvo-bilen med inledande 123 i typbeteckningen är fyradörrars Sport och som troligen endast återfinns i Sydafrika...

Mvh,

Fredrik

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Fri Sep 19, 2014 8:28 pm
by Lars Bd
Notera karossnummret på RPS (rikspolisstyrelsen) bilarna som ligger omkring 1000 under chassienummret medan det för övriga bilar som följde löpande bandet i huvudsak är åt andra hållet med ett karossnummer som överstiger chassienummret med nästan upp till 700 även om vissa undantag finns.
Sannolikt beror det på att chassienummret stansades först på leveransklara bilar och de som hamnade på specialutrustningsverkstan och/eller behövde extra justering/reparation tog längre tid att färdigställa. (En del bilar fick sannolikt skador under tillverkningen som måste åtgärdas innan leverans.)

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Tue Mar 24, 2015 2:37 pm
by Fredrik Lofter
En till påstått svart (19) 123GT rättad i chassidatabasen med hjälp av uppgifter från Volvos leveransböcker:

Image

De flesta av dessa 122S med leveransadress Rikspolisstyrelsen var leveransklara i september 1967 vilket är sent, eller väldigt sent, under modellåret.

Mvh,

Fredrik

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Sat Dec 12, 2015 7:45 pm
by Per M
Det har tidigare diskuterats antal tillverkade 123GT ända svaret där finns hos Volvo
Tidigare nämnda antalet är i den här tråden på 2214st
1967 1189st
1968 834st
1969 152st
1970 39st
Källa: okänd ??

Men antal Svensksålda tänkte jag komma in på här:

1966 1078st OBS !!! detta är inte per årsmodell utan försäljnings år OBS !!!
1967 845st
1968 365st
1969 148st
1970 89st

Summa 2525st Svensksålda registrerade i Sverige 1966-1970, om 123GT finns ingen uppgift efter 1970 då antalet bara specificerades till antal 2 dr 4dr och kombi år 70 och ja det såldes/registrerades en 4dr amazon år 1970

Källa är: Bilfakta från åren 66-71

//Per M

Re: 123GT Bilder / snack

Posted: Mon Dec 14, 2015 2:31 pm
by Fredrik Lofter
Antalet tillverkade 123GT är en intressant och ständigt återkommande fråga som det hittills aldrig framkommit något bra svar på. I artikeln Värsta Volvon i byn - 123GT av Peo Kjellström i tidningen Klassiska Bilar nummer 5, 2011 (sid 73) anges antalet tillverkade 123GT vara:

1967 1980st
1968 197st

plus "en handfull bilar av årsmodell 1969 och 1970". Stämmer det skulle det förmodligen göra modellen till en av de mest sällsynta efter P1900. Det är känt att 123GT slutmonterades även i Gent, Belgien och i Halifax, Kanada för årsmodell 1967 (typbeteckning 133951M) men det är inte känt om dessa bilar ingår i siffrorna ovan. Jag kontaktade Peo Kjellström 2011 och frågade var han fått siffrorna från och han hänvisade till Staffan Kraft. Jag har frågat Staffan Kraft flera gånger men Staffan Kraft har inte svarat. Jag vet att andra också har frågat med samma frånvaro av svar, bl.a. George Minassian som driver 123GT-registret.

Nu är inte George jättenoga med att uppdatera antalet bilar han har i registret men skulle man rätta det åt honom (alltså räkna antalet unika chassinummer med typbeteckning 133x5xx) skulle det per dags dato se ut så här:

1967 613st
1968 104st
1969 20st
1970 1st

Vad gäller 123GT med årsmodell 1969 så ska de flesta ha sålts till Schweiz. De har motor B20B men lider i övrigt av samma grad av förenklingar som präglade alla modeller av Volvo Amazon det året. För årsmodell 1970 lär följande föreskrift från TSV ha påverkat en del:

Enligt Statens Trafiksäkerhetsverk, föreskrifter F8-1968, angående bestämmelser om instrumentpanel gäller att montering av varvräknare på instrumentpanel icke uppfyller gällande krav. Detsamma gäller även klockhållare för bilur. Bestämmelsen skall tillämpas på fordon, som betecknas som 1970 eller senare års modell eller som eljest upptages i typintyg eller första gången inställs för registreringsbesiktning efter den 1.1.1970.

Mvh,

Fredrik