En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

tja jag har ev fått tag i ett ac-kit nytt från usa till b18-b20 . va de krångligt å få till det ? tänkte lyxa till limon isåfall
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Har du en B20 i bilen och får tag på AC monteringsplattan till detta block så blir det "enklare"
Problemet med monteringen är alla dessa extraplåtar som blir till B18 blocket. De sitter alltid ivägen!

När det gäller kupedelen så skall man bocka till långstina så hon kommer närmare golvet men det är inget besvär i det stora hela.

/Jan

mycket lite el att bekymmra sig över
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

sitter b18a i limon
blir det enklare om jag lägger i en b20 samtidigt ? har några står
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Ja en B20 med AC monteringsplåten gör det lättare eftersom man slipper klä in hela blocket med AC monteringsplåtar som det är på B18.

Men det skall fortfarande till kondensor och förångare samt allt emellan.
Har du räknat på slutpriset. Min kostade 10 men 15 är en mera normal slutsumma beroende på hur mycket man gör själv och hur mycket man måste göra rent de gammla prylarna.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

nope
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Eftersom mina "värmeproblem" i viss mån kvarstår i bilen (alltså att soppan förångar om man använder AC i 30 graders värme och står still i kö) så har jag en tanke på att klyva bort insug från grenrör.

Tycker inte att det skall ge några bekymmer eftersom det är så det är på de yngre modellerna. Men jag borde inte vara först med att ha funderat på detta. Så är det någon som har separerat så man får ett insugningsrör för Zenit förgasare och ett grenrör för enrörs avgassystem?

Förmodar att det åtgår 2 st för att klara av delningen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Lars Bd »

Du har inte speciellt stort utrymme för att klara av detta, väggen mellan insug/avgas är väl bara ca 5mm och med en spalt på 2mm har du bara 1,5mm gods kvar i väggarna. Varför inte göra en isolerfläns med kylning från AC under förgasaren eller ett kalluftkylrör riktat mot förgasaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

det jag har på G , är nya aldrig upppackade delar till komplett ac,
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Lars Bd wrote:ett kalluftkylrör riktat mot förgasaren.
Med egen fläkt då :mrgreen: för problemet är ju inte när bilen rullar.
Tempen på motorn går inte upp nämvärt så pump och termostat fungerar.
Isolerbricka (bakelit) finns redan mellan insug och förgasare (dock ingen med kylning från A/C)
På trimmade SAAB tvåtakt så gjorde man ett T innan förgasaren och cirkulerade tillbaka soppan till tanken så att det var kall bensin i systemet.

Någon mm i avstånd torde minska värmen till förgasaren något. Man kanske ska göra ett förök iallfall.
Ett anternativ kan ju vara att montera ett tvårörs grenrör för jag måste ju ändock montera dit ett flexrör på avgassystemet.
Rostfritt i all ära men det expanderar så in i hel.....te. Vi pratar cm i flertal. Raka rörs system är inte kul. Nu vet jag inte om de andra är bättre men detta är inte kul. (köpt för snart 10 år sedan).

Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Lars Bd »

QV wrote:Med egen fläkt då :mrgreen: för problemet är ju inte när bilen rullar.
Från kupefläkten (AC:n) var det jag menade som är en befintlig fläkt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

ohhh ytterligare ett hål i torpeden blir nog inte bra.
kommer lukta motor i kupen då om inte fläkten trycker på.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by A-masen »

För den som vill experimentera med att kyla förgasaren mot ånglås finns det ju Peltierelement: http://www.electrokit.com/peltierelemen ... v-5a.52104" onclick="window.open(this.href);return false;
Men först krävs det väl lite extra ström i batteriet, det drar ju max 6 Ampere, sedan en monteringsplåt som samtidigt är motsvarighet eller komplement till plastbrickan under förgasaren som är den gängse lösningen på ånglåset. Mot strömförbrukningen kan man säkert göra det termostatstyrt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Vann precis ett enkelutblågrenrör till tidiga B18 sport på tradera för 67kr.
Då får jag kapa bort insugningsröret och hoppas att det passar!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Lars Bd »

Hoppas kan du göra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

1mm luftgap kyler bättre än homogent :mrgreen:

/jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply