Amazon däck/fälgventiler

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Amazon däck/fälgventiler

Post by amazon guy »

Hej,

Är det nåt speciellt med Amazon däckventilers storlek?

Var idag efter att ha skaffat en fin fälg (utan ventil) och bra sommardäck till ett nytt reservhjul, istället för det "100 år" gamla och äckliga dubbdäcket samt rostig fälg jag hade i bilen hittills, men killen på däckfirman (liten däckfirma) sa att hans ventiler var för små för att passa en min fälg, vilket gjort mig lite häpen.....

Vad är det då för ventiler man skall kolla efter, antar att det isf räknas efter fälghålets diameter?

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Nov 27, 2014 6:30 pm, edited 1 time in total.
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by Rostensrike3 »

Hej
Du behöver en ventil som heter TR415, den är lite bredare i basen. De flesta däckfirmor som har lite historia har sådana. Om du går bet så kan du skicka mig ett PM, så kan jag hjälpa dej!
// RostensRike
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by 123GT »

Jag handlade mina hos VP autoparts men vet att även verktygsboden hade sist jag kollade. (priser varierar)
/ mvh sven

http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART" onclick="window.open(this.href);return false; ... i_2012.asp

http://www.verktygsboden.se/tillbehoer- ... -mm-100-st" onclick="window.open(this.href);return false;
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by amazon guy »

Hittade exakt samma ventiler (TR415) på en webbsida på nätet för 5,40:-/styck, men tyvärr så sparade jag inte sidan för måste istället hitta den någostans i stan, det handlar ju bara om en så det är inte lönt att joxa med någon försändelse....

Dennis
Last edited by amazon guy on Fri Nov 28, 2014 8:57 am, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by amazon guy »

Rostensrike3 wrote:Hej
Du behöver en ventil som heter TR415, den är lite bredare i basen. De flesta däckfirmor som har lite historia har sådana. Om du går bet så kan du skicka mig ett PM, så kan jag hjälpa dej!
// RostensRike
Tack för tipset, Rostensrike3....

Dennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by A-masen »

Ett tips när man inte hittar en webbsida som man tidigare har besökt:
Om man går in på Favoriter, det som har en stjärna som ikon, vanligtvis uppe till höger på skärmen, och klickar på Historik, så får man upp dom senaste tre veckornas surfande. Vet man på ett ungefär vilket datum det handlar om så blir det ju enkelt. Men det är bara att leta. Vissa av svaren har underavdelningar, så om det står Google på en rad klickar man på det och får upp det man kollade där och då.
Jag har Internet Explorer, men utgår från att andra webbläsare använder samma funktion.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by amazon guy »

Tack A-masen, det gick ju smidigt, för den som är intresserad heter sidan så här: http://webbshop.safetyseal.se/product_i ... cts_id=258" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by Rostensrike3 »

Amazon Guy, välsorterade däcksfirmor har dessa ventiler, de brukar vilja ha runt tjugan styck om du köper dem löst. De själva betalar bara någon krona styck, men så köper de ju storpack ...
Nu är det väl inte så stor efterfrågan på dessa i dag, varför du bör söka dig till lite mer äldre och väletablerade firmor.
Ska du bara ha en och hittar ingen någon annanstans så kan du få köpa den av mig, 20 kronor inkl. porto. Jag har nyss köpt några för att ha i reserv. Tyvärr så blir "expeditionskostnad och enhetsfrakt" dyrt då man bara köper få och billiga varor via nätet.

Lycka till!
// Rostensrike
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by amazon guy »

Tack för hjälpen och erbjudandet Rostensrike, dock har jag äntligen hittat en idag på Däckpartner, tror jag dom hette (20 spänn som du sa), men dessförinnan har jag kanske besökt 6-8 andra inkl. Vianor, som ju är en rätt stor däckkedja och INGENTING, d v s om det inte var så att hälften inte orkade leta efter en enda sketen ventil med en konstig beteckning, ty alla förutom Däckpartner hade inte en susning om att några såna ventiler fanns till överhuvudtaget.

Måste här också tillägga att när jag köpte bilen för c:a 3 år sen så fanns det redan 4 helt nya och fräscha däck och ventiler med på bilen, så av den anledningen bara en nu.....

Dennis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Amazon däck/fälgventiler

Post by StefanM »

herregud, har man däckverkstad och inte ens vet att såna ventiler finns så ska man nog inte hålla på med däck...............det är ju inte bara amazon som har de stora ventilerna direkt. Har man slang i såna hjul så finns det dessutom en liten fin adapterring man ska ha i hålet om slangen har smal ventil. Slangar med grov ventil är nog borta sen decennier.
Post Reply