Spindelleder?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Spindelleder?

Post by droopy »

Då var det dags igen då man fått lite tid över för 66:an igen.

Tänkte ge mig på att byta samtliga spindelleder.. dvs både övre och nedre på båda sidor. Skall sedan gå vidare med nya skivor och ok/slangar och bromsrör för att få lite hyfs på framvagnen till besiktningen.

Är det något speciellt man skall tänka på ? Som moment lägen och liknande. De gamla skruvarna är fastrostade så jag köpte en mutterspräckare för att ha en chans att få bort det gamla. Det verkar som om KL trimnings kulbultar kommer i satser med nya bultar och muttrar så det borde vara riskfritt att kapa av de gamla.

Är det knivigt att få rätt position på kulbultarna eller bara att montera dit och dra åt ? Vilket moment skall det isåfall vara ? är det skillnad i moment på övre och nedre ?

Tacksam för svar.. KL Trimning har för övrigt riktigt bra pris just nu på nedre kulbultar 195:- mot runt 500 st annars.

780:- plus frakt för 4 stycken spindelleder (2 övre 2 nedre) är bra pris i dagens läge..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spindelleder?

Post by QV »

När man är på framvagnen så bör man ju lämna in för justering efteråt.
Men innan man lämnar in den så bör man kopiera/skriva ut sidorna över hur man justerar framvagnen och ta med sig några brickor till justeringen...

När det gäller bultarna så drog jag dessa utan moment, på känn.
Förövrigt så är mina kulbultar original från fabrik.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Spindelleder?

Post by droopy »

OK.. Hittade bara moment på de övre kulbultarna i litteraturen från Volvo. De nedre verkar det inte finnas något moment angett på.
Jo.. Det lär bli en "grovinställning i egen regi och får väl lämna in den då det är dags för en mer noggrann framvagnsinställning då däck och fälgar är nya. Vore synd att slita däcken felaktigt från start.

Kände lite på de gamla bultarna och de går naturligtvis runt så det lär bli mutterspräckare och Dremel för att få bort dem snyggt utan att skada länkarmarna..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Spindelleder?

Post by QV »

Förutom original kulbultar så sitter det även original bärarmar.
Denna typ av bärarm byttes ut till en starkare variant.
Får man rost i de äldre så viker sig gärna bärarmen....

Men mina vart blästrade och lackade så de håller i många år till :-)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply