Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Post by saabvol »

Hej

Håller på med mitt långtidsprojekt, budgetrenovering av Amazon B 18 61/62
Funderar på styrsnäckan. Räcker det med att byta packningar och packbox eller ska man riva isär alttihopa?
Är det svårt att ta isär och renovera snäckan?
Pitmannarmen måste det till ett specialverkktyg för att få bort den?

Mvh

Micke
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

:lol: läcker den eller glappar ? om inte varför renovera ?
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

thord wrote::lol: läcker den eller glappar ? om inte varför renovera ?
Hej

Den läcker olja. Min fundering är om det räcker med att byta packningar i till locket.

Mvh

Micke
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Byta packningar

Post by Ola O »

Hej

Oftast är det enbart packboxen som behöver bytas. Inte speciellt svårt men du kommer nog att behöva en avdragare, det behövde jag.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Byta packningar

Post by saabvol »

Ola O wrote:Hej

Oftast är det enbart packboxen som behöver bytas. Inte speciellt svårt men du kommer nog att behöva en avdragare, det behövde jag.
Hej
Måste man ta isär snäckan eller går det att byta packboxen utan isärplockning? Är det p-boxen du har avdragare till+

Mvh
Micke
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Ta en titt här, så får du veta allt du behöver veta om styrsnäckor:
http://volvo1800pictures.com/document/v ... ttning.pdf
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Styrsnäcka

Post by Ola O »

Enligt föregående inlägg på sidan 6-14 lossar du muttern (14) och sedan med avdragare lossar pitmanarmen (13).

Därefter pillar du ut den gamla packboxen med en vanlig träskruv eller liknande. Rengör axeln och återmontera sedan i omvänd ordning och häll tillslut på ny olja i styrsnäckan.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re: Styrsnäcka

Post by saabvol »

Ola O wrote:Enligt föregående inlägg på sidan 6-14 lossar du muttern (14) och sedan med avdragare lossar pitmanarmen (13).

Därefter pillar du ut den gamla packboxen med en vanlig träskruv eller liknande. Rengör axeln och återmontera sedan i omvänd ordning och häll tillslut på ny olja i styrsnäckan.
Hej Ola och alla ni andra som svarat.

Tack för hjälpen.
Hans Peter Horne
Posts: 13
Joined: Wed Oct 04, 2006 9:55 pm
Location: Gjøvik, Norge

Post by Hans Peter Horne »

Har selv problem med å få løs Pitmanarmen. Ingen av mine avdragere passer. Må vi bruke en spesialavdrager slik den som er vist i servicemanualen på side 6-9? Er det noen som har et bilde på en avdrager som passer?
HP
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

Hans Peter Horne wrote:Har selv problem med å få løs Pitmanarmen. Ingen av mine avdragere passer. Må vi bruke en spesialavdrager slik den som er vist i servicemanualen på side 6-9? Er det noen som har et bilde på en avdrager som passer?
Hej

Ja den fråga måste jag också stäma in i. Vad finns det för avdragare som passar till detta?

Mvh
Micke
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Avdragare

Post by Ola O »

Jag tror jag använde en styrstagsavdragare till lastbil/bergtruck när jag monterade av min pitmanarm.
Spanjor
Posts: 21
Joined: Sun Mar 23, 2014 1:16 am

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Post by Spanjor »

Hej!
Skulle vilja få hjälp med att veta hur fyller man på oljan i styrsnäckan?
Tack!
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Post by az123gt »

Man tar den pluggen som sitter på lockets ovansida och fyller upp styrsnäckan med GL 5 olja (hypoid).
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Post by Weber_b20 »

Om man får själa tråden litegrann? Om man nu som jag råkar ha ett jätteglapp i stysnäckan, skall man ragga tag på en ny eller renovera?
Vad är det som normalt slits och måste renoveras? Och finns det någon här som gjort det själv, med ett lyckat resultat?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering av styrsnäcka hur mycket behöver man göra

Post by Dieseltroll »

Börja med att justera in den och se om det blir tillräckligt bra. Du lossar på kontramuttern och justerar på den stora skruven mitt uppe på:
Image

Står mera utförligt hur det går till i verkstadshandboken som Amapola länkade till. Hjälper inte det så är det nog tyvärr bättre beg som gäller...

Hade det varit min bil hade jag rivit ner helt och renoverat; är inget dyrt renoveringskit till dom och inget svårt att göra för någon som är normalhändigt med verkstadshandboken till hjälp. Då får man en snäcka utan glapp och som håller tätt i många år framöver...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply