Banracing?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Banracing?

Post by Devil »

30mm ser inte jag som en sänkning, det är en justering :wink: Vid den höjdjusteringen borde det inte vara något problem med genomslag på dämparen, möjligtvis vid extremt hård körning 8)
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

Image
Image
Image
Tiden har fattats, men i våras skärpte jag till mig och gjorde lite modifieringar på framvagnen. Hade en rostfri balk liggandes sedan tidigare (tack och lov, för den befintliga var riktigt rutten).
De tre bilderna visar det som är intressant i sammanhanget.
Det undre fästet skar jag ur den skrotade balken.
Det undre fästet är monterat 36 mm längre ner, vilket ska flytta RC några cm uppåt.
Sedan är monterat sänkfjädrar från Lesjöfors vilket sänker GC något.
Detta tillsammans med nya bussningar och Bilstein stötdämpare ska väl göra uppförandet bättre.
Justerade camber med byggvattenpasset och en tumstock, duger utmärkt för att få bilen körbar.(ca7mm i skillnad mellan unre/ övre fälgkant = drygt 1 grad) Ska kosta på en riktig hjulinställning när jag är klar med strukturförändringarna.
Finns ett par saker att tänka på vid denna modifiering:
1. Flytta inte undre fästet in mot bilens centerlinje, då blir övre bärarmen för "kort" och justermöjligheterna försvinner. Min sitter i lodlinjen med det befintliga, detta medför ca 3mm justermellanlägg vid drygt 1 grad camber.
Detta bökar till det hela lite, i undre delen av stötdämpartornet får man bocka in plåten (värma ock knacka in)
2. Det går utmärkt att använda en äldre framvagnsbalk. Skillnaden mot 69-70 är 4 borrade hål för klamring av bromsrör och förgreningen av bromsrören. Dessutom måste fästena för bromsslangarna till oken bytas.
3. Anslaget för genomslagsgummit hamnar fel efter denna modifiering, åtgärdat med en plåtbit (övre bilden).
4. Provade även slaglängden på Bilsteinstötdämparen i detta montage, och den kommer aldrig till sitt ändläge och kan därmed inte verka som mekaniskt stopp vid full fjädringsrörelse.
Har inte kört så mycket än, men visst är det skillnad :lol:
Nästa steg är att få bort vikt från fronten = Plast.
Hej så länge.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Banracing?

Post by Mats »

Intressant läsning !
Är imponerad av ditt arbete med bilen. Tror nog att det blir väldigt bra !
Lycka till !!!

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Banracing?

Post by Devil »

Spännande! Jag skulle nog vinkla om övre bärarmens ytterända, där spindelleden sitter, så att spindelleden inte bottnar i sig själv vid max ihopfjädring. Det måste man göra om man åker sänkt(läs väldigt låg och inte höjdjusterad) bil, blir jobbigt att byta spindelleder hela tiden! Ska bli kul att läsa skillnaden i uppförande på väg!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

Jaha, då skruvade man bort skärmarna och fronten för byte av skärmbalkar.
Passade på att väga skroten.
Originalskärmar+originalfront=21,4 kg
Plastskärmar+plastfront=10 kg
Viktminskning=11,4 kg
Bantningskuren fortsätter...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Banracing?

Post by 123GT »

Intressant viktsjämförelse ! Vilka andra knep tänker du dig i din bantningskur ! Ger du dig på huv, dörrar, baklucka, glas eller vilka andra trix står på dieten ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Banracing?

Post by Skrotnicke »

Det beror på inspirationsnivån,
men tågordningen borde väl bli huven och därefter kofångaren med fästen.
Resten av bilen har jag inte funderat så mycket på än (ur viktsynpunkt), men det finns nog mycket att göra...
Har man inget annat för sig kan man väl börja med att hålborra bultar :lol:
morris
Posts: 5
Joined: Sun Jan 08, 2012 8:17 pm

Re: Banracing?

Post by morris »

Kul tråd :D
Hoppas att du får till en rökarbil för bana.
finns det några kända banracingbyggen man kan läsa om utanför strikta reglementen från förr ??
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Banracing?

Post by sn@kesh!t »

http://www.tageracing.com/
Här har du en som kör banracing med sin Amazon. Borde väl ge lite inspiration :)
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Post Reply