Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Devil wrote:Att det klonkar i bak och gungar i sidled, om det inträffar samtidigt är nog bussningarna till tvärstaget slut. Det är dom på mitt nya åk och den drar åt sidan när jag gasar och går tillbaks när jag släpper!
Ja, det är ju inte alls någon omöjlighet. Tror inte det är mycket gummi under bilen som är friskt förutom det som jag bytt nu i sommar. Ska se om det kanske är läge att beställa nya gummin och byta dom så snart tiden infinner sig.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu skulle man kanske skriva något om hur mycket bättre bilen blev efter kors-bytet, och det blev den. En stund. :evil: Tog en provtur med den idag, och den gick rätt fint. Körde in till jobbet nu ikväll, och strax innan stan så började det skramla och vibrera i hela bilen, lite mer om jag frirullar och mindre när motorn drar, men jag har inte en susning om vad det är, än. I värsta fall så är det bakaxeln som inte tyckte om det nya korset och sa upp sig i protest, i något bättre fall så är det biltema-korset som tackade för sig efter en mil.

I morgon var det tänkt att jag skulle bygga nytt gasstag och montera gasarna, men först måste jag hitta problemet med att det vibrerar och har sig. Trodde först att det var för att jag körde för långt ut så att det var "frässpår" som på motorväg eller liknande ojämnheter, men det hjälpte inte att svänga in till mitten av vägen, så den teorin åkte ut igen. :/

Attans oflyt! :evil:

Däremot spenderade jag ett par timmar i garaget idag med att renovera acc-pumpen på den ena förgasaren. Hävarmen som satt där var utsliten, så jag knackade i en egenkonstruerad bussning, och det passade perfekt. Monterade det hela och testade lite och sen vek det sig. Hävarmen är i mässing eller nån annan mjuk metall, så den tålde inte att böjas, och när jag tänkte löda dit bussningen istället så hade jag inget lod som dög, så jag konstruerade en ny hävarm i 2mm plåt istället. Får väl se om det håller.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Usch, sådana där ljud är något av det värsta, innan man vet vad det beror på.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Jo, jag hatar när jag inte har en susning om vad problemet är. Kan bara hålla tummarna för att jag tar mig hem ikväll. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Skorrandet var enkelt löst. Visade sig att en av låsbrickorna på nya korset hade krupit ut, så det var bara att sätta dit en ny och sen var problemet ur världen.

Monterade Solexarna med, och det verkar fungera, även om den går fett på låga varv och hostar/spottar lite, men nu har jag ju något att utgå ifrån. Får man till gången på dom så blir nog bilen otroligt mycket roligare att köra. Märker redan nu att dessa gasare levererar bättre på låga varv än vad mina SU gjorde.

http://www.youtube.com/watch?v=GIzROfTYy5Q

Bjuder på ett skitdåligt videoklipp på det hela, men jag ska försöka få ihop ett bättre klipp när jag har lite tid. :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Torbo »

I flere tilfelle har knutkorsen vært litt for store for å få låseringene på plass, så har man måtte slipe av 0,05-0,1 mm for å få klipsene helt på plass. Alternetivt kan låsenringene pusses litt om korsene er på plass i bilen. Om de er opptil 0,1 mm tynnere ha det ikke noe å si for styrken.
Last edited by Torbo on Wed Aug 29, 2012 8:53 am, edited 1 time in total.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Torbo, du har nog rätt. Samma fenomen uppträdde ikväll, fast på vägen hem från jobbet. Antaligen har en bricka till smygit iväg och gömt sig, eller så är det nåt annat nu.

Är det en bricka ska jag prova slipa lite som du sa, är det inte det så har jag ingen aning om vad problemet är. :)
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Torbo »

De låsebrikkene eller -ringene som låser korsene kommer kanskje ikke godt nok ned i sine spor, og da kan de fly ut. Og så forskyver korstet seg i gaffelen.
En venn i PV-klubben gjorde dette nylig, og han måtte pusse mye av for å få låsebrikkene til å sitte. Siden akslingen var ute valgte han å slipe av på det ytre lageret på krysset/korset. Der var mye gods og uproblematisk på alle måter.
Og nå forstår jeg hvor viktig dette var... - etter det du opplever i praksis!

Det beste er nok å ta ut akslingen og gjøre jobben på benken (ikke kjøkkenbenken om du ikke er alene hjemme)...
Godt lys og sterke briller (meg) trengs for å gjøre en god jobb her.

Jeg tror noen av korsene ikke er volvos orignale, og kan derfor avvike noen (hundredeler)?
Men du er inne på løsningen som holder!..
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Jo, det var samma bricka igen, så nu passade jag på att rengöra lite nogrannare och knackade lite på låsringen med ett dorn när det satt på plats. Försvinner den igen så plockar jag ner axeln och kollar upp det noggrannt, men fungerar det nu så var det nog bara skit i spåret och en dålig bricka. Putsade lite på ringen innan jag satte dit den med, för säkerhets skull. :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Nu har ju problemet med låsringen utgått, sen sista uppdateringen så har jag inte haft några problem med den.

Kör dessutom uteslutande med Solex:arna nu, och det funkar riktigt bra. De behöver fortfarande lite delar och bör bestyckas om, men den går ändå ruskigt mycket bättre än med SU:arna.

Runt 2000 varv så spottar / smäller den rätt mycket, men det borde vara för stora lågfartsmunstycken, så det får bli första projektet. Sen funderar jag på att skaffa en lambdasensor och mätare så man kan hålla lite koll på det hela tiden, och hade egentligen bestämt mig för att köpa feltemas grejjer där med. Men nu verkar det som om de värden som jag kan få ut från dom inte hjälper mig speciellt mycket, så jag är lite obestämd där. En "riktigt" mätare kostar lite mer än vad jag är sugen på att betala, men samtidigt så är det ju menlöst att köpa en mätare som inte ger mig några användbara siffror. (Den digitala har mätområde 20,0 - 10,0%, den analoga visar bara Lean - Optimal - Rich). Frågan är om man kommer någon vart med dessa, eller om det bara är att slänga pengarna i sjön för lite lull-lull?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Torbo »

Lambdaen kan måles med voltmeter, og da blir det ganske nøyaktig også. Så kan man jo gjøre det av og til, så slipper man ha noe i bilen man ikke trenger hele tiden?
Tror 0,9 volt er lambda 1? Men det må du sjekke....
Så kan man jo lodda metare også sjølv:
http://www.vmax4.com/vbulletin/showthre ... mbda-meter
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Diskuterades inte biltemans "bredbandslambda" i en annan tråd där det kpm fram att det var en vanlig gammal?

Intressant hursomhellst!
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Torbo »

kuuult!

Så kan du sveise inn en mutter (biltemas) på båten også, og periodeisk flytte over sonden og få en FM-motor som går renest av alle motorene i havna! :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Det är ju inte så att jag dött, eller ens råkat blivit riktigt sjuk och legat i respirator direkt, men sen min andra knodd kom till världen så är tiden inte på min sida längre. Men tro för den delen inte att jag gett upp i garaget, de få stunder jag lyckas stjäla mig till nyttjar jag så gott det går.

De senaste resorna har varit mest oflyt och okunskap, till en början så fick jag skaplig ordning på gången i bilen, monterade ett par Solex 40:or som även om de var gravt felbestyckade satte snurr på motorn rätt ordentligt och det var en fröjd att köra igen, men med en soppaförbrukning som ibland var uppe på 1,6L/mil så kändes det lite fel, och att den dessutom förverkar olja i nästan samma takt är tröttsamt, men små steg framåt (och ibland ett jättekliv bakåt) gör att det ändå alltid är roligt att hålla på.

Den sista vändan var att jag märkte att bilen gick väldigt slött, inget direkt respons på gasen och man fick jobba lite för att komma upp i fart. (Trampade man för hårt på gasen så dånade det bara, inte mycket hände.) Hade planerat att ta tag i det rätt snart, och när jag skjutsade hem kompisen fick jag reda på vad problemet var. Hans far som var ute när vi kom påpekade att jag hade en rätt unik Amazon, och när jag frågade varför så upplyste han mig om att dom inte gjordes trecylindriga. :oops:

Ägnade några timmar åt att försöka komma på varför den betedde sig som den gjorde, och gjorde bland annat ett komp-prov i all hast som visade att jag låg på jämna 8 över alla cylindrar (jämfört med runt 10 för nåt år sen). När jag var klar med det så var klockan strax efter dagishämtningsdags så jag kastade på laddaren på bilen för att få igång den på kvällen när jag skulle till jobbet och rusade iväg för att hämta dottern. När jag sen på kvällen skulle iväg så startade inte bilen och det visade sig rätt snabbt att man inte ska lämna tändningen på när man laddar bilen. :oops: Tändspolen var glödhet och kletig, den hade visst läckt lite olja, så jag brände iväg till det blå varuhuset och köpte mig en ny (och ful) tändspole som skulle vara högeffekt, modern och torr.
Om den kan man säker säga mycket, men jag säger bara "Arghhh!". Bilen startade, men gick som en påse skit i uppförsbacke, tappade gnistan rätt ofta och small så jag misstänker att jag får renovera avgassystemet rätt snart. Under förhoppningen att en ny spole inte felar så köpte jag ny kondensator med och hade fortfarande samma problem.
Så dagen efter när bilen fått vila ut utanför jobbet utan batteri så hjälpstartade jag den och körde hem den i knallande och skuttande skick. Monterade tillbaka originalspolen och nu gick den som en klocka igen.
Så tillbaka till det blå varuhuset och bytte till en blå spole, billigast möjliga modell, och monterade den, och nu går bilen riktigt bra med tanke på att förgasarna är helt i oordning. Försökte synkronisera dom och hade ett jäkla sjå med det, vilket inte var så konstigt om bilen bara gick på tre (eller troligen två) cylindrar. Nu när alla fungerar igen så går den ojämnt...

Hur som, det är snabbt löst, bara jag får tiden i garaget till att reda ut det. Dessutom har jag beställt ett Ignitor-kit till den, var inne på 123 men pengarna och QV's varma lovordande av Ignitor fick avgöra.

Ska någon mer handla en sån så kan jag tipsa om den utländska auktionssidan, eller den utländska nätbutiken med samma namn som våra kära bilar. Några hundralappar billigare än här i Sverige.

Så, det var en uppdatering med vad som hänt på sistone i mitt garage. Förhoppningsvis ska jag lyckas ta mig tillbaka till att uppdatera lite då och då, för det är säkert någon mer än jag som läser allt som passerar här på forumet.

Annars får jag betrakta det här som en dagbok för pärlan. :)

(Och just det, när jag bytte sulor på bilen häromdagen så lyfte jag i tvärbalken under som vanligt. På passagerarsidan så är balken numer ingen balk, snarare lite kex hopmosat under golvet... :evil: )

Väl mött!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Dieseltroll »

Tycker att det är alltid lika kul att följa dina strapatser! :D Ge inte upp, om 18 år så får du fritid igen, då är det bra att ha en Amazon man kan pyssla om! (Och grattis till tillskottet! :D )

Så du hittade ännu mer rost i pulkan, sugen på att tävla i vinter igen vem som kan hitta mest rost? :mrgreen: Jag hade tänkt att jag ska göra i ordning kring tank och bakaxel, finns MYCKET som syns och troligen ännu mer man inte hade en aning om att det fanns...

Nu ska du ju bygga om till brytarlöst men tänkte detta kan vara bra att veta iallafall. Nya tändspolar lämnar alldeles för hög effekt för våra gamla tändsystem, så med tiden så ser brytaren ut så här: :roll: Tänkte att bilen kanske gick bättre med den billigare tändspolen för att den inte lämnar lika mycket power?
Image

Lösningen är att montera ett förkopplingsmotstånd. Detta lärde vi oss till ett helt annat projekt som också körde på B18... :roll:
Image

Keep up!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply