M@rQz / quattrod - amazon 62

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

M@rQz / quattrod - amazon 62

Post by M@rQz »

hej. här ä lite bilder på min amazon ja håller på me. milda planer är att lacka taket och scallos i röd flake. vilda planer är taksänkning och diverse ombyggnad av front osv...


innan ja sänkte den..

Image

pinsamt hög!
Image

efter sänkning... mkt bättre!

Image


fick lite färg på däcken..

Image

Image

inredningen blev klädd i teddy-lurv :) hade inte tänkt klä intrumentbrädan, men fick tyg över när taket va klart så ja gjorde slut på de me..

Image

så som dörrsidorna ser ut just nu.. ska ev klä nya i svart "tuck n roll"
Image

och efter lackering ser den numera ut såhär...

Image

Image

Image

Image

är VÄÄLDIGT SUGEN på att bygga om den såhär!!!! vilda planerna alltså :twisted:

Image
Last edited by M@rQz on Sun May 08, 2011 2:33 pm, edited 1 time in total.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by granfot »

Snyggt, även ombyggnaden kan bli snygg, men för att vara en gnällig jävel så tycker jag det vore synd att kapa sönder en helt ok Amazon. :P

Men men, din bil, dina beslut. Lycka till hur som helst!
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by Rasmuss »

Kapa inte taket, tragiskt att kapa upp en 62 med endast fyra ägare..
Fabrikat: VOLVO P 120-13134 HA
Färg: BLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1962
Antal ägare: 4

Finns massor med söndersågade amazoner som folk nästan skänker bort när dom tröttnat.
En 62:a i hyffsat originalskick får man tio gånger mer för än en som är sönderkapad.

Men som sagt det är ett fritt land även om jag skulle se det som att elda upp pengar att kapa den.

/Jonas
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by M@rQz »

Rasmuss wrote:Kapa inte taket, tragiskt att kapa upp en 62 med endast fyra ägare..
Fabrikat: VOLVO P 120-13134 HA
Färg: BLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1962
Antal ägare: 4

Finns massor med söndersågade amazoner som folk nästan skänker bort när dom tröttnat.
En 62:a i hyffsat originalskick får man tio gånger mer för än en som är sönderkapad.

Men som sagt det är ett fritt land även om jag skulle se det som att elda upp pengar att kapa den.

/Jonas

haha.. ja man får väl kanske sälja denna å göra en annan vildare. vad skulle ja kunna få för denna? 8)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by Rasmuss »

Priset du får för din beror på hur mycket som redan är förstört, typ söndersågade dörrar, instrumentbräda och hatthylla. Dvs hål för högtalare, stereo osv.
Sedan beror det som vanligt på skicket, dvs rost osv.
Din verkar ju vara besiktigad och körklar så då kan det inte vara så farligt.
Om du har kvar historiken på bilen, gamla registreringsbeviset, besiktningsprotokoll osv så stiger den såklart mer i värde.

En kompis till mig köpte en 62:a för 10.000 som har trevlig historik (all dokumentation), låga mil men en hel del rost och stått i 20år så det är mycket jobb med bromsar mm på den.
Han hadde nog helt klart varit intresserad av din

Här är tre redan taksänkta objekt och två av dom under 10.000kr

http://www.blocket.se/dalarna/Projekt_t ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Taksankt ... ?ca=11&w=3

Jonas
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by M@rQz »

bilen är bara uppkapad i dörrarna för högtalare, samt ett hål i väggen bakom baksätet. har full dokumentation, varenda papper på delar och sånt som är köpt till den finns typ så de är en hel del papper.. :P motorn ä bytt till b20 som gått 8-9000 mil sen fabriksny, finns lite rost i golv vid pedalerna annars är det inte mycket.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by Rasmuss »

Kul att all dokumentation finns kvar. :shock:
Som sagt för vissa köpare är historiken och dokumentationen minst lika viktig och ibland viktigare än bilens skick.
Men visst skulle det varit kul om originalmotorn funnits kvar.
Samma sak med inredning och kapade fjädrar osv det går alltid att ersätta men när taket väl är kapat är det inget roligt längre..

Om det varit min bil skulle jag helt klart ha återställt den till originalskick och sedan skaffat en färdigkapad där allt det jobbiga redan är gjort.

Men sen är jag ju en inbiten originalnörd, så det finns nog andra som tycker annorlunda..

/J
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by Rappel »

riktigt fett bil! :D ge fan i att kapa i den bara! :wink: haha
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by xorox_88 »

vilken läckerbit :)
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by gullberg86 »

Rött tak skall de va.. :mrgreen:
Funderat länge på samma färgval, svart å rött tak.. också funderat på grått med rött tak..
De där påmålade vita däcksidorna ser snuskiga ut, rekommenderar de där vita däcksidorna man sätter fast på fälgkanterna mot däcken.. skall själv köra på det :wink:
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by M@rQz »

gullberg86 wrote:Rött tak skall de va.. :mrgreen:
Funderat länge på samma färgval, svart å rött tak.. också funderat på grått med rött tak..
De där påmålade vita däcksidorna ser snuskiga ut, rekommenderar de där vita däcksidorna man sätter fast på fälgkanterna mot däcken.. skall själv köra på det :wink:


skall bli flake på taket lite senare till våren. haha.. tycker själv att de är riktigt snyggt med målade? eller inte! däcken är inte värda en uppsättning "kläm sidor", hel kassa däck som ja ska börna sönder å kasta, ville ha vita däcksidor så ja målade bara för skojs skull. blir lite seriösare på nästa uppsättning. :)
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by M@rQz »

tjena, hallå här va ett tag sen.. tänkte visa er lite som hänt med min amazon sen sist. har fått tag på ett fint baksäte och målat om dörrsidorna

för ett riktigt bra pris fick ja baksätet och hoppade nästan av glädje... efter några timmar ser inredningen numera ut såhär

Image



Image


Image


bara stolarna som ä kvar att bytas. är det någon som har två röda stolar i samma stil som baksätet liggandes som ja kan få köpa?


Image

börjar ta sej te å bli fint å mysigt inne i bilen nu :)

Image

avslutar med en bild ja gjort i paint just bara för att få en bild av hur slutresultatet ska bli.. har du en uppsättning cragar ss fälgar är ja riktigt intresserad! :D

Image

allt för mej denna gång. på återseende.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by LABBE »

det där kan bli bra som f-n. e glad att du inte kapat i den :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by Andréamazon »

amazonen e ju så jäkla fin som den är, synd o förstöra de formerna :D helt rätt me sänkningen, tar de inte i är den för hög ;) ;)
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: M@rQz - min amazon 62

Post by M@rQz »

Andréamazon wrote:amazonen e ju så jäkla fin som den är, synd o förstöra de formerna :D helt rätt me sänkningen, tar de inte i är den för hög ;) ;)

haha.. att taksänka en bil är för mej ett sätt att få vackra former ännu juvligare ;) men de blir ingen taksänkning på denna.. får skaffa mej en som redan är kapad och bygga vidare på om ja ska ha en taksänkt. sänkningen är sådär, ska klappas ner på backen lite mer till våren = bort me fjädrarna helt i bak å kapa ett varv till fram så blir de perfekt åka höjd 8)
Post Reply