Amazon -66 2-dörrars mild custom

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Gyllenberg

Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Köpte en bucklig och rollad men besiktad och rostfri Amazon som jag hämtade hem till Uppsala i Måndags, planen är väl mild custom och en snygg diskret lack framöver men här har ni ett par bilder iaf

Före

Image

Och som den står nu, nån i närheten av Uppsala som vill hjälpa till att taksänka?

Image
Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by 123GT »

Spännande, hur ser din lista på planerade modifieringar ut? Kommer du att behålla "orginalutseendet" på bakrutan eller blir det en av mindre typ? Lycka till och håll oss uppdaterade! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by xorox_88 »

vänta nu här ''mild custom'' vad i den kommande taksänkningen är den mild ? :D
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Det är ju en mild custom eftersom jag inte vågat ge mig på taket ännu ;)

Nä men tänkte väl göra om grillen, vart inte riktigt nöjd, sänka den en bunt fram också, förlänga ner huven och runda hörnen, lägga igen dörrhandtagen, få tag i äldre sortens plåtisar, och sen räcker det väl med en fin lack för att det ska bli bra tror jag.

Är det någon som har en hyffsad kofångare fram och äldre plåtfälgarna kan ni ju skicka ett litet PM. Är också på jakt efter gröna originalstolar
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Pälle »

Kul stuk och fina kapslar. Tycker den var lite ball med högre front än bakdel. Nån fet kromad ribba som grill och lite snyggare blinkers skulle ju sitta som en smäck.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Den kommer fortsätta vara högre fram även när jag sänkt den och det blir någon någon kromad ribba och andra blinkers/positionsljus, är bara så jävla fattig just nu
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Henrik Landin »

Haha Kermit goes fet kustom, ett tips, som jag hade tänkt göra på den, snitta upp bulan på huven och höj upp i framkant, då får du rätt fett blyslädestuk över fronten, kolla 2dr hgvn här i customdelen, den har så

Taksänkning fanns också på idélistan, har en rätt vettig idé utarbetad för att få de riktigt bra utan att behöva skarva taket, men innebär ju en hel del kapande och svetsande ändå

Lycka till, ska bli väldigt intressant att följa, denna bilen som gav mig mersmak på Amazon, men energin rann ut efter att jag fått den till stadiet "äsch, de dug" vilket den var i då du köpte den, den är iaf inte direkt oskadlig att göra custom av

Nu ska du ju taksänka den, men hittade ett bakrutejalusi åt den, passerar du nån gång så får du det, tror de passar dåligt på hgvn :P
Administratör
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Henrik Landin wrote:Haha Kermit goes fet kustom, ett tips, som jag hade tänkt göra på den, snitta upp bulan på huven och höj upp i framkant, då får du rätt fett blyslädestuk över fronten, kolla 2dr hgvn här i customdelen, den har så
Ja det var rätt bra att få nånting att pilla med här nere i Uppsala som man dessutom kan pendla med till och från jobbet! Den idén har jag också men vi får se hur det blir med det, allt jag gör måste ju bli hyfsat klart på en kväll eller helg då jag inte kan ha bilen ståendes inne på jobbet men det blir väl lite nu och lite då :) Just nu på önskelistan står dock en packningssats till motorn då den börjat läcka lite vatten kring pumpen och olja från ventilkåpan

Här är lite tankar och idéer

Image
Image
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by M@rQz »

Gött stuk du fått till på den
då! :) gillar förslaget på front, tänkte nå liknande te min ;)
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Henrik Landin »

Jasså, ha hon börjat läka, och jag som var så nöjd över att ha en B18 som inte läkte, mig veterligen så är oljeförbrukningen på dom 300 mil jag kört iaf inte märkbar iaf, men den har ju stått i 20 år så den har väll knappast gått så sjukt långt
Gillar tänka stuket där, men taksänkningen är nog bara att glömma då, eller göra under semester, jag räknade kallt att om man stressjobbade allt man orka och kunde så skulle man ha taket färdigsvetsat en decimeter lägre efter typ tre helger, då alltså olackerad, utan rutor och utan inredning, och då var jag nog optimist också
Administratör
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by John »

Schysst stuk kul med en amazon i närheten :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Mss Zoni
Posts: 6
Joined: Sun Apr 05, 2009 10:47 am

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Mss Zoni »

Gyllenberg wrote:
Henrik Landin wrote:Haha Kermit goes fet kustom, ett tips, som jag hade tänkt göra på den, snitta upp bulan på huven och höj upp i framkant, då får du rätt fett blyslädestuk över fronten, kolla 2dr hgvn här i customdelen, den har så
Ja det var rätt bra att få nånting att pilla med här nere i Uppsala som man dessutom kan pendla med till och från jobbet! Den idén har jag också men vi får se hur det blir med det, allt jag gör måste ju bli hyfsat klart på en kväll eller helg då jag inte kan ha bilen ståendes inne på jobbet men det blir väl lite nu och lite då :) Just nu på önskelistan står dock en packningssats till motorn då den börjat läcka lite vatten kring pumpen och olja från ventilkåpan

Här är lite tankar och idéer

Image
Image

It should look like this facto 8)

rok, rok :wink:
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Eleganten »

Lägg inte bort tanken om taksänkning! Håller på med detta ingrepp på min Amazon just nu. Skillnaden blir som natt och dag i stuk. Bor förresten i trakterna och inte omöjligt att vi råkar på varann något längs vägarna!
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Tackar för trevliga kommentarer!

Just nu ligger dock ALLA planer om allting på is då motorn tvärbörja tokknacka, låter som nå allvarligt lagerknack.. Rasslar till som satan när man stänger av den så det blir nog till att åka och hämta en 240 med förgasare och automat och lägga all energi på att flytta över motor och låda till Amazonen då den faktiskt är min bruksbil. Blir rakställd motor då jag har tråg och pump liggande sen tidigare just p.g.a. dessa planer.

Någon som vet om det är något speciellt att tänka på förutom B18/B20 tråg och pump, rakställa förgasaren samt kapa upp växellådstunnel? Brukar man rymma fläkt på motorn eller blir det att sätta elfläkt framför?
Gyllenberg

Re: Amazon -66 2-dörrars mild custom

Post by Gyllenberg »

Har nu lyft ur motor och låda ur 240n och kapat ur växellådstunneln då det känns som att det kan vara smidigt att operera in i amazonen. Tar nu en kopp kaffe och ska börja plocka isär amazon, uppdaterar med bilder ikväll!
Post Reply