Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Caltex wrote:Hur går det? Vill se mer svetsjobb :-)
Ja det går inte fort iaf :D Har inte gjort nånting sen senaste uppdateringen håller på och ska flytta den till ett garage som ligger närmare men det har dragit ut på tiden så förhoppningsvis kommer nästa uppdatering från ett nytt rymligare garage 2km hemifrån istället för ett en dryg mil bort :D (Sen har vi kört en till tävling med 240in från tidigare inlägg så nu är den havererad igen...)

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Har gjort ett litet ryck med bilen med betoning på litet ;)

Tröttnade på den halv lösa rostiga golvbiten som satt kvar så plockade fram punktsvetsborren och plockade bort den nu ska jag göra samma operation på det bakre golvet

Image

Bestämde mig för att lägga igen hålet för antennen framför rutan då det inte var så snyggt gjort och att det är snyggare utan antenn

Klippte till en liten plåtbit

Image

Svetsat

Image

Slipat behöver bara en finputsning så är det klart :D

Image

Förhoppningsvis ska det hända lite mer med bilen nu under julledigheten :D

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Har inte hänt mycket på den här bilen men idag gjorde jag ett ryck och flyttade den till ett annat garage som ligger mycket närmare där jag bor så förhoppningsvis kommer det hända lite mer nu.

Här står den redo att åka med fastspänd baklucka litar inte på låset då det kärvar

Image

Uppe på trailern tog såklart vinterns hittills halaste dag att åka biltrailer på när släpet börjar glida för att vägen är lite doserad då är det halt men gick fint när man låg i 50.

Image

Till slut så står den på plats ska städa lite så kommer det bil rymligt :D Nu ska jag bara flytta alla lösa delar som ligger utspridda i farsans garage och förråd :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Nu börjar det bli ordning i garaget som ligger i en gammal ladugård som inte används längre så finns gott om förvaringsmöjligheter
har gjort i ordning ett förråd

Image
Image

Har även fått lite mer plats i garaget då en gammal opel kadett gte som stod intryckt i ett hörn blev såld förra veckan nu har jag även plockat av alla dörrar och luckor så det blir lättare att komma åt att laga rost :D

Image

Tog och kapade bort golvet i bak så nu börjar det bli en riktig flinta bil :)

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by Qallzar »

Nu är det inte mycket mer du kan plocka bort från bilen va? Dock så underlättar ju det hela när man kommer åt utan att man ska behöva slåss om platsen :-)
Det nya stället ser helt okey ut, gott om plats. Man får ju heller aldrig för mycket förvaringsställen.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Nej det börjar bli ont om grejer att skruva av nu :D
Nya stället är helt ok det bästa är att det ligger mycket närmare hem, dock blev det ett lite bakslag när värmen sa upp sig men en elmotor till oljepannan är under renovering så snart blir det varmt och skönt igen :D

Har fått lite gjort fast det är nästan kallare i garaget än ute :lol:

Har borrat bort punktsvetsar till golvet sjukt tråkigt jobb men skönt när en balk till är klar iaf

Image

Har även testat att ta bort rost med melass fick ett tips på jobbet så var till granngården och köpte en dunk.
Man blandar melass och vatten i en balja och så kastar man i rostiga saker och väntar nån vecka så tvättar man av med vatten.

Före
Image

I badet efter ett par veckor lock är ett hett tips då det möglar och luktar lite skumt

Image

Rosten blir som en gegga man tvättar bort

Image

Här har den precis torkat dock blir den ytrostig rätt omgående men är väldigt tunt och går lätt att få bort

Image

Var lite rost kvar så den fick åka i badet en vända till så fortsättning följer

Finns mycket klipp på youtube om denna metod om man är intresserad

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by A-masen »

Melass är ju en sockerart, så då är ju ditt jobb naturvänligt och ekologiskt. T.o.m miljövänligt!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by Blomquist »

Sett en hotrodsnubbe i Australien som håller på med det dära, fast lite mer storskaligt.
https://www.youtube.com/watch?v=KZCFcxf5IBw" onclick="window.open(this.href);return false;
Har dock inte provat själv, har inte förstått var man kan köpa melass. Tack för tipset!
210 -64, 223 -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by Arne »

Blomquist wrote:Sett en hotrodsnubbe i Australien som håller på med det dära, fast lite mer storskaligt.
https://www.youtube.com/watch?v=KZCFcxf5IBw" onclick="window.open(this.href);return false;
Har dock inte provat själv, har inte förstått var man kan köpa melass. Tack för tipset!
Prova på Lantmännen
AVG
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Blomquist wrote:Sett en hotrodsnubbe i Australien som håller på med det dära, fast lite mer storskaligt.
https://www.youtube.com/watch?v=KZCFcxf5IBw" onclick="window.open(this.href);return false;
Har dock inte provat själv, har inte förstått var man kan köpa melass. Tack för tipset!
Som Arne skrev så är det lantmännen eller granngården som det kallas nuförtiden :P
Här i Tierp fanns det på hästgodis avdelningen 5 liters dunk för ca 120kr så det är inte speciellt dyrt.

Har blivit lite mer gjort men har inte fått fart på värmen än så blir inga långpass när det är nästan minus grader i garaget...

Har kapat bort det sista rostiga golvet i fram så nu ska balkarna rustas upp tvärbalken har jag en ny som ska dit

Image

Plockade bort pedalerna och dom var lite rostiga så de åker ner i badet så får vi se om nån vecka hur de ser ut :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Nu har jag kommit igång igen med bilen la första svetsarna med nya svetsen på den här bilen lite ovan med inställningarna än men det börjar likna något iaf :D

Image

Har kastat i lite mer rostiga prylar i melass badet nu var det stänkskyddsplåten som åkte i får se om det blir något kvar av den :P

Image

Har lyxat till renoveringen med att låna en bilvagga när den väl var på plats blev det ett väldigt lyft när man håller på med balkar och golv :D (var nära att jag gjorde bort mig när jag tippade bilen stod lite nära traktorn men fick 5cm till godo mellan A-stolpe och bakdäck)

Image

Har hållit på och skrapa underredsmassa och kapa rent för att börja passa in golvplåten. Ska ta bort och göra en ny försänkning till handbromsen då den är rätt rostig inuti men glömde den nya punktsvets borren hemma....

Image

Har hackat bort underredsmassa från tröskeln och den ser riktigt fin ut på undersidan :D

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Har fortsatt kapa bort rost nu har konsolen till handbromsen försvunnit och det var lite ruttet under

Image

Köpte lite ny plåt idag så jag kan knäcka till en ny konsol kändes inte värt att lappa den
Image


Bockade till en plåt till balken
Image

Har även fixat en plåt till innertröskeln var lite tunt där tvärbalken suttit

Image
Image


Har verkligen blivit ett lyft med vaggan mycket roligare att hålla på när man kan stå lite bekvämare och ser vad man gör :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by ATS »

Kan bara hålla med !!! Blir mkt roligare att
svetsa när man slipper ligga o krypa på golvet....
Gott jobb du gör :-)) Thumbs up
/ Thomas
Have a nice day !!!
Simonzon
Posts: 6
Joined: Sun Jan 13, 2013 2:52 pm

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by Simonzon »

Kul att se när det går framåt för både dig och din bror. Själv har jag varit utan garage ett tag och amazonen har blivit ståendes. Men som tur är så har man nu ett eget garage att skruva i.... Men nu har jag fått en Saab 2-taktare att greja med istället. Så jag antar att Amazonen får vänta till våren ändå. Det är inte min Saab bara så ni vet.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon -67 hgv rädda ett till skogsvrak

Post by John »

Tackar :D

Ja det är segt när man har fler projekt än garage platser själv har jag bilar på fyra ställen fast bara 3 under tak :lol:

Har blivit lite gjort på bilen igen fortsatt och fixat balken

Image

Har försökt få till en ny konsol till handbromsspaken börjar likna något nu iaf lite pyssligare att boka när man inte har någon plåtbock

Image

Nu ska jag bara få till hålet som själva axeln kommer in i trodde det var ovalt men när jag kollade på en ny gummitätning så visade det sig att mitt sönderrostade hål inte var lika dåligt som jag trodde måste fixa ett slipstift och fila till det

Image

Image

Vart lite plåt inhandlad så det ska nog räcka till den här bilen iaf :D

Image
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply