Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by A-masen »

Ett tips om spåret med delar och service i tyskland är hållbart.
På YouTube finns en händig och seriös man som restaurerar och renoverar diverse maskiner och utrustningar. Han utstrålar "tysk grundlighet" och kollar upp tillverkare och modellnummer etc. etc. Mycket tyder på att han inte vill göra något där "luften går ur honom". Han vill få ett hållbart resultat.
https://www.youtube.com/watch?v=yQ0b7U2dk8s

Detta är bara ett exempel, han har många videor på YouTube. Jag tänker att han kanske kunde bistå med tips och uppgifter, info om firmor eller adresser? Han talar god engelska på sina filmer.
Det kostar ju inget att fråga.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Okej, veckans meningslösa update!! knappt amazon relaterat, men bara lite :lol:
IMG_20191026_132441.jpg
IMG_20191026_132441.jpg (3.32 MiB) Viewed 4076 times
har ställt in alla däck i vedbon.. (240 fälgarna längst fram är förresten skodda med rallydubb, för lek på frusna sjöar)

vad är det amazon relaterade undrar någon då?? ja det råkar finns ca 3uppsättningar amazon fälgar med däck här i högen!!
sen blev jag trött, och la mig i soffan istället!

försöker plocka undan så mycket som möjligt nu innan snön kommer! ny kompressor är tänkt o stå där i hörnan också sen när den kommer.. fruktansvärt trött denna veckan, så har i ärlighetens namn inte orkat med mer.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Jag smalnade av ett pallstativ så jag skulle få plats med alla däck.
4 x 2,5 meter = 10 meter däckförvaring.

Jippi Äntligen ordning och alla däck på rätt ställe (trodde jag)
Så vart det inte. 10 M räcker inte till här tyvärr.
Måste börja slänga (sälja av) fälgar.

Inte någon Amazonfälg har kommit upp på platsen, bara bruksbilarnas däck.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

IMG_20191101_130534.jpg
IMG_20191101_130534.jpg (4.57 MiB) Viewed 4031 times
gammal vs ny...

hoppas det här ska hjälpa till i renoveringen.så småningom..! blev öl igår kväll, så är fortfarande kass i kroppen :shock:
lär inte hända mycket denna helgen heller tyvärr!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Denna har jag visat förut:
IMG_20191019_183240.jpg
IMG_20191019_183240.jpg (3.61 MiB) Viewed 4017 times
detta gjordes med temas nålhammare o lilla kompressorn..
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1572789204301.jpeg
USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1572789204301.jpeg (485.22 KiB) Viewed 4017 times
fortsatte leka med ny kompresssor och julas hackspett..

nålhammarens jobb tog säkert en halvtimme, medans hackspetten gjorde jobbet på typ 5min :D
dock är kompressorn bara tillfälligt inkopplad och uppställd i verkstan för tillfället, så jag måste nästan ställa upp den permanent innan jag fortsätter leka!
men det verkar finnas goda förutsättningar för att göra ett okej jobb i slutänden ändå.

med ny kompressor behöver man allsköns roliga prylar, förutom den utomordentliga 3/8" slangen från verktygsboden, så har jag även inhandlat ett par styckna 1/2" slangar (i lite styvare material dock) mutterknack och en låda med svinbilliga nybörjarverktyg (blås, däckpåfyllare, avfettningsspruta och en lackspruta) :D

återstår o sen vad vi hinner och orkar med i veckan!

på återseende alla amozonister :wink:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Det är en lagom storlek (gissar på 5,5hk).
Duger till nästan allt utom blästring i mängd då.

Jag har också en från Verktygsboden, fast då den "andra" 5,5hk modellen. Köpt på blocket dock.
Skall komplettera med en automatisk avvattnare på kompressortanken, för jag har ställt min rätt högt upp.
Är nästan färdig med min rördragning för tryckluften i verkstan. Allt ligger där men det skall hängas upp i väggar och tak så att vattnet rinner mot avtappningen också. Sedan skall några skivor med ljudisolering upp också.

Har min "fjärstyrd" men skall också dit med en timerknapp på ex 4 timmar. Har ju glömt att slå av kompressorn några gånger.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

visst är det 5,5hk.. jag köpte den "billiga" då jag tror det duger för mina behov..

lust o guida mig i fjärrstyrning?? en polare har också deras fjärrstyrd (kompressorn står ute, men knappen sitter inne) väldigt smidigt, antar det är nån form av kontaktor/relä typ som det brukar se ut på motorskyddsbrytarna..?
men jag har i ärlighetens namn aldrig frågat dom om det..
och jag har inte forskat så mycket i ämnet heller än så länge.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Fjärrstyrningen är en kontaktor (3 fas) som sitter i serie med kabeln till kompressorn.

Eftersom jag har min kompressor på en hylla 3,7 meter ovan golv så är
Säkring, motorskydd och kontaktor vid elcentralen.
Sedan är det en 15-20 meter kabel till trefas uttaget som kompressorn är ansluten emot.

Kontaktorn är en med 230V AC spole så det sitter en strömbrytare som matar den.
Däremot så är det lite mera pyssel med tidsstyrningen (eller mera utgifter igentligen). Skall hitta något tidsrelä med några timmars intervall som skall styra kontaktorn via en startknapp.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by QV »

Ett alternativ bland många är detta (om man köper nytt)
https://www.malmbergs.com/Products/3205876
https://www.malmbergs.com/Products/3205842

Har ju för mig att 5,5HK drar 8 A.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -66 besiktigad från sida 4..

Post by Weber_b20 »

Hmm, låter som jag får ta hjälp av mina elktriker utbildade kompisar för att reda ut vad det är jag ska ha för nåt!!

i vilket fall så har kompressorn fått börja jobba tillsammans med en mejselhammare från jula, och nu är båda främre hjulhusen rensade från massan.. bilder blir det inga, dels är det tråkigt o titta på, o dessutom var den för stor för att kunna ladda upp i forat :S

måste få ur tummen o hissa upp den på pallbockar så jag kan börja rensa ur resten av bilen (motor vxllåda bensintank osv)

beträffande mejselhammaren (hackspett) var den grymt effektiv pp gammal hård massa, men jag tänker begränsa mig till ca 30min om dagen pga vibrationerna.. det kändes i fingrarna efteråt!
Post Reply