Christine 12134VK

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Christine 12134VK

Post by Lars Bd »

Om jag kommer ihåg rätt ska spjället stängas helt och sedan justeras så pass att det inte nöter i förgasarhalsen men fortfarande vara stängt för luftpassage, själva tomgångsjusteringen utförs på en nedsänkt spårskruv i närheten av elventilen. Om man använder elventilsfunktionen vill säga, utan elfunktion justerar man öppningsgraden på spjället med den skruven som "spjällarmen" bottnar mot.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Christine 12134VK

Post by drömmare »

Om jag förstått rätt, min elventil sitter till höger.
Med den inkopplad kan jag strunta i tomgångsskruven på vänster sida?
Så länge spjället är justerat som du beskrev Lars. Det sitter en försänkt skruv nertill på förgasaren på samma sida som elventilen. Den justerar väl egentligen höjden på nålventilen va? Är det den som reglerar tomgång??
159AC41C-CF16-46DF-AD27-17258BAB9EE8.jpeg
159AC41C-CF16-46DF-AD27-17258BAB9EE8.jpeg (3.41 MiB) Viewed 1864 times
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Christine 12134VK

Post by Lars Bd »

Ja, skruven som du ändrar spjällöppningen med är endast en justeringsskruv för spjället och ingen tomgångsskruv. Tomgångsjusteringen utförs på den nedsänkta skruven som sitter i omedelbar närhet av elventilen. Den halsen som syns hitom bränsleslangen på bilden innehåller också en nedsänkt skruv men den reglerar höjden på munstycket och hur fet eller mager bränsleblandningen blir. Tittar du på förgasaren från motstående sida bör tomgångsskruven synas.
Med reservation för falska minnen och liknande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply