Salt & Peppar Amazonen

Moderatorer
SteNor
Posts: 42
Joined: Wed Jan 14, 2009 8:27 pm
Location: Essunga

Salt & Peppar Amazonen

Post by SteNor »

Finns säkert info här på forumet om denna men nu är det enligt följande: Redaktören för amazonbladet har fått en mailförfrågan från en medlem om det är någon som känner till nåt om S&P och kan göra ett reprtage om den.
Är det nån som kan "intervjua" nån som haft med den att göra eller som sitter på bra info om den?
Isåfall skicka gärna in det till amazonbladet@amazonklubben.se.
Var inte rädda för att skicka in bidrag, det finns ju massor av inlägg här som kan vara intressanta för bladet. Idag har vi ett tryckeri som sköter all redigering. ALLA typer av reportage är välkomna,långa som korta. Det behöver inte vara några proffsreportage.
Hgv 62-69, orenoverad 60:a, USA-Sport -68, mfl,mfl.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by Erland Cox »

De gamla artiklarna från förr finns här: http://www.topplocksverkstan.se/scannadeartiklar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var inte en utan 2 olika Amazoner, en gick i MS och den sista i SA.
Det var ett reportage i Wheels för någr år sen med intervjuer av ägaren.
Jag har tidningen om det är intressant.
Bäst är ju att snacka med ägaren, Peter Svensson har jag för mig han hette.
Jan Lundin köpte SA versionen och skrotade ner den men det var nog fler ägare mellan.
Skicka ett pm.

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Som sista ägare till bilen kan jag bara svara för vad jag själv fått höra om dess tidigare ägare. Vad jag vet så har bilen haft 3 ägare innan mig, Peter Svensson, Göran Berlin och en som bodde utanför Gävle där jag hämtade bilen. Göran Berlin var sponsrad av Stockholms lackcenter som lackade om bilen i röd Candy, motorerna fick han från Sten Parner. Grabben och hans kompis utanför Gävle körde aldrig med bilen utan den blev stående utan motor och växellåda i ett uthus. Den var då omlackerad i vitt med en del dekaler. Det är möjligt att det var någon ägare mellan dessa grabbar och Göran Berlin, det är dock ingen jag känner till. Det gick ett rykte om att någon från Vallåkra hade ägt bilen ett tag och om det stämmer eller ej vet jag inte. Men i och med att bilen blivit ommålad och försedd med diverse dekaler så är det ju inte omöjligt att så är fallet.

Tanken med mitt köp av S o P var att flytta över turbomotor och växellåda från den gamla ollonblå och på så sätt få en ny ca 500Kg lättare bil. Det skulle då ha blivit en riktig mördare på gatan på den tiden.... :grin: Men efter att ha granskat karossen och dess hjulupphängningar så skrinlades detta rakt av, den var alltför farlig för att köra med på gatan. På strippen hade den inte heller gått att få in igen, allt var alldeles för klent byggt och min självbevarelsedrift sade bara nej. Det rullande chassiet såg bra ut innan man började granska allt lite närmare och tagit bort alla täckande plåtar. Allt som inte var något att ha vägdes och skrotades bort, vilket innebar att bara själva karossen blev kvar och den var sned och vind, krävde en rejäl riktning innan den skulle gå att använda igen. Det skiljde dryg 1dm om man korsmätte karossen från framkant till bakkant. Hjulhuskanterna bak var uppskurna och utbända med tång, inte den nivå på finish som jag var ute efter. Så hjulhusen fick jag byta plåt på, bägge sparlådorna var ruttna så de byttes också ut, taket var buckligt eftersom man tagit bort dropplisten och sedan gas svetsat igen gliporna. På den vänstra sidan bakom dörren så hade man rostlagat karossen genom att popnita dit en plåt, den biten fick jag också byta. Efter att ha skrapat ren karossen från spackel och tenn så sattes den upp i en fixtur så att karossen kunde roteras runt. Det tog mig drygt 3 månaders kvällsjobb att sedan rikta och spackla upp karossen så att den var något så när bra.

Flipfronten åkte också i skrotbingen, den var byggd av tillbehörs skärmar och front av glasfiber som skruvats ihop tillsammans med en egen gjuten huv. Fronten vägde av denna anledning alldeles för mycket, plasten var tyvärr utom all räddning, samma sak var det med bagageluckan. Den är dock det enda jag ångrar att jag slängde eftersom dess passform var perfekt mot karossen, man hade ju kunnat gjuta av den även om det krävts en massa jobb att få till en bra avgjutning.

Karossen vägde innan åtgärd 69Kg och jag hade gått och närt en dröm om att bygga mig en rörram av aluminium, Zakspeed (Capri) och Porsche (917) hade ju tävlat med aluminiumramar, så varför inte jag. Vikten på min rörram hamnade på drygt 35Kg plus hjulupphängningar fram och bak. Att då sätta en 69Kg tung plåtkaross över denna ram var inte att tänka på. Det var i detta läge som jag beslöt att göra en avgjutning av karossen och sedan gjuta upp en av glasfiber istället, för att sedan göra den av kolfiber då man visste att gjutformen gick att använda. Så den glasfiberkaross som nu finns är att betrakta som en mock-up, inget jag själv kommer att använda framöver.

Vad hände då med ursprungs karossen? Den sågades ner efter avgjutningen och förpassades till en kommunal sop container, hade helt enkelt ingen plats för den vid detta tillfälle eftersom vi blivit utsparkade från vårt garage sedan 15 år tillbaka. Det nya stället var i och för sig större men medgav inte plats för mer än en bil per person.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by 123GT »

Tack till er båda, för intressant historik kring denna legend!!!
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Jag lägger in lite svartvita bilder på S&P då jag plockade isär den. Bilderna är inte dom bästa eftersom det var dåligt med ljus på den smörjgrop där karossen strippades ner.

Image
Bild på vänster främre stötdämpare
Image
Bild tagen av främre ram med fäste för flipfront, framvagnen bestod av en stel droppad axel som var upphängd i ett fyrlänkssystem, hjulspindlarna var av engelsk härkomst...
Image
Här ser vi styrsnäckan också något engelskt elände samt den obligatoriska tutan. Bakom tutan ser man magnetventilen för linelock dvs. broms för framhjulen så att man kunde enkelt kunde värma bakdäcken före start
Image
Hjulupphängning höger sida
Image
Vänster hjulupphängning samt delar av ramen med motorfästen, som synes är det väldigt klena saker det handlar om
Image
Vänster dörr, trots att allt i princip var borttaget på dörren så väger den i alla fall runt 8Kg
Image
Höger bakaxelupphängning, bakaxeln är en M30 från Volvo 140
Image
Vänster bakaxelupphängning med stötdämpare och panhard stag, röret som sitter fastskruvat bakom den grova slangen innehåller bly och användes för att vikta in bilen i rätt klass, vikt runt 25Kg
Image
Instrumentbräda samt stag till rattstång, man satt ju i baksätet och styrde bilen.... :grin:
Image
Vattenkylarens placering var under baksätet ovanför och bakom bakaxeln.
Image
Ratt och spartanskt förarstol klädd med manchestertyg :grin: , bredvid återfinns en passagerarstol som var krav i den klassen bilen tävlade.
Image
Bild tagen genom framrutan av plexiglas
Image
Här ser vi kylarens placering ovanför bakaxeln, fläkten var placerad framåt i bilen. Man ser också blyröret som är fastskruvat med två M8 skruvar
Image
Här ser vi växellådsinfästningen, det längsgående och fastklamrade vattenröret till vänster, notera även dimensionen på den klena ramen... :grin:

Det fanns med andra ord en anledning till att merparten av bitarna åkte i skroten, att man fick åka med denna bil på strippen är en gåta, hade den åkt av banan så hade man fått sopa ihop bitarna.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by 123GT »

WOW...tack...detta är kultur när den är som bäst!!! (även om du har flera gånger tidigare har berättat om i vilket dåligt skick bilen var)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Det är synd att bilderna inte är av bättre kvalité, men dessa tog innan den digitala kameran ens var på idé stadiet. Bilderna är tagna runt 1986 i ett för fotografering näst intill kolmörkt garage... :grin: Det finns fler bilder från samma tillfälle som jag inte har scannat in ännu, så det kanske kommer fler framöver.. ;)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by Stoffe »

Nja, så var det väl inte riktigt? Nikon SVC var en digital systemkamera som visades på en mässa 1986
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... lSLRs/SVC/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett tips när det är mörkt där du ska fota, använd blixt. Lite sent nu kanske.

Jättekul med gamla räserprylar :) Kul att du delar med dig av dina bilder!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Och vad kostade den kameran då den visades på mässan, förmodligen hade den ett astronomiskt pris som de efterföljande digitalkamerorna av något så när kvalité hade... :D Har ett klart minne av att dom var snordyra då dom kom

Bilderna är tagna med blixt, som jag skrev så var det nästan kolmörkt i garaget och med asfaltsgolv, sådant käkar ljus mer än man tror. Hade bilderna varit tagna utan blixt så lär man inte ha sett något alls... :grin: Sedan beror det på hur ljuskänslig film som bilderna plåtades med, hade det varit 400 ASA så hade bilderna blivit betydligt bättre. Det är ren tur att det blev några bilder tagna, då man själv mekar så brukar det sällan bli fotografering av, det har man sällan tid med eller intresse av. jag har dock bättrat mig på senare år och fotar av allt jag numer tillverkar eller gör.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by 121 »

Helt klart mycket intressanta bilder, även om jag själv är mest intresserad av original-amazoner. Jag tycker den lite dramatiska ljussättningen bara är till fördel. Man får nästan känslan att bilderna är tagna i Roswell 1947 och att det är ett "UFO" som har fotograferats.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Ufo beskrivningen är inte helt fel, det var en viss obduktionskänsla då jag lyfte på förlåten och plockade isär chassit bit för bit. Allt som plockades bort vägdes och jag har för mig att de bortplockade delarnas totala vikt hamnade på dryg 640Kg. Bilens verkliga racevikt är något diffus, alltifrån 720 till 825Kg beroende på vem man pratar med.

Det var många som var med i garaget och snodde åt sig en och annan godbit. Bakaxeln och alla uniballs tog DAF-Lasse hand om, där återanvändes bitarna på hans race DAF... :grin: En och annan Dzuz försvann ner i fickorna på andra, där hann jag inte själv med.. :sad:

Utifrån vad de olika delarna vägde så gick det sedan att beräkna en ny vikt för den nya bilen, vi får se om det håller i slutändan.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by 123GT »

Så 8kg för en dörr är en kraftigt bantad plåtdörr med ytterskalet "orginal"!?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Jag är förvånad själv över hur mycket dörrarna väger fast det knappt är något kvar av dom. På ena dörren så bytte jag dörrspegeln eftersom den var lagat med en nedre tillbehörsdel och därmed bucklig och uppspacklad. Den nya dörrspegeln som var den sista som Bilia Haga Norra hade tillgång till visade sig väga en hel del. Den yttre plåten i dörren är ganska tjock och väger således därefter. De nya dörrarna i komposit kommer dock att väga mindre trots original utförande... :grin:
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by Stoffe »

Vilken dimension är det på fyrkantsrören i ramen? De ser så klena ut :) Bilen måste blivit skev tycker jag. (eller ram-sne som vi säger här)
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Salt & Peppar Amazonen

Post by J.Lundin_ »

Dom var alldeles för klena, dom kan ha varit 50x30mm eventuellt 60x30mm och med motsvarande godstjocklek dvs. runt 2mm.

karossen skiljde drygt 50mm från kant till kant då jag kryssmätte den, karossen var med andra ord rejält sned av alla starter vilket syntes på taket som var buckligt. Lyckades efter många om och men att flytta bucklan med hjälp av en morakniv så att den tog ut den grop som fanns bredvid... :grin:

Karossen hade visserligen en störtbåge monterad, men vad spelar det för roll då golvet den satt emot inte var starkt nog. Jag hade som sagt tänkt att stoppa i min turbomotor och sedan köra ifrån rubbet på gatan, men det blev det inte tal om då jag såg hur klent allt var. Motorn som Peter körde med kanske hade 26Kpm i vrid, min var beräknad att ge runt 80Kpm, en viss skillnad med andra ord... :grin: Om inte karossen var sned nog så hade den garanterat blivit det på gatan...:-)
Post Reply