BOA har gått ur tiden

Moderatorer
Post Reply
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

BOA har gått ur tiden

Post by J.Lundin_ »

Bengt O Askanius kamdesigner av den gamla stammen har lämnat oss den 21 november 2014, han blev 82 år.
BOA träffade jag för första gången i början av 80-talet hos Kaj Dahlbacka då han drev Trendspeed på Kungsholmsstrand.
BOA var då runt 50 år och man själv drygt hälften så gammal, stor åldersskillnad tyckte man då, men sådant brukar gå över med åren...:-)
Det blev en hel del snack över fikakopparna på lördagarna hos Dahlbacka. BOA var en herre som varit med om en hel del, han hade bl.a jobbat som mek hos Lennart Bergelin inne på Västmannagatan då Bergelin drev en scooterfirma. Bergelin var inte bara Björn Borgs tränare han drev också en egen scooterfirma. Där var det hårda bud, enligt BOA så hade Bergelin humör, det hände att de underställda kunde få sig en dagsedel om dom inte passade sig. I BOAs fall renderade det honom lomhördhet på ett öra efter att chefen givit honom en rejäl örfil. Det här med arbetsmiljö och att man inte fick spöa sina anställda var väl något som blev förbjudet långt senare...:-) Till saken hör att Bergelin var en riktig kraftkarl på den tiden och med händer som dasslock, förmodligen själv omedveten om hur stark han egentligen var. Vid ett tillfälle hade BOA och en annan blivit tillsagda att bära upp en scooter på gatan, affären låg ju en halvtrappa ner. Nu bar det sig inte bättre än att scooter ifråga stod väldigt illa till och krävde en hel del baxning innan den gick att bära upp. Så de två stod där och försökte få grepp på scootern då Bergelin tröttnade på dom. Undan grabbar och med ett rejält tag om fram och bakdel så lyfte Bergelin upp scootern på raka armar och över den scooter som stått i vägen. Med scootern under ena armen så bar han sedan upp den för trappen och ut på gatan. BOAs kommentar till det hela var, en sådan herre bråkar man inte med...:-)

BOA var som sagt en kamdesigner av den gamla stammen, vilket innebar att han beväpnad med räknesticka och blyertspenna räknade fram kamkurvorna som han sedan plottade ut på ett millimeterpapper. Utifrån detta kunde man sedan få någon att fräsa fram en kammaster som man sedan kunde slipa fram den önskade kamnockarna med. Det hela var ganska rudimentärt och man provade sig fram till hur stor vinkeln mellan loberna borde vara. Det var med andra ord ingen high-tech där man tog hänsyn till hur pulser, flöden och annat påverkade lämpligt duration och ventillyft.
Jag frågade vid ett tillfälle efter vad för formler han hade räknat efter och något år senare så stack han till mig en papperslapp. "Här får du formlerna jag räknat efter", på lappen stod det tre formler och som jag förväntades förstå utan någon mer information. Jag har kvar lappen i mina gömmor trots att det gått närmare 32 år sedan jag fick den...:-)
Image

Trots sin ålder (!!!!) så var han tidigt ute med att skaffa en egen PC, det var ju inte så vanligt på den tiden. Till PCn hade han skaffat ett CAD program så att han kunde rita ut de kamprofiler han räknat fram. Så dom sista kamprofilerna han tog fram ritades nog i CADformat, jag fick se en av dom.

I det CAD program han hade så konstruerade han en liten bromsbänk. Efter hans ritningar så gjöts det upp en vattenturbin, det var en snygg design där han även sett till att få till greppassning mellan turbinhalvorna. Får man tro Lillen på dåtidens Magnum Racing så var turbinen en aning för liten för att kunna bromsa motorer över 200Hp. Det var där bänken hamnade då den var ihopsatt, den stod där under många år och vart det senare tog vägen vet jag ej.

Redan på 80-talet då jag träffade honom så hade han problem med reumatisk värk vilket gjorde att han av och till försvann upptill Dalarna. det sista jag hörde var att han låg på ett vårdhem och han ville inte ha något besök från någon, tråkigt.

Så det är hatten av för BOA, en herre som tillfört oss Volvotrimmare en roligare tillvaro.
Last edited by J.Lundin_ on Wed Feb 11, 2015 7:59 am, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: BOA har gått ur tiden

Post by Hasse63 »

Rip BOA har dock aldrig haft en kam signerad honom och tack Lundin för att du är den du är, givmild att dela med dig av minnen och ditt kunnande.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: BOA har gått ur tiden

Post by Erland Cox »

Tack Jan, det var intressant läsning.
Du har inga bra bilder på BOA?

Erland
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: BOA har gått ur tiden

Post by J.Lundin_ »

Hej Erland,

Nä, tyvärr, jag har inga bilder på BOA. Man måste komma ihåg att det här var på den "svart-vita" tiden då PC knappt var tillgängligt och kamerorna innehöll filmrulle....:-) Så fotograferandet var man tyvärr väldigt sparsam med, det är sådant man ångrar idag. BOA var som sagt en kul herre att snacka med, tyvärr minns jag inte alla historier han drog, den med Lennart Bergelin kommer jag dock ihåg eftersom jag känner Bergelins son från hans första äktenskap. Vi kamperade ihop på olika Go-kart banor i Europa under 5 års tid.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: BOA har gått ur tiden

Post by Blomquist »

Tack för intressant läsning.
Bergelin som omtalas; var det inte han som hade agenturen på Lambretta?
210 -64, 223 -68
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: BOA har gått ur tiden

Post by J.Lundin_ »

Jo, han hade agenturen för Lambretta.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: BOA har gått ur tiden

Post by Blomquist »

Just det och sen vart det lite rörigt. Firman gick i konk och länge figurerade rykten om
fabriksnya Lambrettor som skulle finnas lagrade på något hemligt ställe.
Lagret dök upp efter tio år ibörjan av 80-talet. Inga fabriksnya Lambrettor syntes dock till
dock en del annat att bra-att-ha.
Tillverkaren Innocenti, som den italienska fabriken hette, lade ner produktionen och krängde av
alla produktionsverktyg till Indien där man fortsatte produktionen av 1971 års modeller
tjugo år till. Och därmed har vi väl kommit rätt så mycket off topic som det heter.
210 -64, 223 -68
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: BOA har gått ur tiden

Post by J.Lundin_ »

Det gör inget, det är kul med lite utläggningar ibland....:-)
SpeedTrend
Posts: 1
Joined: Thu May 14, 2015 5:33 pm

Re: BOA har gått ur tiden

Post by SpeedTrend »

Lundin speedtrend är det samma företag som som blev trendab ?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: BOA har gått ur tiden

Post by J.Lundin_ »

Hej
Om du menar Trendspeed så var det ett eget bolag ägt av Kaj Dahlbacka där man utnyttjade Trends lager och leverantörer. Man höll från start till i en liten lokal på Kungsholmsstrand under några år för att sedan flytta till Sterner Blomqvist gamla lokaler på Västmannagatan, vägg i vägg med Adolf Fredriks musikskola.
Flytten innebar att Kaj fick större lokaler och dessutom fick överta Sterner Blomqvists lager av Mahle kolvar och avgassystem, detta utan att vad jag minns behöva betala lagerkostnaden. Han bara gjorde avrop till Sterner Blomqvist i Malmö då han sålde något ur deras lager, riktigt guldläge med andra ord..:-)

I bakkant på den stora lagerlokalen fanns det en trappa upp till våningen ovanför, där det ingick en riktig paradvåning av grosshandlare typ, där hade man kunnat glida ner i en skinnsoffa med en god cigarr och en kupa cognac...:-) Våningen blev dock för dyr att ha så den fick ett annat företag ta över.

Då det gäller Trend AB så startades den firman av Håkan Sandin, den låg först på Kanalgatan 9 i Södertälje. Firman flyttade senare ut till Nykvarn och låg vägg i vägg med Sandins villa. Numer är firman såld.
Post Reply