Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Post by Hasse63 »

Man kan runda av de ytor som är innanför packningen.
Kul att du är på gång...
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon70ian
Posts: 13
Joined: Tue Mar 10, 2015 6:20 pm

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Post by Amazon70ian »

Tjoho ! Nu har ignition 123 fördelaren anlänt och en flamethrower 40,000 volts tändspole :)
Ska på plats i morgon !
Ni som monterat detta.. Är det något jag bör tänka på ?
Tänkte köra kurva 5 å plugga vakumet.. Detta ska motsvara 0,85 fördelarens kurva..:)
Kanske man ska öka gnistgapet oxå lite ?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Post by A-masen »

Jag har ingen erfarenhet av 123 Ignition, men väl av ett annat (enklare) system. Det var ett som hade en elektronikbox separat vid sidan. Men utan brytare och kondensator. I monteringsanvisningarna för det systemet skulle man prova om det fanns gnista i ett speciellt läge. Och det fanns det, mer än 20 mm lång smällde den av.

Det framgick i det systemet att man kunde öka gnistgapet något lite eftersom gnistenergin var högre och hade längre brinntid. Så det kanske du också kan göra, men överdriv inte. Spänningen försvagas ju längre väg den måste gå genom luft. Och i förbränningsrummet är det 10 gånger mer (tätare) luft än på utsidan av motorn. Och luft är en ganska bra isolator.

Jag hade det systemet i två bilar och en båt. Inte på samma gång naturligtvis, men jag har bara goda erfarenheter av brytarlöst. Alla moderna bilar har det ju från början, men där har man inget att jämföra med. Men det får man ju om man byter upp sig från brytarspetsar till elektronik. Då märker man ju skillnaden.

Så du kommer att få ett tändsystem som tjänstgör på max i många år.
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Glödtänder å hackar..Behöver er expertis

Post by Jungletime »

Har i stort sett exakt samma stuk på min nyrenoverade motor med dubbla su -HS6.
Har orginalfördelaren med vakuum inkopplat och den går oroligt. Ingen skillnad om jag kopplar bort vakuum. Svårkörd i låga varv. Nästan omöjligt att undgå litet ryck vid gaspådrag efter t.ex motorbroms.
Vad blev det för fördelare och hur fick du till inställningen?
Post Reply