weber 36/36 surar igen på låga varv

Moderatorer
Post Reply
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by patrikmeck »

hej har en b20 med r kam och weber 36a. som surar igen på lägre varv. spottar regält med bensin ur förgasaren vid gaspådrag. jag har följt misabs bestycningstabell för k kam. till r kammen rekomenderar dom dubbla 40. hade samma problem med dubbla su förgasare trodde det berodde på för vass kam för su na. med har nu samma problem med webern. har kollat tändningen ventilspelet och nålventilen.
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by patrikmeck »

kan tillägga att den blå ryker vid gaspådrag. och är orkeslös
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by Hasse63 »

Kolla flotörventilen och flotörnivån. Gå upp ett steg på fullgasmundtycket. Kolla tändning och skicket på ventiltätningen, ta ett kompprov
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by Hasse63 »

Vad har du på låg respektive högfart? Rengör förgasaren och sätt dit ett filter på bränsleslangen om du inte redan har det.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
patrikmeck
Posts: 10
Joined: Sun May 31, 2015 8:26 pm

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by patrikmeck »

hur kollar man flotörnivån jag har gjort så att jag blåste i röret där bensinen kommer in och så lyffte jag flotören då slutade den skicka igenom luft. sen så tog jag av locket på förgasaren och kollade så flotörkoppen inte var fylld ända upp det var den inte. utan lite mer än halva koppen. kompprovet visade 125, 120, 125 ,195 psi. och munstyckena är följande 140 huvudmunstycke primär och 155 huvud sekondär. och 50 i lågfart. stiften är aldeles kolsvarta så förmycket soppa får han ju.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by A-masen »

120 psi är ungefär detsamma som 8,5 kg/cm2, eller om man vill 8,2 bar. Jag vet inte om du skall ha mer, men det känns så (?)

Här finns omvandlingstabellen: http://hem.bredband.net/bhj56bhj/javasc ... tryck.html" onclick="window.open(this.href);return false;
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by QV »

patrikmeck wrote: kompprovet visade 125, 120, 125 ,195 psi.
Men om detta är rättskrivet (195 psi) alltså 50% skillnad så får man väll ändock börja att åtgärda detta!

Att jaga förgasarinställning med en motor som har 4 kg skillnad i kompprov måste väll ändock falla under bortkastat arbete.

i all välmening...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by J.Lundin_ »

Har motorn inte tillräckligt med komptryck från start så lär "sugtrycket" bli därefter. Någonstans mellan 10-11bar bör man ha om motorn är frisk. Tyvärr säger det här med det uråldriga sättet att kompprova på inget alls, har man dåligt batteri får man ett värde, har man inte fullt öppet på spjällen får man ett annat osv. Leak-down test är det som gäller numer och man får då även en kvittens på var läckaget finns

Visst är det bortkastad tid med en sådan stor skillnad i tryck.... :D
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by cheva1987 »

Jag körde samma som du fast med 92borr o 44/40 planad till 86mm. en 36/36 klarar inte av att leverera sås vad ligger din tomgång på? Min gick aldrig under 1500-2000 varv under de dog den bara. o ja bestycka o höll på men lönade sig inte :(
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by StefanM »

det ska ju dock tilläggas att har man en cylinder som får väldigt högt värde så kan det också bero på ventiler som inte öppnar alls.............nergångna kamaxlar är ju inte ovanligt det heller.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: weber 36/36 surar igen på låga varv

Post by J.Lundin_ »

Hur som haver är motorn inte frisk och då är det ingen vits med att lägga ner en massa tid på att försöka ställa in förgasaren, Riv motorn istället och konstatera vad som är felet. jag har noll förståelse för folk som gör vad som helst för att slippa riva ur en motor. En gammal B18/B20 lyfter man ur på runt 1 timme, att sedan riva den tar inte ens en halvtimme att göra och då har man svaret på varför den går som den gör..... :grin:
Post Reply