Motorn går i kok, hittar inget fel..

Moderatorer
Post Reply
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Som sagt..

Kan det va pågrund av oljan? mineral 20w-50
För mycket vatten i glykolen?
Täppt nånstans? (kylaren är utesluten)
88graders termostat som jag vet fungerar (provkokad på spisen)
Kör just nu på ca 15-20grader tändning på tomgången..
Tror inte den går för snålt heller (gick utan vidare o ställa på soppan tills den svartrök..)

Jag har allvarligt talat slut på ideer just nu :evil: Hade tänkt o försöka besiktiga den här veckan, så det börjar lugnt sagt bli lite bråttom nu..
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Arne »

Det är inte på grund av oljan.
Det sitter ett kylrör inne i toppen om det är tätt eller sönderrostat kan det bli överhettning, det är en vild tanke. Har du kollat vattenpumpen så inte den felar? (Nött skovelhjul). Jag kommer inte på nåt mer just nu.
AVG
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Suck, det där förbannade kylröret har jag funderat på.. Men Jag pallar knappt kolla upp det! Toppen fungerade sist det var i bruk dock.
Vattenpumpen var en oanvänd som igentligen köptes in redan 08 (renoveringen av motorn rann ut i sanden sedermera, för att sedan startas upp nu i våras i all hast!!!) Har legat på en hylla tillsammans med oljepump, som även den köptes från KG vid samma tidpunkt..

Har ju orginaltoppen som hör till denna motorn, men där saknar jag rätt ventiler. Och intresset för o köpa nya finns inte..
Är ju en -76 motorn, så ska ju va 44mm insugsventil (passar inte från den b18topp som sitter på nu..)

Hur kollar man upp kylröret utan o riva toppen? B18/B20 har jag knappt skruvat med..

Glykol skall bytas imorgon i vilket fall som helst, med tanke på eventuella luftfickor som kanske kan finnas kvar. Olja hade jag tydligen ingen hemma, annars är det nog lämpligt o byta den i samma veva.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by QV »

När kokar motorn? Om det är på en längre tids tomgång så är det "naturligt" på dessa. Skall dock svalna av rätt fort med högre motorvarv.

Är kylaren ny? för de kan ju vara dåliga utan att vara täpta

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by J.Lundin_ »

Kokar motorn så har du tre saker att kolla, kylaren, vattenpumpen och topp packningen.
Varför är kylaren utesluten? Har du kollat den invändigt, eller antar du bara att den är OK..?

Elementet i kylaren på gamla Volvo brukar sättas igen och det är svårt att kolla utan att löda bort lådorna på kylaren.

Icke original vattenpump, det finns en amerikansk modell av vattenpump till Volvo som man ska undvika helt beroende på att vingarna på hjulet består av i bottenplattan på hjulet utskurna och uppvikta plåtvingar. Hjulet får då hål i bottenplattan mellan vingarna vilket gör att vattnet cirkulerar mer inne i pumpen än i motorn...:-) Tar man bort kylarfläkten så resulterar det också i kokning.

Sist men inte minst, trasig topp packning, kolla om det finns vatten i oljan eller om det bubblar i kylaren då locket är av.

Röret i toppen kan ni glömma, det är till att börja med gjort av mässig och skulle det av någon anledning korrodera bort så har toppen fortfarande genomflöde på vatten.

Vad händer om du kör helt utan termostat...? Stiger tempen då så är det bara kylaren eller topp packningen som kan orsaka kokningen....!!!!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Sådanna tips är det jag är ute efter :grin:

Kylaren är utesluten av den enkla anledningen att jag glömde påtala att den är från en 240.. Och jag tvivlar att den skulle bli på nåt sätt igensatt på några månader!! (tömde systemet på 240in ena dagen, och fyllde systemet när den satt i amazonen veckan efter (dock med samma glykolvatten))
Har i nuläget både den mekaniska och en elfläkt, men även med den elektriska igång går den efter en tid i kok.

Vattenpumpen är garanterat av den typ som nämns.. (Sen när har man fått nåt från Kg som faktiskt varit värt sitt pris?)
Inget vatten i oljan, och ingen olja i vattnet (vad jag kan se iallafall) Inget bubbel i expansionskärlet heller.

Att det inte är röret, gör mig överlycklig.. Skönt o slippa riva toppen :wink:
Har inte provat utan termostat i detta skedet.. Men om den fortfarande går i kok, vad skulle det då kunna vara?
Får inventera förrådet om det kan finnas en topp packning liggandes..
Först skall jag dock prova med nytt kylarvatten :? Och olja om möjligt.. Jag ogillar starkt den här mineral oljan, hade den i isbilen för ett gäng år sen! Och den var skit redan då!!
Det får bli en 10w-40 delsyntet olja som jag vet fungerar istället (Jag misstänker att 20w-50 oljan till viss del var orsak till lagerhaveriet på isbilen.. Skittjock kall, och nästan som vatten när den var varm. Även den motorn hade jag problem med tempen på)

Förövrigt så går maskinen riktigt bra nu.. Bra svar på gasen genom hela registret.. Om man bara fick den genom sbp snart så man kan montera weber 45orna och R-kammen nån gång :twisted:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Tömde ur kylarvattnet, och fyllde på med rent o fräscht vatten, och en maskindisk tablett :O
Lät den gå ordentligt varm innan jag tömde ur det och fyllde på med ytterliggare en omgång med rent vatten.. Denna gången UTAN maskindiskmedel!
Bytte även till en 82graders termostat, samt byggde om exansionskärlet.. (Mest för att underlätta avluftning)

Det kom endel skit, men inte så där vansinnigt mycket! Varm blir den fortfarande, men inte vansinnigt så att den kokar på tomgång iallafall.. Mätarn står omkring 95grader på tomgång och drygt 90 när man kör. Är ju fortfarande obesiktigad, så man vågar inte riktigt ta ut den på en långtur heller (Även om det skulle behövas (sen inser jag också att en dylik kina mätare inte visar helt korrekt temp heller, men har den kokat vid 105-110grader innan så har jag ett värde o jämföra med iallafall))

Passade även på att byta olja.. den gamla oljan var svart som synden, men inget vatten i den!
Den gamla glykolen visade dock tecken på olja i vattnet, men jag utesluter inte att det är nåt som hängt med sen monteringen..
Vill gärna bli lite olja i kylkanalerna när man trycker i kolvarna :wink:

Det mest akuta felet får väl anses avklarat för tillfället.. Förhoppningsvis klarar jag mig ner till besiktningen o tillbaka :wink:

I långa loppet lär man nog ta en extra kik på alla dom punkterna som Janne räknade upp
topplockspackning
vattenpump
dock inte kylaren.. Däremot värmeelementet kanske man skulle titta på! Samt spola ur blocket ordentligt..

Har ni fler tips o ideer så får ni gärna fylla på? Jag utesluter inte att jag missat något :roll:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by QV »

Värmeelementet är ju helt bortkopplat när värmekramen är stängd och det gör inte att en Amazon kokar.
Så den kan du ta bort utan kontroller. Påverkar den resultatet så har du ändock fler fel i motorn kylsystem.

Topplockspackningen kan man kolla med leak down test.
Enklaste varianten är att ta bort ventilbryggan och trycksätta cylindern via tändstiftshålet.

För att du skall kunna räkna bort 240 kylaren så har du likstält att en moderna 240 motor genererar samma mängd spillvärme till kylarvattnet (eller mer) än vad en B18 - B20 motor gör. Om det är så, så kommer kylaren som fungerade i 240 fungera i en B18-20 motor.

Men om 240 kylaren "var på gränsen" för att fungera och B18-20 genererar mer spillvärme så kommer det inte att fungera.

Jag vet inte hur det är men att räkna bort något i felsökning efter ett problem utan att (vetenskapligt) bevisat att det inte är det som är felet förlänger bara felsökningen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

QV wrote: Men om 240 kylaren "var på gränsen" för att fungera och B18-20 genererar mer spillvärme så kommer det inte att fungera.
/Jan
Mig veterligen, så fanns/finns det bara en sorts kylare till 240.. Detta oavsett motoralternativ! (Betänk även det faktum att min B20 kommer från en 240 så..)
Och jag skulle vilja påstå att av all den skit jag byggt på den här bilen, så är kylaren det minsta dåliga av dom :grin:

I nuläget sätter jag min chansning på topplockspackningen faktiskt.. Men innan besiktningen kommer den inte bytas oavsett!
Efteråt däremot kan vi tänkas gräva djupare i problemet.

Jag håller gärna diskutionen öppen tills vidare, tills dess att jag ges chansen o dissekera motorn o kolla hur det ser ut :wink:
Med termostaten borta, så kunde jag lätt se o peta i en av kylkanalerna. Denna var nästan tilltäppt av packningen! Vet inte hur det skall se ut förvisso, men att packningen delvis skall täcka vissa kylhål känns för mig inte korrekt?
Dessutom måste jag erkänna att jag inte tittade speciellt noga på topplocket innan det skruvades på plats :roll: Finns ju viss risk att det är den som är boven i dramat!!!

Fortsättning följer!
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by J.Lundin_ »

För att få en gammal kylare helt ren så brukar man löda bort tankarna och sedan ångtvätta elementet. Att försöka tvätta bort eventuell skit med den lilla kraft som vattenpumpen genererar går inte, det krävs helt andra krafter för att blåsa bort skit som sitter på insidan av elementkanalerna.

Vissa glykolmärken kan med kalkhaltigt vatten och mikroorganismer bilda något som närmast kan liknas vid kristallskikt invändigt i motorns kylsystem. I dessa fall kan man prova med att köra med en tillsats av citronsyra i kylvattnet. Min garagegranne råkade ut för detta då han låtit bilen stå över vintern som var, han hade ett elände att bli av med denna kompakta beläggning och det tog åtskilliga kylvatten/syra byten innan merparten släppte eller löstes upp. Ska man hårddra det hela så är det bara dest.vatten/avjoniserat vatten tillsammans med ren glykol som gäller i en motor, allt annat går bort.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Tiden får utvisa vad som var fel, om jag hittar nåt :wink:
Besiktning är bokad till måndag eftermiddag.. Innan dess lär jag inte göra ett skvatt åt problemet!!!!

Vad som sker därnäst, är en annan femma... Jag fick med en R-kam när jag köpte bilen för många år sen, som jag gärna vill prova.. Enklaste är ju att plocka av toppen och plocka ur tryckarna för att undvika o tappa ner dom i sumpen (Gjort den misstaget nån gång innan :lol: )
Och då lär man få reda på skicket på topplockspackningen i samma veva.
Man lär ju även kunna kika ner i vattenpumpen, för o kolla vad för sorts hjul det är som sitter däri..
Nåt är ju fortfarande fel på skiten, även om det känns som det mest akuta är avhjälpt.. (Den kokar inte längre, men den går fortfarande varmare än nödvändigt. och den är "svår"kyld..)

Jag längtar till den dan när jag kan plocka ur den där äckliga b20 motorn o plantera den bakom verkstan, till förmån för en lagom trimmad b230 motor!!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Har tydligen slarvat vid montering..
Image

Som ni kan se på bilden, så har inte packningen legat helt centrerat! Vattenkanalerna har därför varit delvis täckta av packningen..
Vattenpumpen var utav den "felaktiga" typen som janne tipsade om. Men den får faktiskt sitta kvar..

Den ljusa fläcken på kolven funderar jag lite på? Det är bara den kolven det är på, och man kunde även ana vita fläckar i avgaskanalerna på tvåan och treans cylinder? Vatten? Jag har emellanåt haft glödtändningar när jag stängt av bilen också..

Tror inte detta är hela sanningen till varför den gått varmare än normalt, men det borde ju helt klart påverka!

Även märken efter kamm nockarna på två lyftare.. Det ser dock inte ut som kammen har gått ner sig, än..! Vipporna däremot har alldeles för djupa gropar i sig för att ens kunna justera korrekt ventilspel :O
Kylarvattnet såg nu ut som nytt. Ingen missfärgning över huvudtaget, så rent borde det vara numera.

Återstår o se hur maskinen går efter montering med R-kam och webrar, mer om det i min projekttråd :grin:
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by J.Lundin_ »

Tänk inte ens tanken på att använda den där vattenpumpen, speciellt inte om du ska sätta i trimkam, det är bara dumheter. Att man ens kan ha mage till att sälja dessa skitpumpar, fattar jag inte. den återcirkulerar ju vattnet inne i pumpen, inte i motorn där kylvattnet behövs. Jag har fått pumpdiagrammet på original pumpen och den imponerar inte heller och att då medvetet ha en rutten pump monterad med ännu sämre kylkapacitet är bara ren snålhet.... :roll:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motorn går i kok, hittar inget fel..

Post by Weber_b20 »

Skitpump r-kam webrar ny packning.. resultat 80grader i landsvägstempo! Och här i småland betyder det ca 110-120 på 90 väg :o

kommer man in i samhället ökar tempen till ca 90-95grader, så gissningsvis klarar den inte o pumpa runt vattnet på allt för låga varvtal? Kan det va nåt sånt Lundin?

Pumpen blir kvar oavsett hur kass den är.. Tänker inte lägga en spänn till på den här motorn. Nästa projekt blir antagligen att få dit en 1031 axel (satchell) och efter det m45 låda och b230 motor, troligtvis meed samma weber uppsättning :lol:

Insprut står högt på "vill ha" listan framöver.. Ska bara ha råd också ;)

Förövrigt tycker jag R-kammen var ganska snäll o behaglig att åka med.. Bra tomgång också!
Post Reply