B20 170hk?

Moderatorer
Post Reply
Klanders
Posts: 2
Joined: Tue Jan 05, 2016 7:53 pm

B20 170hk?

Post by Klanders »

Har en b20 som jag håller på att trimma, mitt mål är 170hk. Det som är gjort åt den är: maxborrad, lättat svänghjul, balanserad vev, f-kam, portad och planad original topp med 44/35 ventiler (har 37 mm ventiler liggandes). Tänker använda dubbla 45or eller 48or. Tror ni att kammen och toppen kommer att räcka till eller behöver jag värre? Tacksam för svar
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 170hk?

Post by Hasse63 »

44/37 räcker långt om toppen är gjord av ett proffs, som ska anpassas efter motorn och dess innehåll. Du bör leta nån annan kam, Timo kan rekommendera dig.

Vad har du för tändning, och vad är maxborr?

Välkommen till forumet! :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B20 170hk?

Post by Arne »

Ja, glöm F-kammen. Montrera gärna en programmerbar tändfördelare också, typ Ignition 123. Hur topppen är portad har stor betydelse, jag tror det kan bli svårt ändå att få ut 170 hk. Du borde komma nära ialla fall.
AVG
Biggles
Posts: 2
Joined: Wed Jan 06, 2016 12:26 pm

Re: B20 170hk?

Post by Biggles »

Volvos orginalsats med R-kam o fabriksportad topp med dubbla 45 mm Solex,extraktor o 2" avgas uppgavs ju ge 160 hk DIN på 70-talet.
Toppeffekten är ju egentligen inte allt utan moment o körbarhet är nog så viktigt.
Weber är ju klart att föredra framför Solex pga att det är lättare med munstycken till dessa och på Solex är ju bränslemunstycket svårt att byta.

Det finns ju alternativ till R-kammen från Timo o KG som kan vara nog så bra och kanske tom ger lite mera. Volvo körde ju med 36 mm halsring om jag minns rätt o du kan få lite mera topp med 38 mm.
Skulle föreslå Weber DCOE-9 alt 16 med 45 mm hals o 38 mm halsring, 4.5 spridare, 130-140 bränsle o 180 luft på F9 emulsionsrör. Lågfart 50-55F8.
Ovanstående är ingen maxad inställning men en god grund.
Ett rätt inställd sprut med tändsystem kan ge 10 hk mera men kostar skjortan.
På tal om kammen så kolla att du har rätt geometri på vipparmsstället för om du utgått från en std b20 topp så är den väl planad ca 4-5 mm? Då blir det inte bra geometri utan du måste sänka vippstället. Fel geometri ger mindre lyft än avsett.
Klanders
Posts: 2
Joined: Tue Jan 05, 2016 7:53 pm

Re: B20 170hk?

Post by Klanders »

Tack för alla svar, har fått tag på en portad och planad topp med 46/37 ventiler och en timo 840 kamaxel är beställd. En fråga till: Fungerar det med en standard oljepump, eller behöver jag en fullflödes?
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: B20 170hk?

Post by Dimman »

Standard pump räcker gott och väl förutsatt att den är i god kondition.
Det som oxå är viktigt är att du lägger krut (pengar) på tändning och förstärkt vevhusventilation.
Undvik Kina oljepump, Köping pump skall det va.
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Re: B20 170hk?

Post by rallyezon »

Tog TIMO 848 , 2x Dell*Orto DHLA45, 2,5" avgas , portad E-topp med ventiler 44/38,5 och KG-grenrör TYP 1.
Flödestestat insug 195 cfm, Kompressionsförhållande 11,5 : 1.Mahle-kolvar 92 mm.
Prestanda 175 hk, 210 Nm .
Post Reply