Trattar till SU förgasare?

Moderatorer
Post Reply
Andersdal
Posts: 34
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:41 am

Trattar till SU förgasare?

Post by Andersdal »

Tänker till min -65 sport. Långa? Har ju två skruvar till anslutningen mot förgasaren. Konsekvenser? Någon bild med tips på någon som säljer hade varit kul...........
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Trattar till SU förgasare?

Post by TVR »

Det olika varianter på ebay.
Konsekvensen är att det måste byggas ett custom luftfilter, typ en filterbox. Använd inte så kallade "trattsockar" trädda över trattarna istället för filter. Då tappar man nämligen själva poängen med att ha trattar eftersom "sockan" förstör det luftflöde man önskar få runt trattens inlopp.
Tyvärr kan du inte längre se dina fina trattar eftersom de sitter inne i en filterbox men det får man ta. Det är ju funktionen man är ute efter.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Andersdal2
Posts: 3
Joined: Fri Jul 31, 2015 5:33 am

Re: Trattar till SU förgasare?

Post by Andersdal2 »

Tycker om brölet också............:-)
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Trattar till SU förgasare?

Post by TVR »

Ljud är positivt :D

Ett enkelt sätt att fixa filter är att skaffa t ex Misab 6000 med fäste för den SU-modell man har (HS6 i ditt fall antar jag) och lämplig höjd på själva filterdelen för att få plats med tratten inuti (så stort som man får plats med). Tyvärr har just Misabs färdiga SU-filter endast en höjd om 45 mm så väljer man deras standarlösning bör man försöka lösa ett sätt att få dit ett högre filterelement. Möjligen kan ett besök eller ett telefonsamtal till dem hjälpa för att få ett högre filter?
Min hundkoja har t ex en HIF6 med en hemmabyggd variant av filter-basplattor där ett standard 6000 filterelement med maxhöjd passar. I praktiken är det bara två plattor (den ena är skruvad i förgasaren) som hålls ihop med pinnskruvar och som klämmer om filtret. Enkelt och billigt. Gott om plats för en ebay-tratt inuti.
Det finns säkert fler lämpliga leverantörer än Misab men de får vara exempel i detta fall. Se http://www.misab.se/lista.php?kid=815-818-884-949

Poängen är att skippa "trattsockarna"!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Trattar till SU förgasare?

Post by kombikummu »

Jag gjorde egna trattar av någon militär plåtmugg, de blev c:a 8cm höga. Har HIF6:or, så jag använder 140 filterburk som är tom. Filtret, ett biltema-sportfilter sitter via slang utanför. Enkelt och billigt. Trevligt brölande!
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Trattar till SU förgasare?

Post by Blomquist »

Trattarnas höjd påverkar karaktären på motorn, men det vet du kanske redan.
210 -64, 223 -68
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Trattar till SU förgasare?

Post by mekomaskin »

Det finns även substacks. det är ca 10mm höga sargar med radiekant som placeras inne i filterhuset. De förlänger inte inloppskanalen men skapar en radie i kanten på förgasarhalsen som ökar flödet.
Post Reply