Problem med nyrenoverad motor!

Moderatorer
Post Reply
monzie
Posts: 2
Joined: Fri Feb 12, 2016 9:58 pm

Problem med nyrenoverad motor!

Post by monzie »

Håller på att färdigställa en renoverad motor men har problem när 1an är i topp så är det alltid en ventil påväg ner oavsett varv. Märkningar på kamdrev är rätt. Känns som att nått är feltillverkat. Toppen är planad och det är en d kam.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by rolwig »

Vilka ventiler? Är det ettans ventiler? Har du gjort ventiljustering?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by A-masen »

Inte för att spela någon besservisser, men 1:an och 4:an är i topp samtidigt. Dock inte tändläge och ventilöppning samtidigt. Vevaxeln gör alltså två varv på ett motorvarv.
Men detta visste du väl förut, kanske? :roll:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by QV »

en ottomotor (en B18 alltså) är en fyrtaktare som då går 2 varv per cykel.

Rent praktiskt betyder det att motorn står i tändläge för ettans cylinder 1 gång per 2 varv.
Så om ventilerna är nere på ettans cylinder när kolven står i ÖD så skall du vrida runt motorn ett varv till.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by Arne »

När bägge ventilerna är stängda på 1:ans cylinder och kolven är i topp ska rotorn på fördelaren peka mot 1:ans tändstift.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by Lars Bd »

Du måste helt enkelt göra en bättre beskrivning av symptomen och vad du har sett annars är det omöjligt att ge ett svar.
Som exempel fick jag se en text som såg ut så här

Code: Select all

En kvinna får lättare förkylning än en man. 
kan någon förklara vad som texten avsåg att förmedla? Den som skrev texten tycke att det var kristallklart men det visade sig vara lite otydligt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by StefanM »

Arne wrote:När bägge ventilerna är stängda på 1:ans cylinder och kolven är i topp ska rotorn på fördelaren peka mot 1:ans tändstift.
det är mycket enklare att säga att när fyrans ventiler står och väger så är ettan i tändläge. Alltså precis när den ena ventiler stänger och den andra öppnar.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem med nyrenoverad motor!

Post by QV »

och ettans cylinder är vid kylaren....

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply