kam B20

Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

kam B20

Post by Gravis »

Hej,

Vilken av K eller F kam rekommenderar ni till en nyrenoverad B20 med steg 2 topp, dubbla 45or, 085 fördelare, extraktor samt 2" avgassystem.

Jag har läst en del men skulle vilja ha era egna erfarenheter att basera mitt beslut på. Jag vet att det finns modernare kammar att sätta i men jag vill ha en volvoprofil. kamdata har jag tagit del av men det är svårt att omsätta det till praktisk funktionalitet.

Jag vill ha en trevlig och körbar karaktär på bilen från hyggligt låga varv men en del mos på toppen också ' :D

//Gravis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: kam B20

Post by Arne »

K-kammen är för slö, F-kammen är inte trevlig körmässigt. Är du ute efter effekt så är F-kammen att föredra. Om du inte väljer en urmodig kam skulle du kunna prova KG19 istället.
AVG
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: kam B20

Post by Gravis »

Hej,

Jag kanske får lov att ändra mig och gå från de gamla volvoprofilerna, KG17 och 19 har jag läst mycket positivt om. Det viktiga är att motorn får en jämn och fin tomgång och får ett fint register från botten och upp. behöver inte varva en massa.

//Gravis
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: kam B20

Post by mekomaskin »

KG17 blir en mycket lättkörd motor. Se bara till att du inte får för hög grundkomp. Många gamla trimtoppar är för mycket planade för snällare kamaxlar.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: kam B20

Post by Hasse63 »

Har under många år haft typ samma "bontrim" och har då använt D-kammen (nästan exakt som K) tillsammans med DCD 36/36, till det lite olika toppar och på slutet med HIF6or vilka jag nu kommer fortsätta med... Har länge velat ha "lite mer" och har nu kommit över en väldigt fin NH48 kam slipad av Professorn i Ume. Så, jag har äntligen övergett volvoprofilerna. Det tycker jag du också ska göra, för du kommer vilja också vilja ha mer... Tro mig ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply