B20 kompressor

Moderatorer
Post Reply
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

B20 kompressor

Post by cheva1987 »

Hejsan alla hoppas detta hamnade rätt nu :)
Jo nu vill ja se hur kunniga ni är :D
De e så ska bygga b20 med kompressor vad rekommenderar ni för kompförhållande? Vilken kompressor skulle passa?
Jag är inne på eaton m65a är de mer än tillräckligt? har hört att m45an bara räcker till 160hk.
Sen ska jag köra med metanol insprut men bara under race hur löser ja de på bästa sätt?
vill ladda runt 0.8-1 bar
Kompressorn ska matas med 2x weber 45or så gärna om nån kan komma med bra grund bestyckning bränsle blir e85
Recept är följande
B20 borrad till b21 92mm kolvar orginal kopmp höjd 46mm
Alternativt 92mm kolvar med 39.5 i komphöjd
Topp packning skär rings 1.5mm tjock org 0.8
Timo 840kam
toppen 44/40 ventiler dubbla fjädrar
H-Profil
arp bultar till toppen
2x Weber 45or
Msd digital 6al tändbox
Msd 6 blaster tändspole
Iginitor 3 brytarlöst.
Bränsle e85
metanol injektion under race tsm med e85
hoppas de finns nån som kan hjälpa med detta :)
Mvh Fredrik
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kompressor

Post by J.Lundin_ »

Du får samma svar här som du fick på Sävarforumet
Antar att du menar en M62, modell M65 verkar inte finnas eller är ett specifikt utförande av grundmodellen M62. Hur som så kan du få ut runt 340Hp ur denna kompressor och då snackar vi 14000 rpm på kompressorn och 10 psi i laddtryck. M45 ger vid samma varvtal och laddtryck runt 230Hp. Stor modellen M90 ger vid 12000 rpm och 10 psi som mest runt 410Hp.
Det är med andra ord "mycket väsen för ingenting" :lol: Ingen av modellerna är någon gatrace vinnare, men är man ute efter vinande oljud så är dom definitivt ett vinnande koncept.. :lol:
cheva1987
Posts: 14
Joined: Thu Jun 25, 2015 12:19 am

Re: B20 kompressor

Post by cheva1987 »

Oki vilken kompressor rekommenderar du :)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: B20 kompressor

Post by J.Lundin_ »

Det beror helt på vad man är ute efter, generellt så blir alla modeller av skruvkompressorer väldigt stora om dom ska ge något bra massflöde och då kräver dom också en hel del energi för drivningen.
M62an kräver exempelvis 36hp vid 10psi och 14000rpm,M45 kräver 26Hp vid 10 psi och 14000 rpm. M90 kräver hela 44Hp vid 10 psi och 12000rpm.

Går vi upp på 6:71or eller större så ligger effektbehovet på 150Hp och uppåt.

Jag är inget fan av remdrivna kompressorer om man ser till vikt, bulkvolym och volymsflöde. Turboaggregat är i dessa sammanhang väldigt små och effektiva saker och som utnyttjar delar av den energi som finns tillgängligt i avgaserna och som annars bara skulle dumpas bort. Det är dock fullt möjligt att driva dessa skruvkompressorer på samma sätt som en turbo dvs. utnyttja energin i avgaserna via en turbin... :wink:

Dom uppräknade modeller av Eaton kompressorer är ju gamla som gatan, dom flödesmappar jag har är från 2001 och dom verkar inte finnas kvar i Eatons sortiment, däremot finns det två nya varianter som säkert är betydligt bättre vad gäller både flöde och effektivitet.

Ser man till inköpspris så är en turbo oftast billigare än en skruvkompressor och tar mindre plats, man slipper också den externa remdrivningen som dessutom också kostar en peng att få till.
Post Reply