Midnight Blower

Moderatorer
Post Reply
Anders W
Posts: 5
Joined: Sun Jul 17, 2016 9:03 pm

Midnight Blower

Post by Anders W »

Som Bilsport-läsande 70-talist med motorintresse fick Midnight Blower tidigt en speciell plats i motorhjärtat :-) Bilens kapacitet har jag dock aldrig fått riktigt klar för mig. Har läst det jag kommit över om bilen genom åren och i något forum fanns en uppgift om att den som bäst mättes upp 0-100 på 4,2 sekunder. Gjordes det någon mätning (officiell eller inofficiell) på 402 meter när den gick klockrent?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Midnight Blower

Post by J.Lundin_ »

Då det gäller 0-100 tiden så kom jag faktiskt som bäst ner till 3,6 sek. Att mäta denna tid var skitsvårt utan några elektroniska hjälpmedel typ ett femte hjul. Det gick till som så att jag med hjälp av ett stoppur i handen tryckte igång klockan då jag klev på gaspedalen och då varvtalet skvallrade om att jag var uppe i rätt hastighet så frikopplades motorn och hastighetsmätaren avlästes varvid klockan stannades om sluthastigheten var den rätta. Hela mätningen skedde på 1ans växel, låter brutalt men normalt växlade jag vid 85km/h till 2ans växel, så varvtalet höll sig inom de ramar jag hade satt upp... :D
Hastighetsmätaren var en 80mms VDO som var kalibrerad hos KG Knutsson, så den visade korrekt värde vid denna hastighet.
För att få till en statistiskt korrekt tid så fick jag köra många gånger innan jag var nöjd med resultatet. Om själva mätningen så kan man säga att den gav ett sämre resultat än den verkliga tiden beroende på att det även var reaktionstid involverad då hastighetsmätaren avlästes. Bilen klev av bra på ettans växel, fick faktiskt till ett framhjulslyft från rödljuset i korsningen Sveavägen/tunnelgatan... :grin:

Någon korrekt 402 meters tid blev det dock aldrig uppmätt. Enda tidskortet som blev utskrivet var nere på Mantorp
och den visade på 14 sek, ganska bra med tanke på att jag blåste alla 4 kolvarna vid 200m och rullade i mål... :grin:
Bilen bör ha varit god för 11 sekunders repor på gatan. Sista versionen av motorn var betydligt vassare än den allra första, den sista hade Kugelfisher sprut och ett fungerande lustgassystem på drygt 150 + Hp. Tyvärr hade professorn lagt rattmuffen på hyllan så min efterlängtade returmatch blev aldrig av. Jag fick en åktur med honom vid ett tidigare tillfälle så jag hade en bra uppfattning hur hans bil gick... ;)
Anders W
Posts: 5
Joined: Sun Jul 17, 2016 9:03 pm

Re: Midnight Blower

Post by Anders W »

Stort tack för detta utförliga svar! :-) Blev det förresten nåt race mellan dig och den trimmade panteran som professorn slutligen blev ifrånåkt av?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Midnight Blower

Post by J.Lundin_ »

Du menar Wallenberg med Panteran, Nä han blev så byxis av allt ståhej så han försvann snabbt ut från scenen. Vi såg aldrig av han igen på gatan.
Frånåkt...? som vi såg det så var det jämnt hela vägen till mål, Professorn tilldömde Panteran vinsten, det handlade om ett par dm´s skillnad över mållinjen. Jag fick en känsla av att professorn tog tillfället i akt att på ett snyggt sätt avsluta karriären istället för att begära ett omrace.
Panteran påstods senare vara importerad från Schweiz men jag har för mig att jag sett den ståendes hos min gode vän Lasse Widenborg veckorna innan den dök upp på Tullen.
Anders W
Posts: 5
Joined: Sun Jul 17, 2016 9:03 pm

Re: Midnight Blower

Post by Anders W »

OK! :-) Professorn har skrivit i Wheels att han körde "mittentolvor när allt lirade". Du han vann runt 70 race mellan 1977-1981 så nog känns det som att den borde varit lite snabbare än så. Du som åkt med honom i den silvergrå, hur snabb bedömer du att den var?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Midnight Blower

Post by J.Lundin_ »

Det där låter som "blå rök och speglar" från hans sida. Hans Corvair motor gav uppskattningsvis runt 220-240Hp i en övrigt lättad folka. Turbon var en Rajay E modell med ett turbinhus på A/R 0.8-0.9. Förgasaren var en SU på 2" så det var inte så vassa bitar. I övrigt var det rätt klena bitar som satt i folkan bl.a. en porschelåda vars differential kördes sönder några gånger. För att inte haverera drivningen på bilen så utnyttjade han handbromsen. Med den och kopplingen "spände" han upp alla spel så att allt låg an vid starten, annars hade det nog gått sönder betydligt oftare än det gjorde.

Jag är helt övertygad om att hans folka gick minst 1 sekund snabbare än vad han uppgivit dvs. runt 11,2. Han tävlade ju aldrig mot bilar som hade slicks och hans koncept gick ut på att ha precis så mycket effekt i starten att han inte spann bort sig vilket alla andra motorstarka bilar gjorde. Hans starter var helt sanslösa, det var som om bilen var uppspänd med en gummisnodd som man sedan släppte. I dragrace så är starten nästan allt, det krävs rejält med effekt för att köra ikapp en bil som undflyr en... :grin:
Det man kan säga om hans bil då jag fick åka med var att den helt saknade "turboknuff", det var bara en mjukt utdragen acceleration, min egen bil var betydligt brutalare på den fronten vilket gjorde att jag inte var speciellt imponerad av åkturen.

Många har på senare år hävdat att han aldrig körde 402 m då det tävlades på gatan. det stämmer inte. Jag mätte upp den sträcka man normalt tävlade på nere vid tullen och den var definitivt 402 m, efter mållinjen så hade man ca: 60m till den avfart som ledde under vägen och bort mot KS. I de fall då racet var avgjort långt innan de 402 metrarna så kunde vinnaren oftast vika av redan vid denna avfart, annars så blev det att åka till Haga norra och vända. Så har jag för min att fallet var då han tävlade mot Panteran.
Anders W
Posts: 5
Joined: Sun Jul 17, 2016 9:03 pm

Re: Midnight Blower

Post by Anders W »

Stort tack för denna utförliga information! :-) Kul att äntligen få reda på vad de bilar man läste om som liten grabb egentligen gick för :-) På sätt och vis hålls legenderna om "Den Silvergrå" och "Den Ollonblå" vid liv när det inte finns några tidkort från fullfartkörningar på bana. Mora-81 kördes väl dessutom på 250 meter. Har du fortfarande motorn från Midnight Blower kvar?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Midnight Blower

Post by J.Lundin_ »

Jo den finns kvar, det enda som saknas är den turbo som användes, annars finns allt kvar nedpackat i en låda.. :-)
I Mora kunde man ha kört 402m men det var ett krav från arrangören att vi inte fick köra längre än drygt 200m, det var för övrigt en kul tillställning om man ser till allt som hände runt omkring själva tävlingen. Det är en story i sig... :D
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Midnight Blower

Post by StefanM »

Det enda tråkiga med att spara allt i lådor är väl annars att nästa generation lär inte förvalta det på samma sätt.............Jag brukar fundera över min LP samling, ovärdelig för mig och sälja är typ otänkbart. Men sen då? Mina döttrar lär inte vara ett dugg intresserade och min son är bara tre än så länge så man får väl se............Förhoppningsvis kan man få in han på StatusQuo och Slade .............men ja. Svårt det där.
Lika med alla bildelar man har. Tonvis med nya Vauxhall och Bedford delar. Jag tycker det är skitkul att hålla på med sånt men det lär inte nästa generation göra och undrar om de kör det på tippen då? Hemska tanke ! Näe man får se till att inte dö som det ser ut.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Midnight Blower

Post by J.Lundin_ »

Nja, Jag ser inte detta som några större problem då det gäller motor och bildelar. Det är bara att se till att bosätta sig i en storstads region där garage/lokalhyrorna ligger på 800-1000:-/kvm och år samt att ha med giriga hyresvärdar att göra, som hela tiden ser till att hålla igång en ofrivillig flyttkarusell för en. Då om någonsin blir det inte sparat speciellt mycket mellan flyttningarna, inne på mitt 5:e garage för tillfället.... :grin:

Så dom som har en massa bråte sparat har inte flyttat tillräckligt många gånger eller så handlar det om ett sjukligt sparande... :wink:
Anders W
Posts: 5
Joined: Sun Jul 17, 2016 9:03 pm

Re: Midnight Blower

Post by Anders W »

Hur länge körde du bilen förresten? Det senaste jag läst om den var nog Stockholm Open -84 när Amazonen såg lovande ut tills en kolv smalt :-O
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Midnight Blower

Post by J.Lundin_ »

Bilen såldes året efter till förmån för den då inköpta Salt och Peppar.
Att en av kolvarna gick upp i rök berodde på att jag den kvällen inte tänkt använda lustgas, men inför att möta Daf-Lasse som första bil så tänkte jag om. Det racet fick jag ju bara inte förlora, så lustgasen användes, tyvärr missade jag i brådskan att backa tändningen ner till 30 grader. Resultatet blev att jag vann ganska överlägset med en motor som "misstände", det var i själva verket rejäla spikningar som gick hårt åt kolvarna....:-( Misstaget visade sig inte direkt utan gav sig till känna vid nästa repa mot en Jänkare på Magelungsleden. Till råga på allt så hade jag en polaren från Lysekil med mig som missuppfattade startproceduren, så då vi stagade in så fick han för sig att åter igen hälla ut Trackbite framför mina bakdäck, vilket jag missade att se :roll: Det blev som att försöka starta i såpa, fattade ingenting just då fast jag i startögonblicket såg att motståndarens mekar jublade.... :grin: Tyvärr sådant som händer då man inte är synkade med varandra. Jag kom ju givetvis inte ikapp och på slutet av repan så gav en av kolvarna upp, trots detta så gick bilen att köra hem för egen maskin.

Då motorn revs så konstaterades att kolvarna var illa åtgångna, inga problem....bara att köpa nya..Icke. Vid denna tidpunkt hade Tyska verkstadsarbetare fått för sig att generalstrejka. Så det gick inte att få fram nya Mahlekolvar, det tog mer än ett halvår innan jag lyckades få tag i nya kolvar och då hade jag börjat ledsna på bilen, hade ju ett nytt projekt stående som var 500Kg lättare... ;)

Sedan är frågan om hur långt i stegen jag hade kunnat gå, min treskiviga sinterlamell koppling gillade inte lustgaskörningar, det for ut glödande bitar från den då jag gasade till garaget efter racet mot Daf-Lasse...Det var ju trots allt en 80Kp´s koppling, så den borde ha tålt misshandeln.... :shock:
Post Reply