Min ståhlmotor

Moderatorer
Post Reply
Butten67
Posts: 2
Joined: Thu Sep 29, 2016 6:29 pm

Min ståhlmotor

Post by Butten67 »

Hejsan!
Som ny medlem i forumet här(efter att varit inne och kikat runt många ggr.)tänkte jag att jag får bidraga med en bild på min egen motor. Vet dock inte så mycket om den för tillfället då jag köpte bilen den sitter i för ca 2 månader sedan. Men tror att jag lyckats få fram rätt namn på personen som byggde bilen och beställde motorn från Ståhlmotor så hoppas få fram lite mera data.. Den skall iallafall vara på 150hk och går väldigt snällt så några höga lyft på kammen lär det inte vara. Bilen är också reggad med denna. Vill passa på att tacka för ett intressant och trevligt forum.
Attachments
20160903_192340.jpg
20160903_192340.jpg (2.23 MiB) Viewed 5586 times
Duett -67 (original) Amazon -67 (Vallåkra)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Min ståhlmotor

Post by Hasse63 »

Kul att du har en Ståhlmotor i din... vad jag vet så har Sölve Ståhl mer eller mindre gått i pension. Finns massa info på http://www.stahlmotor.se/
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Min ståhlmotor

Post by Dimman »

Härligt motorum, verkar som elsystemet oxå är "trimmat".
Har diskuterat med kamrat om på vilken sida "stabilatorstaget" skall sitta på för att motorkudden skall få tryck istället för drag.Vänster verkar funka enl din bild.
Butten67
Posts: 2
Joined: Thu Sep 29, 2016 6:29 pm

Re: Min ståhlmotor

Post by Butten67 »

Ja elsystemet är väl"trimmat" i denna amazon, lampor i hjulhus mm som sig bör i en "Vallåkra". Angående pensioneriengen hos Ståhlmotor så byggdes min bil i början på -90 talet och var i drift 93-95( enligt skattekvittona på skylten) Sen ställdes den bort fram tills 2007 då den köptes av han jag övertog den av. Har endast brukats 600 mil sedan -95. Tycker det är lite märkligt att då man tittar på oljan i motorn är den alldeles ren, tycker det borde finnas någon avlagring från motorn i den. Tror dock att jag lyckats få tag i numret till han som byggd bilen samt beställde motorpaketet så skall slänga iväg ett sms och fråga om det går bra att höra av sig med lite frågor om vad det sitter för saker i motorn. Trevlig Helg på er
Duett -67 (original) Amazon -67 (Vallåkra)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Min ståhlmotor

Post by Hasse63 »

Hoppas du få kontakt... Lite fler bilder vill då jag se
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Min ståhlmotor

Post by A-masen »

Hasse63 och några till "funderar" över Sölve Sthål. Här är ett färskt tecken från honom: http://www.sweet16.se/?page_id=8

Detta är alltså Gästboken på Pelle Söderströms sida där han berättar om sitt bilbygge. Skrolla längst ner på Gästboksidan så hittar ni säkert Sölves hälsning där. Och Ja, Sölve har varit folkpensionär i 10 år! Och om ni har gott om tid så kolla även igenom Pelle Söderströms sidor. Det finns mer än 2200 bilder med förklarande text, så det tar en stund att gå igenom allt. Även hälsningar från andra kända motorpersonligheter förekommer i gästboken och på andra sidor.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Min ståhlmotor

Post by Weber_b20 »

Apropå Sölve, så har jag fått uppfattningen att han numera mest intresserar sig för mopeder och motorcyklar.
Av veterantyp då naturligtvis.. :grin:

Kan inte påstå att jag haft nån anledning att kontakta honom dom senaste åren.. Finns så många andra duktiga motorbyggare i närheten!
Göran, Med firman GMT i Ormeshaga tillexempel... (Är väl bättre att anlita dom som är verksamma i branschen, än att störa pensionärerna?)
Post Reply