Fortenning ved trimmet motor.

Moderatorer
Post Reply
Kent
Posts: 16
Joined: Sun Nov 06, 2016 6:56 pm

Fortenning ved trimmet motor.

Post by Kent »

Hei.

Jeg har en B18 motor med K-kam, Weber 32/36 dgv, 123 ignition og trim topp steg 2 (42mm inn/37mm ut) med kompresjon 11:1.
Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg skal stille inn fortenningen?

Takker for alle svar og innspill :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by A-masen »

Det är ju oktantalet på bränslet som "bestämmer" den tillåtna förtändningen.
Men jag har lite gamla uppgifter som säger: 97 oktan ROT,
B18A 1500 varv och vacuumregulatorn bortkopplad 21° - 23°. föd.
B18D samma varv och ingen vacuumregulator 22° - 24°. föd

Om man vill jämföra med B20-motorer så gäller:
B20A samma varv och ingen vacuumregulator 21° - 23° föd.
B20B 600 - 800 varv, ingen vacuum, 10° föd.
B20E 700 - 800 varv, ingen vacuum, 10° föd.

Nu har du en 123 Ignition. Då gäller ju att du väljer den tändkurvan som var till den originalfördelaren som satt i från början.
97 oktan finns inte i dag (i Sverige). Det är 95 eller 98 som gäller. E85 har 104 oktan, men du kan inte köra på enbart E85. Möjligen låginblandat 12 - 15 % etanol. Alltså något som t.ex skulle heta E12. 12 - 15% etanol är vad en förgasarmotor anses klara utan konvertering. Jag vet inga siffror på vad en konverterad motor tål i förtändning på E85. Det får du prova dig fram.123 Ignition har ju en speciell tändkurva för etanol. Men om du har sådana funderingar så bör du se till att allt annat är maximerat, luftförvärmning, förgasare etc. etc. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas optimalt. Därför är så kallade öppna sportluftfilter ingen hit ihop med etanol.
Och 12 - 15% etanol är inte detsamma som 12 - 15% E85.
Kent
Posts: 16
Joined: Sun Nov 06, 2016 6:56 pm

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by Kent »

Takk for svar.
Er det noen av motorene som ble levert originalt med K-kam som jeg kan gå ut i fra?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by Arne »

Har för mig att K-kam satt på B20 E 1974.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by Lars Bd »

Eftersom du har en motor som kraftigt avviker från Volvos originalspec får du prova dig fram. Ingen av de förprogramerade tändkurvorna är förmodligen optimal till just din setup heller men en av dom är bäst eller om man så vill minst dålig. Enda sättet är nog att använda ett programerbart tändsystem och en bromsbänk för att kunna komma så nära perfekt det går.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Stefan L
Posts: 40
Joined: Mon Sep 26, 2005 10:47 pm

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by Stefan L »

Med så pass hög kompression måste du nog använda 98 oktan. Det kanske går att undvika spikning med 95 oktan om man ställer tändningen riktigt lågt (lite förtändning) men då tappar man effekt.

Du har ju möjlighet att välja mellan alla Volvos fördelare, jag hade valt en fördelare utan vakuumreglering. Med så pass hög kompression vill man inte att vakuumet höjer tändningen på delgas för då finns risk för spikning. Testa Boschnumren för B18B/D, 0 231 153 003 (17-19 grader vid 1500 rpm) eller 0 231 153 009 (3 - 5 grader vid 850 rpm), de har ingen vakuumreglering och plugga vakuumanslutningen på förgasaren. Det kan också funka med 0 231 146 099 för B20B (10 grader vid 600-800 rpm), denna ska ha vakuumanslutning (inte vid justering) men här sänker vakuumet tändningen vid tomgång och motorbroms (emissionskontroll) så vakuumregleringen kan inte öka risken för spikning.

Som skrivits tidigare så är det inte säkert att Volvos rekommenderade tändinställningar är optimalt på en modifierad motor utan får ses som ett utgångsvärde. Testa och lyssna efter spikningar och justera om det behövs.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by A-masen »

Om man vill experimentera så finns det ju knacksensorer att köpa: http://shop.speedparts.se/en/prod/900-9 ... 68801.html
Sedan behöver man någon form av mikrofonförstärkare som kanske finns hos t.ex Welleman, som säljer elektronikbyggsatser. Då kan man göra en manuell knacksensor så att det hörs tydligt om motorn knackar/spikar.
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Re: Fortenning ved trimmet motor.

Post by rallyezon »

123 ignition : ta steg ( tändningskurva) "5" motsvarande alufördelare Bosch 170085 utan vakuum.Vakuum ska portkopplats hela tiden !
Förtändning 1500 varv utan vakuum 21 - 22 °
11 : 1 höjar prestationen i alla fall
Ta "F"-kamen istället av "K" gör detsamma.
98 octan är en MUST om att undvika spikningar. Du kan också tillfoga oktanbooster " + 104 " som finns hos KGtrimning .
Att välja lite förtändning är nonsense.
Post Reply