B22 i Amazon med Weber 48'or.

Moderatorer
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Fulagula »

Hej

Har kommit över en B20 -76'a, som är borrad/planad/portad, smidda kolvar, weber 48'or, snygg ventilkåpa.

Tänkte sätta denna i Amazonen, idag sitter det skumgummi luftfilter, måste skärmen modifieras eller passar det ändå? Googlade lite, och ser att visa har kapat ur och byggt låda i skärmen, men vissa med minimalt luftfilter..

Vad säger ni? Jääkligt sugen...! Ca 170hk motför 75hk..
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Arne »

Det blir nog häftigt. Kolla om det finns korta insug till förgasarna då behöver du inte ta ur hjulhuset.
Har själv en B22 som jag ska stoppa i Amazonen, men då kommer jag inte att ha lika häftiga förgasare som du, jag nöjer mig med SU HIF 6.
Däremot har jag 123 Ignitor programmerbart tändsystem. Kraftigare kamdrev och en kamaxel från Folkraceshopen.
AVG
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Fulagula »

Står och väger litegrann, motorn sitter i ganska risig och obes 142, rullat 500mil, men kanske blir för häftigt? Men att köpa nyare B20 och borra/plana/porta/balansera , fina kolvar och weber 48 med insug, samt avgas, blir fort 20-30', får bilen med denna motor i för 15', men vart mycket bök med detta med.

Vad säger bilprovningen? Inget vet ju att effekten ligger på 170-180hk, det som syns är gasarna..

Eller funkar det utan typa om och tjafsa?

Funderade ev på att bygga en lite snällare B20..

Vad säger ni?

Trevlig kväll..
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Arne »

Amazonen är godkänd för 150-160 hk. Byte motor och uppgiven effekt räcker. Uppge att den har 150 hk så går det bra, men då ska du ha skivbromsar fram. Det har de flesta Amazonerna från fabrik.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Lars Bd »

En B20 borrad till 2,2l har enligt hörsägen för lite gods kvar efter borrningen och tappar därför formen i cylindrarna relativt snabbt, 500 mil kan vara livslängden på ett sådant block. Jag vet inte om det är sant men någon annan kanske har ytterligare information, det kan också vara delvis osanning och bara gälla vissa block (årsmodeller).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Fulagula »

Hej

Tack för input! Han säger att motorn är renoverad för 500mil sedan med nya lager mm, så motorn har rullat mer än så, den är på 2170cc eller dylikt, då hoppar jag över denna och köper en B20 som jag själv gör iordning.

En original B20, med planad/portad topp, annan kam och annan förgasare alt dubbla, den skall gå snyggt och vara körbar, effekten är inte allt, sen lite kul att Mekka med..
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Fulagula »

Hej igen

Är det ingen som har en B20 liggandes? Allt av intresse, även insug och förgasare...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Arne »

2,2l på en sugmotor går bra, däremot ska man inte turboladda en sådan motor, det tål inte cylindrarna.
AVG
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Weber_b20 »

Fulagula wrote:Hej igen

Är det ingen som har en B20 liggandes? Allt av intresse, även insug och förgasare...
Det beror helt o hållet på var du bor??
Men jag antar att du på grund av forumreglerna borde hålla dig inom köposälj delen!
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Hasse63 »

Precis... det är överladdning som får fodren att kollapsa. , Var gränsen går för maxborr på en förgasarmotor vet jag ej, men det beror ju också på övrigt trim
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Fulagula »

Hej

Har fått tag i en B20 som är borrad med weber 48'or, sitter idag i en 140 med nyare 240 låda från en 75'a, tydligen starkare låda.

Passar det om jag tar sprängkåpan från Amazonen och sätter denna låda? Vill ha hydralkopplingen kvar. Han har långspak i 140med, tacksam för lite snabbt svar..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Lars Bd »

Ja det passar, det finns m40 lådor med stor medbringare som inte passar mot Amazon kardanstång men den går att byta till en som passar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Fulagula »

Byter man knuten då? Tanken är väl att B18 ska ned i 140'n, och få bägge bilarna att funka..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Lars Bd »

Medbringaren på lådan är det som byts om det behövs. Om inte din m40 är för gammal går det att skifta medbringare på lådorna. Men som sagt innan du oroar dig för mycket om detta kolla om det är lika vilket det förmodligen är.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: B22 i Amazon med Weber 48'or.

Post by Weber_b20 »

om det nu är en låda från 240, är det säkert att det är en m40? jag hade m45 i min 75a..
är det m45 passar inte kåpan från amazonen. Bild på vxllåda och kåpa så kan vi säga hundraprocentigt vad som passar ihop!

Jag bytte inte medbringare på min m45 när jag slängde ner den i min 66a! Passade rakt av mot kardanen, men det finns endel olika storlekar av dom också (visst finns det olika splines också?)
Post Reply