Byte av grenrör efter 35 år

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Byte av grenrör efter 35 år

Post by Schmoyoho »

Hej,

Jag har åtagit mig att hjälpa min pappa fixa med hans Amazon -65 med B18-motor. Den lite "hottad" från hans ungdom med en Weber 36/36 dubbelportsförgasare och extraktorgrenrör med 2" avgas. Nu har slutdämparen rostad av för något år sen och bilen har bara stått.

Jag har tänkt beställa nytt avgas samt nio nya pinnbultar+muttrar (om jag räknar rätt?) samt en ny grenrörspackning. Min fundering är bara hur svårt detta jobbet kan förväntas vara. Hur hanterar man exempelvis pinnbultar som suttit i 35-40 år? Slutdämparen hade också lossnat från bilen, vet inte riktigt hur den ska sitta (eller om det är annorlunda beroende på original eller eftermarknads?)

Tänker mig denna sats och detta grenrör: https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... azon-61-66
https://www.cvi-automotive.se/sv/articl ... nligt-bild

(Funderar även på om det är värt att montera extraktörgrenrör, jag förstår det som att det ger lite effekt på toppen men ev tappar lite i botten? Eller vad säger ni? Min far anser det bör förbli sådant iallafall).
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Lars Bd »

Finns det inget fel på pinnbultarna ska de ej röras. Extraktorrör ser kul ut men fyller nog ingen annan funktion med så mild förgasare. För övrigt borde det vara ett relativt enkelt jobb om man inte har bråttom och vägrar använda rostlösning. Demontera först och beställ delar när du vet vad som går åt.
Värme gör susen på rostiga muttrar och trilskande pinnskruvar. Avgassystemet ger sig själv hur det ska sitta om det är en sats avsedd för Amazon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by QV »

Om det är en topp från 65 så borde det vara tumgängor.
De finns ingen anledning att byta pinbultar.
Skulle de lossna vid demontering så använder man två muttrar som man spänner mot varandra och drar fast pinbulten igen. Kanske ingen bra förklaring med vi tar det sedan om behov finnes.

De svarta muttrarna som brukat sitta runt grenröret är svarta för att klara värmen bra.
Är de OK så byts de inte utan återanvänds.

Så länge ingen pinbult går av så är det ett OK jobb att utföra. Går en pinbult av så rekommenderar jag att man skall överväga (kraftigt) att plocka av toppen för fortsatt arbete med pinbulten. Inte alltid nödvändigt men oftas tidsbesparande.

Om man vill ha ett extraktor och har råd så köper man ett. Om det sedan gör någon nytta är av underordnad betydelse. Amazonen är inget fartmonster i alla fall. Det är trots allt känslan att köra bilen som är viktigast.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Schmoyoho »

Tack för svaren! Angående pinnbultar så vet jag bara inte vad jag ska vänta mig alls. Bilen står nu i vinterförvaring men det kanske kan hjälpa om man börjar dutta på lite 5-56 med jämna mellanrum eller vad tror ni? Hur går man bäst tillväga för att värma om man vill undvika att pinnbultarna går av? Aldrig rört bultar som jag förväntar mig vara så pass fastrostade.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Lars Bd »

Det brukar sällan vara fel att använda rostlösning i god tid innan man ska försöka att lossa förmodat fastrostade skruvar/muttrar. Angående värme så är det nog rödvärmning och avsvalning till under 100°C innan lossningsförsök. En hammarsmäll kan också hjälpa men då mitt på en "kall" pinnskruv.
Lossar muttern snällt ska du inte byta pinnskruv för att det är kul, enbart om det behövs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Schmoyoho »

Hej igen, snart tre månader senare. Sen sist har jag hunnit beställa ett komplett avgassystem, beställa nya däck som monterats, samt demontera det gamla systemet (det var verkligen en intressant upplevelse att ligga under en uppallad bil på ett kallt betonggolv och såga med en bågfil på ett extraktorrör som bara ville nypa fast sågen. Men det gick!

Kruxet är att få det nya extraktorgrenröret att passa igen. Jag har hängt på det, men det verkar som att det tar i både i sprängkåpan samt i en plåtbit som utgår från sprängkåpan. Monteringsdetalj för original avgas? Ser även ut att fästa en jordfläta där som jag i skrivande stund inser jag inte djupdykt i exakt vad den fäster i, om den fäster i sprängkåpan eller plåtbiten.

Jag har alltså hängt på extraktorn och insuget, men jag lyckas inte helt få det att passa på mot toppen. Om jag står på bilens högra sida och tittar på toppen så ligger grenröret mot toppen längs hela nederkanten, men i ovankant så är det en ganska stor glipa. Sist jag var i garaget så höll jag på att gorma, försökte att dra pipan som går ner under bilen "utåt", på så sätt att dra den bort från de två punkter de ligger an (plåt och sprängkåpa). Då kunde jag minska men inte helt bli kvitt glipet.

Planen just nu är att försöka dra extraktorn igen så att man kan försöka påbörja alla bultarna och pö om pö dra åt dessa så att man får på extraktor och insug. Sen försöka bända lite försiktigt under motorn så att avgaset inte ligger dikt an mot sprängkåpan. Vad tror ni om denna plan?

En bonusfråga: bakre avgassystemet inkluderade ett främre rör som ska ansluta mot standardgrenröret. Iom att bilen ska få ett nytt extraktorgrenrör så kommer detta inte behövas. Ringde och frågade men det fanns absolut noll möjlighet för CVI att exkludera detta röret då det ingick i ett paket. Kan jag sälja detta någonstans och kan ni i sådana fall föreslå något lämpligt ställe? Blocket? Facebook-grupp för Norrbottningar?
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Schmoyoho »

Här är några bilder, infogar bara förhandsvisningar, klickbara för full upplösning.
Underifrån:
Image

Ovanifrån:
Image

Gamla vs nya grenröret, ser liiiite annorlunda ut men väsentligen samma.
Image
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Schmoyoho »

Bumpar min egen tråd med en update om någon är intresserad. Tog bort plåtbiten på sprängkåpan (gammalt fäste för original avgas kanske?) och kom lite närmare mål, men det stora problemet var grenrörets pipors annorlunda dragning, där rören från cylinder 2+3 skrapar emot insuget till Weber-förgasaren på denna bil. Far fick kliva in och tog till hammaren men det räckte inte, så nu har det slipats under insuget för att det ska passa. Tror och hoppas det ska räcka, vid en enklare testmontering så verkade det funka.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Hasse63 »

Var det något fel på extraktorröret eftersom du bytt?
Simons har sålt något liknande 2" och på deras sida stod ett tag... Kanske fortfarande att avgasystemet inte var till trimmade motorer, det pga den främre ljuddämparen som tar "massa" effekt. Så du kanske skulle sätta dit ett rör istället.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: Byte av grenrör efter 35 år

Post by Schmoyoho »

Bilen är åter i bruk efter att farsan klickat hem en ny extraktor från någon annan leverantör, minns inte vilken. Tog 60 min att montera hela systemet kontra 2 års stillestånd med bilen uppallad (fyra år från att systemet rostade sönder och problemen började).

Nej, egentligen var väl gamla extraktorn också hel, men resten av systemet var ganska rostigt och pappa tyckte det var lika att byta rubbet då det var så lätt. Jag ger honom rätt i sak när vi väl hade rätt grejer... Missade ditt svar då jag inte varit här något när vi kört fast.
Post Reply