Etanol konvertering B18A med Zenith VN36 förgasare.

Moderatorer
Post Reply
Bearca
Posts: 6
Joined: Wed Sep 04, 2019 9:39 pm

Etanol konvertering B18A med Zenith VN36 förgasare.

Post by Bearca »

Hej,
Jag har etanolkonverterat (E85) min Amazon och tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter. Är det någon annan som har gjort samma sak och har tips/trixs så är dem välkomna. Detta är saxat från min tråd på forumet etanol.nu http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=7642 om man vill läsa tråden i sin hel het.

Nedan listar jag vad jag gjorde i min konvertering. Jag har inte kört så mycket, men snitt förbrukningen över 3 tankningar är runt 1.0L milen. Lugnare körning på småvägar något under och körning på motorväg/stadstrafik något över.

Åtgärder:

-Planad topp 1.8mm samt 0.2mm tunnare topplockspackning vilket ger ca 2mm planing och ca 10:1 i kompressionsförhållande. Nu är min motor så sliten att kompressionen förmodligen inte är så hög, men ändå.

-Munstyckes sats för E85 från förgasarteknik.

-Iridiumtändstift <- stor förbättring med dessa, rekommenderas skarpt!

-Grundinställning av tomgång med vakuumklocka, sök på nätet för mer info. Väldigt enkelt och fungerar bra.

-inställlning av luft/bränsleblandning med vakuumklocka, sök på nätet för mer info. Väldigt enkelt och fungerar bra.

-123ignition tune+ tändfördelare, detta ser jag som ett mycket bra hjälpmedel då jag har en tändkurva optimerad för E85. Rekommenderas skarp om man är lite nördigt och gillar att få data live från tändsystemet till mobilen medans man kör!

Vad som inte fungerar så bra:

-Luftförvärmning av insugsluft, detta kräver att jag modifierar en luftburk plus lite annat, så det kanske dröjer en vinter till..

-Byta till högeffektständspole, detta ska enligt utsago från annat håll hjälpa mycket vid kallstart, bättre gnista skadar ju inte och vem vet. kanske att det kan ge en förbättring på förbrukningen i stort med.

-Byta termostat till 92 graders istället för 88graders. mest för att se om det gör skillnad på arbetstemperaturen. lite högre värme borde ge bättre atomisering av E85 när det når cylindrarna=lägre förbrukning.

-Ny flottör som förhoppningsvis tål E85, samt att putsa ut flottörskålen så att den inte kan fastna som den gör. Jag misstänker att det är en faktor av olika saker, gammal flottör som kanske svällt lite av E85, att E85 epanderar mera när det utsätts för värme och trycker upp flottören högre än tidigare samt att flottören är något glapp av sig och därmed kanske bara sliten.. Jag vill inte linda bandage runt grenröret då detta fenomen ger gratis bränsleförvärmning!
Post Reply