Fan Shroud

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Fan Shroud

Post by Zappafan »

Som det brukar kallas, nån som gjort en till Amazon, blev stående läääänge idag efter E4:an vid en stor vägombyggnation, rödljus långa köer & vaarmt, tempmätaren vill upp rätt så högt utan att koka, förstår det är j... varmt under huven men satt å funderade på om inte en sån skulle hjälpa ändå?
Image
Amazon -66 overdrive
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Fan Shroud

Post by Per L »

Det borde bli bättre med en sådan kåpa!

Tills du hittar en får du ta till ett par andra knep:
- stänga av motorn när du står still och starta när kön börjar röra på sig
- sätta på full värme i bilen

Detta fungerade för mig med en BMW 3.0S där jag inte ens hade någon kylarfläkt monterad. Det behövdes inte för jag körde "aldrig" i stan när det var köer. Men så en solig högsommardag hamnade jag i alla fall i en lång kö som körde 10 meter och stod still, körde 10 meter och stod still osv. Det funkade med knepen ovan och jag hade det så "varmt och skönt"
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Fan Shroud

Post by Zappafan »

Jo har en jänkare med en "desert cooler"= större kylare från fabrik där sitter en sån original (fan shroud) "något" trimmad motor/headers etc. aldrig problem med varmgång även vid långsam cruzing hela kvällen.... Image
Amazon -66 overdrive
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Fan Shroud

Post by J.Lundin_ »

Det gör stor skillnad med inbyggd kylfläkt, både då det gäller kylförmågan samt effektiviteten hos fläkten. Det gäller också att ha en fräsch kylare, helst med bytt kylelement om den är original och har varit med sedan start
Post Reply