Page 1 of 1

Fan Shroud

Posted: Fri Jun 04, 2021 8:03 pm
by Zappafan
Som det brukar kallas, nån som gjort en till Amazon, blev stående läääänge idag efter E4:an vid en stor vägombyggnation, rödljus långa köer & vaarmt, tempmätaren vill upp rätt så högt utan att koka, förstår det är j... varmt under huven men satt å funderade på om inte en sån skulle hjälpa ändå?
Image

Re: Fan Shroud

Posted: Fri Jun 04, 2021 10:20 pm
by Per L
Det borde bli bättre med en sådan kåpa!

Tills du hittar en får du ta till ett par andra knep:
- stänga av motorn när du står still och starta när kön börjar röra på sig
- sätta på full värme i bilen

Detta fungerade för mig med en BMW 3.0S där jag inte ens hade någon kylarfläkt monterad. Det behövdes inte för jag körde "aldrig" i stan när det var köer. Men så en solig högsommardag hamnade jag i alla fall i en lång kö som körde 10 meter och stod still, körde 10 meter och stod still osv. Det funkade med knepen ovan och jag hade det så "varmt och skönt"

Re: Fan Shroud

Posted: Sat Jun 05, 2021 2:19 pm
by Zappafan
Jo har en jänkare med en "desert cooler"= större kylare från fabrik där sitter en sån original (fan shroud) "något" trimmad motor/headers etc. aldrig problem med varmgång även vid långsam cruzing hela kvällen.... Image

Re: Fan Shroud

Posted: Sun Jul 18, 2021 11:24 am
by J.Lundin_
Det gör stor skillnad med inbyggd kylfläkt, både då det gäller kylförmågan samt effektiviteten hos fläkten. Det gäller också att ha en fräsch kylare, helst med bytt kylelement om den är original och har varit med sedan start