B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
benz70
Posts: 70
Joined: Thu Jul 10, 2008 9:04 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by benz70 »

kan ju dela med mig av en länk till mina gamla bilar ock min sambos beigie amazon som ja renoverat gått drygt 6000mil.... http://www.garaget.org/timos
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Roger Persson »

Ämnet första spånen:

Image
Image

Ca ett år senare:

Image
Image

R-F ventiler 38.5-46 och "hemma gjorda" V F brickor i 7075...

Image
Image

Toppen blev märkt RPR 2010...

Image

Ventilerna isatta:

Image

Kortade KG polerade Stötstänger 203.5mm och mät pinnen:

Image

Hoppas detta smakar... :)
Bäddfräsarn..
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Ser bra ut det där! Hoppas att den kommer att gå lika bra :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by B230A »

De e möe godis man vill ha här på sin motor :lol:
ip98
Posts: 12
Joined: Wed May 16, 2007 11:04 am
Location: Finland

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by ip98 »

Image
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Oj oj! Mycket prylar i det motorrummet! Vad kör du med för insprutning?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
ip98
Posts: 12
Joined: Wed May 16, 2007 11:04 am
Location: Finland

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by ip98 »

Devil wrote:Oj oj! Mycket prylar i det motorrummet! Vad kör du med för insprutning?
Megasquirt+EDIS-4
666
Posts: 1
Joined: Wed Dec 01, 2010 6:51 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by 666 »

Devil wrote:Inte så fräna bilder kanske, vanlig trimmad B20 :?

Image
Borrad till 92mm,balanserad bottendel, KG6 kam m ståldrev, portad topp 46/38,5 och heltäckande vipparmsbrygga. Kopplingen var en RAC modell( funka sådär ) och förgasarna förstås dubbla 45 Webers 8) Det som var lite fränt (tycker kanske inte ni) var vilken bil det var monterat i:

Image
En Morris Marina -73:a. Hoppas det är OK att posta den här, det var ju ändå Amazon drivlina i den 8)
Och vart finns denna bil nu då? Jag hade en likadan Marina i början på 80 talet men var dum nog å skrotade den :evil: .... Vore kul att ha en igen :D ....

8)
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Kollade på transportstyrelsens smstjänst i somras och då fanns den fortfarande i Stockholm, men hos någon annan än jag sålde den till. Hade jag haft tid och pengar och verkligen velat utveckla bilen, så hade jag byggt bur och stora hjulhus i bak. Bytt till Kadett C framvagn och monterat insprut. J-LAR vad den hade gått att åka fort med då!!! Med 4:10 i Amazonbakaxeln och 185/60-14 däck toppade den troligen 200, kanske lite till. Tänk: Getrag 5-växlad, 4:56 och 245/50-15 :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Hasse63 »

Hittade en kul sats till salu

Googla på "blt turbo fyndbörsen" så hittar ni annonsen... om den är kvar.

Image

Uploaded with ImageShack.us

Unikt tillfälle att köpa ett helt oanvänt turbokit till Volvo B20. Allt är original och komplett. Togs fram av Benny Lindbrandt på BLT Turboteknik i Bandhagen på 70-talet. Såldes sent 70-tal och 1980. Medföljer: komplett monteringsanvisning, dispens från Trafiksäkerhetsverket (1978), avgasprov Bilavgaslab i Studsvik, Bosch effektprovning, samt div andra intyg. Turbo Schwitzer I.H.I. 3LD-168.87. Förmodligen enda exemplaret i världen som aldrig monterats. Avgasutrustning ingår men är ej med på bild. Pris: 10.000 kr eller högstbjudande.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Nja, bilden visar faktiskt ett IHI aggregat, aggregat från schwitzer använde han i början av sin karriär. Vad jag förstår av det jag hört så upphörde tillverkningen av dessa satser beroende på en girig generalagent för IHI som tydligen då Benny väl hade skapat en sats runt IHI, höjde priset skyhögt. Det var en riktig fuling och ren utpressning vars syfte tydligen var att ta över tillverkningen och försäljningen av dessa satser. Nämnda firma har under årens lopp varit väldigt aggresiva vad gäller att ta marknadsandelar av andra. Dom kapade åt sig alla agenturer för förgasare i Sverige bl.a Holley, sedan försökte dom pressa HansenRacing med flera, men det slog lyckligtvis slint eftersom dessa firmor hade etablerat egna inköpskanaler vilket har gjort att det fortfarande är rimliga priser på dessa förgasare.

Jag har personligen träffat Benny vid ett flertal tillfällen på den tiden då det begav sig, dock utan att ha presenterat mig. Det är ett osvikligt sätt att se till att folk inte har garden uppe och man får då en betydligt bättre insyn i det dom sysslar med och vad dom verkligen kan... :D Detta förutsätter dock att man inte skyltar med nunan i motortidningarna vilket jag nogsamt följt under årens lopp till förtret för många. :D Vad Benny förmodligen än idag inte vet är att det var jag som renoverade dom schwitzer aggregat som han sålt och fått reklamation på, det var en hel del.... :D
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by 19amazon70 »

Lite mjukporr kanske... B18 i min 122S 1963..

Image

Image
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Lindqvist Racing »

Här är en riktig godispinne till B20. AGAP rullkam.
Använder den i min nya motor, och är riktigt nöjd med den.

Image

Image

Image
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Oj oj! Ser fin ut den där. Skulle vara kul att höra vad du tycker om den, jämfört med den du hade i förut( och vad det var). Synd bara att man får sälja bilen kammen skall sitta i, för att ha råd att köpa den :cry: Ingen kritik till AGAP, som ju måste få betalt för sitt jobb :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by QV »

Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply