komp i motor

Moderatorer
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

komp i motor

Post by Aggro »

hei hei.
tenkte å kompresjonsteste motoren min.
hvilke verdier osv skal jeg få? så lenge dem er like eller?

never done this before...

regner med det går greit med biltema sin komp.tester?? :roll:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Kompressionsprov

Post by A-masen »

Du har inte berättat vilken motor du har, det kan varierar lite på modellerna. Men ett riktvärde är att det bör inte skilja mer än 10 % mellan dom uppmätta värdena.
Biltemas mätare duger gott. Glöm inte papper och penna när du mäter.
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

B20
borret 93mm
e-topp - vet ikke hva som er gjort med toppen bare at den ikke har større ventiler.
2mm topp pakning ettersom jeg husker
(Veiv, råder, stempler og svinghjul er ballansert og vektjustert)
d-kam
dobble solex 40mm
vet ikke noe om hvilke stempel som står i. prøver å få tak på han som bygde motoren.

gruer meg til resultatene. for jeg tror det er noe galt

vi får se.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Komp testa

Post by J.LUNDIN »

Jag har påpekat det tidigare, glöm den här gamla komptest metoden. Den är inte mycket värd, det enda den egentligen testar är hur bra batteri och startmotor man har. Det enda riktiga sättet att testa hur tät motor man har är genom en leakdown test, då spela varken kamtider, batteristyrka, grad av öppet spjäll, startmotor kondition osv. roll. Detta förhållande var något Smokey Yunick kom fram till under sina INDY racing år, han propagerade flitigt för leakdown test sedan dess och det är ingen seriös repverkstad eller racingteam som idag använder den gamla metoden, den är numer endast förbehållen den lokala bilnasaren med RH garanti.. :D
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

så jeg vil ikke finne ut om noe kan være feil ved å bruke den gamle metoden?

leakdown test kan jeg jo ikke gjøre selv, og det hørtes dyrt ut. :? :shock:

jeg skal prøve the old way, så får jeg se i ettertid om jeg tar det skikkelig.

problemet er at jeg kjørte en stund med tenningsbank og vil finne ut om noe har blitt skadet pga dette.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Kompprov

Post by A-masen »

Du kan köra med ditt Biltemaprov som du hade tänkt från början. Det räcker långt för \"en glad amatör\". Det är skillnader på upp till 10 % som gäller.

Leakdown test må vara nytt och modernt, högstatus för tävlingsmotorer, dyrt och exklusivt, men ett vanligt komressionsprov räckte i 100 år som testmetod på alla bilmotorer tidigare. Det håller nog några år till?

Därmed är det inte sagt att Lundins kloka och erfarna råd och tips är fel, dom passar säkert i sina sammanhang. Men för en vanlig hempulare med en 30 år gammal motor, duger säkert ett gammaldags kompressionsprov om man vill felsöka något, eller bara utesluta vissa misstankar eller felkällor.

Men Lundin, du får gärna berätta mer hur ett leakdown test går till, visa bilder eller länkar. Då hjälper du till att sprida kunskapen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Skriv \"leak down\" i google och ni får en sida med intressanta träffar. De flesta på Engelska förvisso, men det finns bilder som är bra.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22 ... %B6k&meta=

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

I uppdrag från J.Lundin kommer härmed en beskrivning

Post by QV »

Bilden visar mitt testinstrument för leak-down, den består av en 104 mm lång
6-kantsstång i aluminium med ett nyckelgrepp på 25 mm. Stången är borrad från bägge håll ca: 47 mm in dvs. nästan till mitten av stången, håldiametern är anpassad för dom nipplar som skruvats in i bägge ändar, i detta fall har man borrat 11,2 mm för 7/8\" anslutningar. Den 10 mm långa bit som finns kvar i mitten av stången är genomborrad med en borr på 1 mm (0,040\"= 1,016 mm). Denna del utgör både strypning och munstycke mellan de två manometrar som är nedskruvade till den grövre borrningen. Eftersom instrumentet är tillverkat i USA så är manometrarna graderade i Psi. För den händige är det enkelt att tillverka en dylik manick. Jag var själv inne för ett tag sedan på att tillverka och sälja dessa mätare här i landet, men prisnivån på att köpa en direkt från USA är så låg numer att det inte lönar sig att tillverka själv och sedan försöka tjänar pengar på det. Man hittar sådana här mätare för runt tusenlappen. Köper man färdig sats så får man ju också med nipplar till de vanligast förekommande tändstifts gängorna och det kan ju vara värt en del.
Image
Testen går till på följande sätt:
Den slang och nippel försedda delen ansluts till cylinderns tändstifts gänga, vevaxeln vrids så att kolven hamnar exakt på ÖDP, vilket kan vara lite strul med då man har med offset kolvar att göra. Ibland kan man vara tvungen att mekaniskt låsa veven så att den inte roterar under testen. Vedermödor med att hålla kvar veven skrev jag om för ett antal år sedan, då en polare skulle hålla emot med handkraft. Då trycket kom på så orkade han inte hålla emot utan nävens alla knogar drogs emot vattenkylarens element. En slutsats man då drog var att kylarelement går det utmärkt att riva morötter på…!
Nåväl, med kolven i topp så ansluter man testerns andra ände till tryckluft, därefter vrider man upp trycket med hjälp av tryckregulatorn till lämpligt statiskt tryck, är manometrarna graderade i Psi och går till 100 så ställer man lämpligtvis in 100 Psi som test tryck på manometern närmast regulatorn. Därefter läser man av trycket på den andra manometern, är det någon form av läckage i motorn så syns detta direkt. Godkänt värde på en standard motor kan vara ned till 80% av vad den första manometern visar. I racingmotorer kan man acceptera läckage mellan 1-10%. Den stora fördelen med denna typ av test är att man direkt hör var läckaget är någonstans. Eftersom det inte finns någon standard att gå på då det gäller design av dessa testinstrument så är värdena från en leak-down tester till en annan är inte direkt överförbara. Leak-down är något man alltid testar efter ihopsättning av en motor, i alla fall om man sysslar med racing.


J.Lundin
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Praktisk förklaring

Post by QV »

Lägger till ytterligare en förklaring.

Man har alltså två mätare, en före 1mm hålet och en efter.

Den första visar trycket in (inget konstigt alls)

Om vi har en helt tät motor så visar även den andra mätaren samma tryck.
Om vi nu i den helt täta motorn borrar ett hål som är lika stort som det mellan mätarna (i detta fall 1 mm) så kommer mätare nummer två bara visa 50%.

Det är alltså inte nödvändigt att använda mätare till 100 psi även om det blir lätt att läsa av i procent. Utan man kan även använda sådana som går upp till 2,5Kg så att man inte behöver rensa knogarna mot kylaren.

Skall man kolla hur kannringarna läcker i vändläget måste man ha lägre tryck eftersom man då måste \"juka\" motorn runt ÖD.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

För den som vill polcka ihop en själv (typ mig) så finns här en liten lista.

Manometer i många varianter bland annat 0- 2,5 och 0 - 6 Kg
Denna adress får mi klippa och klistra
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/ibos ... 3511001200

reduceringsventil
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=010272

Anslutning mot topp
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82445

Sedan behövs det några mässingskopplingar
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/ibos ... 2521,2751x
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/ibos ... 2521,270xx

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Komp. test

Post by J.LUNDIN »

Som sagt, det går att bygga dessa mätare för en billig peng om man bara vet hur. Det enda trixiga biten är att borra det lilla hålet i mitten av stången, där får man på ett snyggt sätt förlänga en 1 mm´s borr genom att löda fast den på en grövre rundstång.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: komp i motor

Post by QV »

Av en händelse så fick jag en upplysning om detta kit
Image
och eftersom jag inte kommer att utföra så många leak down tester så var det ett färdigt eftersom priset var behagligt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

leakdown

Post by J.LUNDIN »

Tjusig sats, vad kostade den.... :?:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: komp i motor

Post by QV »

$35 http://www.harborfreight.com/cylinder-l ... 94190.html

+ lite andra fraktkostnader men det var ett paket på väg så "den fick följa med"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: komp i motor

Post by J.LUNDIN »

:D Det är helt rätt pris...även om frakten riskerar att kosta en del.. :D
Post Reply