komp i motor

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: komp i motor

Post by QV »

Nu behövde jag en del prylar till min sambos Tyska sommarbil. Dessa delar är en hel del billigare i USA???? så på något sätt sjunker priset när det passerar Atlanten. Det måste vara vattnet som dra ur värdet på prylarna!

Så när man ändock har paket på väg så blir det ju inte så mycket extra för dessa prylar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: komp i motor

Post by QV »

Gammal tråd men eftersom jag gillar att vara i verkstaden men kanske inte alltid producerar något så tar det tid :D

Nåväl, grannen var förbi och vi diskuterade leak down test.
Jag sa hur det fungerar men att jag hade problem att borra ett 1,0mm hål i mässing eftersom borren gärna går av efter 5-10mm.
Han kom då med den ypperliga iden att använda kontaktmunstycken från MIGsvetsen.

Detta har då två fördelar.
Vitt skillda byggen ger då jämförbara värden eftersom jag tror att det är god repetteringskvalite på kontaktmunstycken.
Dessa finns desutom i olika dimentioner. Bara att byta ifal man behöver ett mindre till en liten motor eller större till stor motor...

Kan nog ta ett steg fram i detta bygge nu.
Vi får se om jag tar några bilder imorgon.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: komp i motor

Post by Weber_b20 »

Inget fel på att dra upp gamla trådar, om dom är tillräckligt informativa :grin:
Och det råkade denna vara..

För dom som gillar det blå varuhuset, så finns denna mätaren i sortimentet:
Image

För priset 1299kr artnr: 151407

Lite dyrt för min smak dock... Men då det presenterats så fin information hur dom är konstruerade, så (borde) man kunna slänga ihop en billig sak själv :roll:

Kan ju bli ett projekt för framtiden även för mig..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: komp i motor

Post by QV »

Så då har kameran varit framme

Image
Så här är det tänkt att bli

Lite vattenkopplingar i mässing, en mässingsskruv (med tummgäng) och ett kontaktstift till MIGsvetsen.

Nu är det inte "rätt" kontaktstift. Läste i en katalog och såg att 1mm kontaktstift med M5 gäng var billiga (kan ha varit biltema) så det vart M5 gäng i skruven

Image
Här är enda kopplingen gängad med 3/8" gänga för skruven och skruven har en M5 gänga i sig.
Skruven skall kapas till rätt längd vid montage.

Att jag började med en egen efter att ha köpt en "billig" beror på att regulatorn måste vara bra. På min är den inte stabil utan det reglerade trycket åker upp och ner. Det går ju iochförsig åtgärda med en extra Tkoppling och lång slang så att lite luft alltid passerar genom regulatorn.

Vi får se vart det slutar med detta långtidsprojekt.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: komp i motor

Post by Dieseltroll »

Intressant att läsa... Har aldrig riktigt satt mig in i hur ett leak-down-test skulle gå till, bara hört termen. Fram tills nu! :grin: Jag får helt klart se till att testa detta vid ett framtida tillfälle.

Angående ditt bygge QV: "så att lite luft alltid passerar genom regulatorn" - Kommer inte detta introducera ett till läckage att mäta över? Och ge ett felaktigt värde för din motor?

Vet inte vilken typ av kontaktmunstycke du tänkte använda, men en del varianter har redan den 60° kona som FAA-standarden för leak-down-tester föreskriver.
Ytterligare en fördel med att använda svetsmunstycken! :grin:

Vill man få en ordentligt precision ett hemmabygge (eller modifierad köpe-apparat) så är det viktigt med kvaliteten på manometrarna. Allt billigare på marknaden tillåter ±5% av max skala (om det är klassat överhuvudtaget), för en 10 bar manometer innebär detta att avläst värde är ±0,5bar (0,05*10 bar) :shock: Betalar man bara lite extra kan man få ±1%...

Värt att tänka på när det är mätutrustning man håller på att bygga!

Ska bli spännande att se hur ditt långtidsprojekt slutar, du får se till att återkomma med rapport när du har fått chansen att testa den! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: komp i motor

Post by QV »

Dieseltroll wrote:Angående ditt bygge QV: "så att lite luft alltid passerar genom regulatorn" - Kommer inte detta introducera ett till läckage att mäta över? Och ge ett felaktigt värde för din motor?

Det tror jag inte.
Det är bara frågan om ett litet flöde så att regulatorn har något att jobba emot när man stänger och kalibrerar mätarna till 100%.

För först så blockerar man flödet och med hjälp av regulatorn ställer in 100% på mätare 2.
När jag sedan "öppnar" för leak down test så är inte trycket 100% längre (tycker jag) utan det sjunker något.
Då tror jag att regulatorn har lättare att hålla "rätt" tryck om det alltid finns lite flöda att reglera emot.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: komp i motor

Post by StefanM »

annars om man vill göra lämpliga strypningar i nipplar på det där viset så är det lättare att löda igen hålet bara och sen borra upp. En brännare och grovt lödtenn så fyller man upp en nippel snabbt och sen är det bara bearbeta. Lätt att göra om också.
Post Reply