SALT & PEPPAR AMAZONEN
Posted: Mon Mar 24, 2008 4:40 pm
Salt & Peppar Amazonen!
Peter Svenssons Timo trimmade Amazon är ett begrepp inom tidig svensk Dragracing .
Det är bara det att de förändrat bilen så radikalt att bara karaosslinjerna finns kvar sedan föregående byggen.
Under skalet sitter en komplett ram av 4-kantsbalk (40x20 mm med 2 mm gods) uppstyvad av en störtbåge /bur tillbockad av 43 mm rör med 3 mm gods. Bottenplattan är helt borttagen. Ett 43 mm rör med 4 mm gods bär upp frampartiet tillsammans med Anglia spindlar och Austin Sprite bromstrummor. Bak monterades en 9 tums Ford bakaxel med 6.00:1 utväxling efter ett flertal ras med original axeln. Detta gav inget resultat på slut tiden. Volvo skivor och Renault Gordini ok hejdar den 714 kg lätta Amazonen. Den Timo preparerade Volvo järnmotorn är säkert det värsta och mest exklusivaste i Volvo-väg som någonsin åstadkommits. Råstark som en V8 är den och samtidigt anledningen till att Peter Svenssons Timo byggda Amazon nått 187 km/tim på 11.7 sekunder.
BIL: Volvo Amazon – 65
DATA: Timo B20
BLOCK: 1974 B20
VEVRÖRELSE: Original vevaxel och vevstakar. Smidda Mahle kolvar. 12.4:1 kompression.
TOPP: B20 med 48/38 mm ventiler. Vinkel planat, portat och förstärkta förbränningsrum.
KAM: Timos värsta 8-78. 8.78 mm lyft (ger med 1.5:1 vippor 13.17 mm vid ventilen). 320 graders duration.
ANDNING: Två 50 mm Solex förgasare. Rak byggda 1 ¾ tum avgasrör gjord av Matti Virolainen (Timos Motor).
EFFEKT: 244 ÄKTA hästkrafter vid 8000 varv. Vrider 35 kg vid 6300 varv/min. Varvar 8500 på 4:an.
VÄXELLÅDA: 164:an M400 4-stegs låda.
Det var Peter Svensson som en dag var inne hos Timo och köpte en kamaxel 1973 som lockade in Timo på Dragracingen. Då gjorde Peter ordning en Amazon för gatbruk, med en vass Timo kam. Sen bar det av till Mantorp på tävling då han chockade V8-förarna med sona 15,3 sekunder. Det var nästan samma tider som de själva hade. Detta gav fart på Peter som gick ner till Timos garage igen och övertygade honom att Dragracingen var det rätta!
Okej sa Timo, bygger du en bil så bygger jag en motor. 1974 blev Peters Amazon en fruktad vinnarbil. Tre gånger vann han sin klass och en gång kom han på en andra plats. Det fanns nästan bara en motståndare i hans klass det var Jeepen från Sollefteå, Svante Erikssons. Amazonen gick på höga varv och hade ett skrämmande motorljud. Men den höll. Timo fastnade helt för Dragravingen efter den säsongen han hade bevisat att det gick att konkurrera med en Volvo på dragstripen. 1974 låg de långt före v8:orna. De hade fler hästkrafter i Volvomotorn om man jämför med litereffekten. Tiderna på 402 meter var häpnadsväckande 12.8 sekunder. Motorn var då en tvåliters på 197 hk och bilen var i stortsätt i sitt originalskick.
Peter blev SHRA-champion i klass SA, Street Altered, det äret. Dessutom satte han rekord på engelska Snettertonbanan i klass Junior Street : 12,4 sekunder. Nu var Salt & Peppar ett känt namn i Dragracing. Till nästa säsong byggde Timo och Peter vidare på vinnarbilen tillsammans med Matti Virolainen. En 2,2-litersmotor på 213 hk monterades i rörrams chassi. Timo pressenterade en av sina motoridéer, ett vinkelplanat topplock. Fördelen var att toppvarvet ökade. Men 1975 blev inget bra år. Visserligen sänktes tiderna. Bästa resultatet var 12.1 sek, men några segrar blev det aldrig. Istället kom problemen med drivaxlar som vreds sönder av den starka motorn. Man får räkna med ett mellanår. En nyväckt optimism lyser nu hos både Timo och Peter. Timo pratar gärna om sina senaste tekniska påhitt. Och Peter visar gärna hur han och Matti Virolainen förändrat chassit. Förändrat föresten, ramen är en helt egen konstruktion. Något liknande har aldrig lämnat löpande bandet på Hisingen. Den består av en helt plan aluminiumplåt till botten och en framvagnsram av smidiga stålrör. Matti är en tillgång han har gjort fantastiskt mycket åt väghållningen på bilen, påpekar Peter. Matti Virolainen är numera tredje man i Salt & Peppar stallet. Han arbetar i Timos verkstad och har tidigare sysslat med Formel Vee-racing i Finland.
Säsong tre. Nu ska det lira. Deras utmaning är att göra Volvon till en skräck för de etablerade V8-förarna. Den motorn som Peter har i sin Amazon i sommar är säkert det absolut häftigaste som någonsin har suttit i en Volvo. Den 2,4 liter stora motorn får en effekt på omkring 240 hk! Timo har kapat ett topplock från en sexcylindrig Volvomotor. Fördelen är att gasväxlingen blir liksidig. I en vanlig topp från en fyrcylindrig motor är avgaskanalerna fyrkantiga. På den nya toppen är de runda. Dessutom ligger ventilerna fördelaktigare – avgas, insug, avgas, insug osv istället för avgas, insug, insug, avgas, avgas… Den här toppen blir också vinkelplanad. Men en ny kamaxel måste också göras som passar. Innebörden är ändå klar. Toppvarvet ökar och gasväxlingarna sker snabbare och Peter kör fortare. Salt & Peppar Amazonen väger nu inte mer än 650 kg. Det är hälften av en standard Amazon. Allt har gjorts för att minska luftmotståndet på bilen. T o m listerna på taket har kapats bort. Det fanns tunt om sponsorer. Det fanns inte tillräckligt med pengar för att hinna utveckla. Salt & Peppar är byggd på en tunn budget. För att vara en Volvo är den dyr men i jämförelse med en amerikanare så är den väldigt billig.
Salt & Peppar Amazonen blev snabbt en publik favorit, det är kul med annorlunda. Så det skulle vara skam att ge sig nu. –När det lossnar för oss då kommer tiondelarna lätt, och det ska det göra i sommar menar Peter. Matti Har sagt att jag ska köra på 11,7 om jag inte sover i starten. När startlamporna blinkar ner håller Peter gaspedalen nertryckt så att varvräknarnålen darrar på 8000 r/m. Sedan släpper han pedalen. Starten går. Blixtsnabbt, efter knappt en sekund, åker tvåan i, sedan trean… Det finns ingen som växlar en Volvolåda så snabbt som Peter gör. Det låter som om han hade automat. Salt & Peppar - grabbarna är optimistiska inför årets säsong: - Nu ska vi vinna. Nu jävlar ska jänkarna få se på gnistor! Och tiden stannade mycket riktigt på otroliga 11,7 sekunder!
Text material plockat från: Start & Speed 1974 och Power Pictorial Magazine 1976.
Filmklipp: Salt & Peppar Amazonen
Peter Svenssons Timo trimmade Amazon är ett begrepp inom tidig svensk Dragracing .
Det är bara det att de förändrat bilen så radikalt att bara karaosslinjerna finns kvar sedan föregående byggen.
Under skalet sitter en komplett ram av 4-kantsbalk (40x20 mm med 2 mm gods) uppstyvad av en störtbåge /bur tillbockad av 43 mm rör med 3 mm gods. Bottenplattan är helt borttagen. Ett 43 mm rör med 4 mm gods bär upp frampartiet tillsammans med Anglia spindlar och Austin Sprite bromstrummor. Bak monterades en 9 tums Ford bakaxel med 6.00:1 utväxling efter ett flertal ras med original axeln. Detta gav inget resultat på slut tiden. Volvo skivor och Renault Gordini ok hejdar den 714 kg lätta Amazonen. Den Timo preparerade Volvo järnmotorn är säkert det värsta och mest exklusivaste i Volvo-väg som någonsin åstadkommits. Råstark som en V8 är den och samtidigt anledningen till att Peter Svenssons Timo byggda Amazon nått 187 km/tim på 11.7 sekunder.
BIL: Volvo Amazon – 65
DATA: Timo B20
BLOCK: 1974 B20
VEVRÖRELSE: Original vevaxel och vevstakar. Smidda Mahle kolvar. 12.4:1 kompression.
TOPP: B20 med 48/38 mm ventiler. Vinkel planat, portat och förstärkta förbränningsrum.
KAM: Timos värsta 8-78. 8.78 mm lyft (ger med 1.5:1 vippor 13.17 mm vid ventilen). 320 graders duration.
ANDNING: Två 50 mm Solex förgasare. Rak byggda 1 ¾ tum avgasrör gjord av Matti Virolainen (Timos Motor).
EFFEKT: 244 ÄKTA hästkrafter vid 8000 varv. Vrider 35 kg vid 6300 varv/min. Varvar 8500 på 4:an.
VÄXELLÅDA: 164:an M400 4-stegs låda.
Det var Peter Svensson som en dag var inne hos Timo och köpte en kamaxel 1973 som lockade in Timo på Dragracingen. Då gjorde Peter ordning en Amazon för gatbruk, med en vass Timo kam. Sen bar det av till Mantorp på tävling då han chockade V8-förarna med sona 15,3 sekunder. Det var nästan samma tider som de själva hade. Detta gav fart på Peter som gick ner till Timos garage igen och övertygade honom att Dragracingen var det rätta!
Okej sa Timo, bygger du en bil så bygger jag en motor. 1974 blev Peters Amazon en fruktad vinnarbil. Tre gånger vann han sin klass och en gång kom han på en andra plats. Det fanns nästan bara en motståndare i hans klass det var Jeepen från Sollefteå, Svante Erikssons. Amazonen gick på höga varv och hade ett skrämmande motorljud. Men den höll. Timo fastnade helt för Dragravingen efter den säsongen han hade bevisat att det gick att konkurrera med en Volvo på dragstripen. 1974 låg de långt före v8:orna. De hade fler hästkrafter i Volvomotorn om man jämför med litereffekten. Tiderna på 402 meter var häpnadsväckande 12.8 sekunder. Motorn var då en tvåliters på 197 hk och bilen var i stortsätt i sitt originalskick.
Peter blev SHRA-champion i klass SA, Street Altered, det äret. Dessutom satte han rekord på engelska Snettertonbanan i klass Junior Street : 12,4 sekunder. Nu var Salt & Peppar ett känt namn i Dragracing. Till nästa säsong byggde Timo och Peter vidare på vinnarbilen tillsammans med Matti Virolainen. En 2,2-litersmotor på 213 hk monterades i rörrams chassi. Timo pressenterade en av sina motoridéer, ett vinkelplanat topplock. Fördelen var att toppvarvet ökade. Men 1975 blev inget bra år. Visserligen sänktes tiderna. Bästa resultatet var 12.1 sek, men några segrar blev det aldrig. Istället kom problemen med drivaxlar som vreds sönder av den starka motorn. Man får räkna med ett mellanår. En nyväckt optimism lyser nu hos både Timo och Peter. Timo pratar gärna om sina senaste tekniska påhitt. Och Peter visar gärna hur han och Matti Virolainen förändrat chassit. Förändrat föresten, ramen är en helt egen konstruktion. Något liknande har aldrig lämnat löpande bandet på Hisingen. Den består av en helt plan aluminiumplåt till botten och en framvagnsram av smidiga stålrör. Matti är en tillgång han har gjort fantastiskt mycket åt väghållningen på bilen, påpekar Peter. Matti Virolainen är numera tredje man i Salt & Peppar stallet. Han arbetar i Timos verkstad och har tidigare sysslat med Formel Vee-racing i Finland.
Säsong tre. Nu ska det lira. Deras utmaning är att göra Volvon till en skräck för de etablerade V8-förarna. Den motorn som Peter har i sin Amazon i sommar är säkert det absolut häftigaste som någonsin har suttit i en Volvo. Den 2,4 liter stora motorn får en effekt på omkring 240 hk! Timo har kapat ett topplock från en sexcylindrig Volvomotor. Fördelen är att gasväxlingen blir liksidig. I en vanlig topp från en fyrcylindrig motor är avgaskanalerna fyrkantiga. På den nya toppen är de runda. Dessutom ligger ventilerna fördelaktigare – avgas, insug, avgas, insug osv istället för avgas, insug, insug, avgas, avgas… Den här toppen blir också vinkelplanad. Men en ny kamaxel måste också göras som passar. Innebörden är ändå klar. Toppvarvet ökar och gasväxlingarna sker snabbare och Peter kör fortare. Salt & Peppar Amazonen väger nu inte mer än 650 kg. Det är hälften av en standard Amazon. Allt har gjorts för att minska luftmotståndet på bilen. T o m listerna på taket har kapats bort. Det fanns tunt om sponsorer. Det fanns inte tillräckligt med pengar för att hinna utveckla. Salt & Peppar är byggd på en tunn budget. För att vara en Volvo är den dyr men i jämförelse med en amerikanare så är den väldigt billig.
Salt & Peppar Amazonen blev snabbt en publik favorit, det är kul med annorlunda. Så det skulle vara skam att ge sig nu. –När det lossnar för oss då kommer tiondelarna lätt, och det ska det göra i sommar menar Peter. Matti Har sagt att jag ska köra på 11,7 om jag inte sover i starten. När startlamporna blinkar ner håller Peter gaspedalen nertryckt så att varvräknarnålen darrar på 8000 r/m. Sedan släpper han pedalen. Starten går. Blixtsnabbt, efter knappt en sekund, åker tvåan i, sedan trean… Det finns ingen som växlar en Volvolåda så snabbt som Peter gör. Det låter som om han hade automat. Salt & Peppar - grabbarna är optimistiska inför årets säsong: - Nu ska vi vinna. Nu jävlar ska jänkarna få se på gnistor! Och tiden stannade mycket riktigt på otroliga 11,7 sekunder!
Text material plockat från: Start & Speed 1974 och Power Pictorial Magazine 1976.
Filmklipp: Salt & Peppar Amazonen