Lundin B20 projekt

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundin B20 projekt

Post by QV »

J.Lundin_ wrote: Sun Feb 17, 2019 11:15 am har i många år gått och grunnat på en del idéer om hur man bygger en turbomotor med design som få har sett
Jag ringde runt lite till bensinbolagen för ett antal år sedan och frågade om tillgången på 98 oktan i framtiden.
Deras svar var åt hållet att så länge förbrukningen finns (snöskoter, utombordsmotorer ATV) så kommer dom att tillhandahålla det.

Som det börjar se ut i dag med all el och batteri så kanske min plan på att hitta ett bra sätt att konvertera B18 till 95 oktan åter skall sjösättas.
Då menar jag inte tjockare toppackning, utan bibehålla effekt (eller öka) fast på lägre oktan. Motorkonstruktören i Mariefred har ju tyvärr gått bort

Tyvärr har jag ju ingen koll på hur :-) naturligtvis. Det är inte vad jag är bra på.
På något sätt så plockar ju motorer ur 200hk med 95 oktan så därav borde ju inte en B18 kräva 98 för 75 hk tycker jag.
Men om det är kolvtoppen som skall se annorlunda ut eller förbränningsrummet har jag absolut ingen koll på.
Inte heller om det skulle räcka med någon form av knacksensor som styr tändningen.

Det värsta är väl att kanske 98 stryker med samtidigt som 95 och då spelar det ingen roll!
Vore det en gammal diesel så skulle ju JET A1 + tvåtaktsolja fungera men sist jag kollade var det en bensinare...

Så har du någon fundering på vad som skulle kunna göras. Fast vi kanske har diskuterat detta ämne förut?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det som är B18 och B20 motorns stora problem är topplocket med en design från 50-talet. Förbränningsrummet är av badkars typ vilket ger sämre förbränning än moderna förbränningsrum. Alla åtgärder som kan förbättra förbränningshastigheten är det man ska sikta in sig på vilket inte är så lätt. Komplettera med knacksensor är ingen dum idé, tändsystemets funktion är också viktig, man ska se till att ha bra kräm i gnistan. Övergång från förgasare till elektroniskt sprut ger mindre cykel variation vid förbränning och det gör också sitt till. Farsans 240 med B20 från 1975 kördes alltid på 95 oktanig soppa och den fungerade bra, på den modellen ändrade man tändkurvan så att den inte skulle spika, men det gjorde den i alla fall ibland. Det var ganska avslöjande var man tankade soppan och hur bra motorn gick, vissa tankstationer undvek man helt... :grin:
Innehållet i bensinen har dessutom ändrats en hel del under årens lopp och kan dessutom variera en del beroende på hur den blandas till i oljedepåerna
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundin B20 projekt

Post by QV »

Det är ju enklare att byta en kolv än att modifiera utrymmet i toppen.
Om nu en sådan inverterad förändring skulle vara till nytta för förbränningshastigheten.

Så en elektronisk fördelare med tillhörande knacksensor och en monospridare monterad i Zenitförgasaren.
Är det kritiskt var man monterar en knacksensor. Är det bäst i block/topp, skall den sitta i höjd med förbränningsutrymmet osv.
De motorer jag har sett så finns det bara 1 per block. Vilket då ger ett intryck av att det inte är så kritiskt var den sitter.
Är / finns det någon fördel med 1 per cylinder
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Kolla in hur den sitter på en B21/B23, en sensor lär räcka. sedan är det frågan om var dess baseline hamnar dvs. hur känslig den blir för spikningar i en motor som lever runt mer än de senare modellerna på motor med mindre rå gång än en B20.
En monospridare lär inte ge så mycket jämnare F/A, bäst är det om varje cylinder har sin egen spridare och helst även egen inloppskanal. Så fort man drar ihop ett insug med flera cylindrar gränsande till varandra så får man störande tryckpulser som kan ge olika F/A i respektive cylinder
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Härligt att se dig skriva här J.Lundin och att coronahä****et inte tagit dig ifrån oss. ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jens gustavsson
Posts: 113
Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
Location: sävar/umeå
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by jens gustavsson »

Hej B20 älskare! jag satt och läste om B20 och spiknings problem och ja de fins helt klart. jag har en B20A -75 i min Bedford husbil som jag också drar min race bil med och den vill ha 98 oktan och några grader lägre tändning än vad som står i manualen för att trivas. några enkla tips är att köra med kallare termostat och se till att kylsystemet örkar hålla en lite lägre temp än vanligt (B20 körs ju oftast bara på sommaren nuförtiden). sen se till att motorn suger i sig kall luft utanför motorrummet.

sen att kolla bränsle blandningen med en BB lamda.

fina plast grejor janne! inte som Racing plast till RC bilar som är lite halvfabrikat oftast.

mvh jens
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)

B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m

jens@savarturbo.se
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Hej Jens, Ja jag fattar inte varför folk trilskas med att använda emulsionsbunden väv, den är visserligen lätt att applicera men har ingen vidare hållfasthet, kräver att man har tjocka laminatskikt. Kör man med riktig väv så kan man få bitarna mycket lättare och starkare, använder man dessutom epoxi istället för polyester så blir hållfastheten och styvheten ännu bättre. Sedan kostar riktig väv inte speciellt mycket om man köper från de rätta firmorna dvs. inte båttillbehörs affärer och andra "utsugare"..:-)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Hej Lundin.
Ser nu att du pratat med förste ägaren -Roffe på VRM. saknade han sin amazon eller lätta instrumentbräda.
Jag förövrigt fick vänta tills färgen härdat, slipade (lite) och lade på tunt ... Hela havet stormar.. får nog slipa bort all färg
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Hej Lundin och god fortsättning.
Ser nu att du pratat med förste ägaren -Roffe på VRM. saknade han sin amazon eller lätta instrumentbräda. ;)
Jag förövrigt fick vänta tills färgen härdat, slipade (lite) och lade på tunt ... Hela havet stormar.. får nog slipa bort all färg :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Färgen som brädorna var målade med är Opels rally mattsvarta färg och den lär inte tåla polyesterplast. Den ollonblå var lackad med denna färg både i motorrum och invändigt. Har en burk kvar som jag vårdar ömt, enligt uppgift är den idag svår att få tag i.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Nu ska väl hojen vara klart, och du har återupptagit amazonen.. Vill se den klar! ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply