Lundin B20 projekt

Moderatorer
Post Reply
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Lundin B20 projekt

Post by matza »

Hur går det med B20-projektet?
Läste just en Wheels från 2008 (tror jag) där en del bilder visades. Sker det ngn progress?
Jag vet av egen erfarenhet att projekten tenderar att dra ut på tiden. Särskilt om man har flera projekt samtidigt...
Är bilen tänkt endast för "dragracing", dvs obesiktigad?
Vad siktar du på för effekt-siffra?
Vad blir det för slagvolym?
Har B20-blocket ngn fördel jämfört med nyare Volvo-block?
Är din 16V topp jämbördig med modernare Volvo-toppar?
Eller med andra ord, vore en modernare Volvo-motor ett betydligt bättre utgångsmaterial (givet samma slagvolym)?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Jo tack, det rullar på. Det som hänt sedan tidningsartikeln är att jag tagit fram en ribbad ventilkåpa med skruvat lock, ett torrsumpstråg i aluminium till motorn, kamdrivningen till toppen är också klar. För att få plats med drivremmen till toppen så krävs det en mycket tunn transkåpa fram, där tog jag fram gjutform och har gjutit upp ett antal kåpor, tyvärr så strulade härdfirman till senast uppgjutningen så att kåporna blev rejält skeva, så frågan är om dom går att rikta alternativt härda om. Förmodligen blir det billigare att gjuta upp helt nya kåpor i en l från början "hårdare" legering som inte kräver härdning.

Bilen var från början tänkt att vara "gatlegal", det är dock frågan om detta går att få till..... :D

Effektsiffran är som tidigare 1Kg/Hp

Slagvolymen hamnar runt 2,3liter

B20 blocket är betydligt stadigare än de senare blocken, tyvärr är cylinderdiametern allt för liten, den borde ha varit runt 96mm för att få till bra frigång runt ventilerna.

Racemantoppen är ju ganska grovhuggen till sin design, den har dock bättre ventilvinkel än de standard 16V toppar som Volvo producerat. Kanalerna ser inte heller så tokiga ut från start, men som med alla toppar så krävs det att man "masserar" dom en aning. Den gode Milan påstod att han flödat sina toppar i orört skick och att dom på insugssidan då flödade 180 CFM vid 10", hur korrekt denna siffra är vet jag inte, personligen tror jag man bör ta denna siffra med en god nypa salt.... :D

Är modernare Volvomotorer bättre? Det beror på hur man ser på det hela, vill man vara en som slåss mot väderkvarnar eller en död fisk som följer med strömmen, det är bara att välja.... :D
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Lundin B20 projekt

Post by matza »

Don Quijote är väl en kul figur...

Är planen att använda Raceman-toppen eller att gå på ngt egen-designat?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Skämt åsido som slaktaren sa...! Oavsett vad för grundmotor av standard karaktär man väljer att trimma så brukar det uppstå problem. Är man smart så väljer man en ren racemotor att förädla, dom brukar ha en helt annan uppbyggnad vad gäller block,cylindrar,topp,vevaxel osv. Även om den initiala kostnaden kan vara hög så brukar det löna sig i det långa loppet. Har man haft möjligheten att på nära håll kolla in alla bitar i en riktig racemotor så inser man lätt att det handlar om helt andra dimensioner på de ingående komponenterna jämfört med en standardmotor. Att som en del gör hålla på med "SM" i bänk körning och bromsa fram fyrsiffriga effekt siffror ur standardmotorer är i mina ögon rätt ointressant, det är inga motorer som håller speciellt länge under verkliga förhållanden. Imponerad är jag dock av den 4-cylindriga 158,25 cu.in (2,592l) stora Offenhauser motor som man på slutet av dess era (1979) bromsade ut nästan 1400Hp ur vid 10,200rpm, det hela var ett misstag eftersom wastegaten hade fastnat i stängt läge. Man fortsatte dock att bromsa motorn för att se vad som hände. Denna effekt höll man motorn vid under drygt 1,5 minut innan man släppte på belastningen och det gjorde man för att man tyckte det var obehagligt... :D :D det är imponerande. Noteras kan att man inte använde någon form av laddluftkylning. Vid race så vred man ner laddtrycket något varvid dessa motorer gav runt 1200Hp @10.000 rpm och det klarade dom av att ge under ett 500 miles långt race….! Om någon av dessa 1000+ bänktestade Volvomotorer grejar samma sak idag skulle jag bli djävligt imponerad, risken är dock obefintlig…. :D :D

Det är Raceman toppen som gäller just nu på den motor jag håller på med. När Retrotoppen är klar så skall även den användas på en av de motorer som tas fram, det vore roligt att slå någon form av rekord med den.... :
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Lundin B20 projekt

Post by matza »

Vad satt dessa (Offenhauser) motorer i för typ av race-bilar,vilken typ av racing?
F ö tycker jag att också att det är intressant med de som väljer att inte följa main stream.
T ex så har jag emellanåt funderat över varför inte amerikanska raka 6-cylinders maskiner så ofta förekommit i hobby-bilar ("pilsner-skepp" undantagna, även om det kanske också är ngn form av hobby) med inriktning på trimning. Hur många US-bilar har inte fått sin 6:a utbytt mot ngn halvtaskig V8:a? Dock finns det en mindre, jämfört med de som väljer V8, skara som väljer att trimma dessa maskiner, och gör det med framgång. Sen finns det väl i och för sig bättre modernare raka sexor att välja framför gammla "hyvelbänkar"...
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: Lundin B20 projekt

Post by mekomaskin »

Betr. amerikanska raksexor finns det både guldkorn och bojsänken.

Chryslers 225 sexa som sitter i Valianter mm. är ungefär lika trimvänlig och stryktålig som en B20. Går utan större problem att plocka ut kring 300hk med portad och planad topp, annan kam, extraktorrör och insug med fyrportade eller 3 Webrar. Det finns några firmor som har trimdelar till dem. Ta en surftur på nätet så hittar du en hel del. Kolla t.ex. den här:
http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html

Har för mig att även Rambler/AMC/Jeep sexan är hyfsat vettig konstruktion. Använd från Rambler American i början på 60-talet och fram till Cherokee med insprutning in på 90-talet.

Chevas raksexa är en ålderdomligare konstruktion som härstammar från 30-talet.
Fordarna har jag inen koll på.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Offenhauser är en mycket gammal racemotor som har sitt ursprung från Peugeot, som designade den redan 1912 av ett gäng "grodätare" (Paolo Zuccarelli, Georges Boillot, Jules Goux, Ernest Henry). Vid ett INDY race i USA som Peugeot deltog i så gick motorn sönder varvid Harry Miller fick köpa loss den från dåvarnde ägare Eddie Rickenbacker. Miller tog isär motorn och byggde en kopia av den samt gjorde en del förbättringar. Det här var startskottet för en mycket vinstrik motor som man tävlade med i INDY fram till 1981. Detta motorkoncept har under årens lopp bytt både tillverkare och ägare ett flertal tillfällen (Miller-Offenhauser-Meyer-Drake). Det finns en mycket bra bok om dess historia och utveckling som jag varmt kan rekommendera: "Offenhauser, the legendary racing engine and the men who built it" By Gordon Eliot White, utgiven av Motorbooks International, ISBN 0-87938-883-8.

Den som fortfarande är i livet av ägarna är Drake junior dvs. John Drake. En hel del gjutformar i trä finns fortfarande kvar i hans och andras ägo, han har under årens lopp hjälpt till att ta fram en hel del reservdelar till dom som fortfarande tävlar med dessa motorer. Jag hade turen att springa på en gammal polare till Drake i CA och som själv tävlat med just Offy motorer, så Jag har själv haft tillfälle att stå med fingrarna i insugskanalerna till en tidig version av denna motor, dom var ohyggligt stora. De tidiga modellerna av denna motor var på runt 270 cu.in dvs. 4,422 liter, en manlig volym för en 4-cylindrig motor.

Dessa motorer har främst använts inom INDY racing, dom har även använts inom Midget och sprintcar-racing och det togs också över ett antal motorer till tyskland för att köra någon form av tävlingsliga där. Dessa motorer utrustades med Weberförgasare istället för det Hilborn system som mer eller mindre var standard på dom. Jag tror att en av dessa tyska motorer har letat sig hit och sitter numer i en rod som brukar synas i Stockholms området. Offymotorerna finns i en ohygglig massa olika utförande och det beror på att varje kund hade sina egna krav på design, detta resulterade i att fabriken till slut inte kunde härbärgera alla gjutformar utan dom kastades vart efter. En hel del räddades dock av anställda och andra. Den jag känner i CA har en mer eller mindre komplett samling med gjutformar hängandes på en vägg i shoppen, det är inte utan att man fick ett visst habegär då man såg samlingen.... :D
Att man slutade tävla med dom i INDY berodde på ändrade regler för maximalt laddtryck, de betydligt modernare Cosworth V8 motorerna gav mer effekt än vad offymotorerna gjorde då laddtrycket minskades, hade man bibehållit den höga laddtrycksnivån så hade offymotorerna hängt med många år till.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Lundin B20 projekt

Post by Devil »

Skulle va kul att höra en sån där Offysnurra på 10 000 rpm. Har hört den i rodden på tomgång :( låter som en trött odämpad T-ford. Stadiga motorer det där, synd att B20 inte är gjuten så. Cylindrar o topp i ett stycke och botten i ett :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Det går fortfarande att höra dessa motorer tävla i verkligheten, man kör numer veterantävlingar i USA med dessa motorer.

Det finns modernare 4 cylindriga racemotorer där block och topp sitter ihop och det är den motor Brian Hart tog fram för F1 racing i början av 80-talet.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Mitt torrsumpstråg till B20 motorn

Image
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Vy utifrån

Image
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Lundin B20 projekt

Post by Devil »

Inge snyggt det där heller, nej inte alls. Nejdå, fult som f-n. Rent av äckligt........snyggt alltså...VILL HA!!!!
Hade jag haft råd och samtidigt hållt på med mitt vilande Duettprojekt så hade du haft pm nu :wink: Men min Duett vilar och jag jagar sonen runt i huset :(
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

torrsump

Post by matza »

Hur fungerar ett torrsumpssystem?
Fördelar?
Nackdelar?
Problem/utmaningar vid konvertering av en motor som från början ej är konstruerad för dett?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Lundin B20 projekt

Post by A-masen »

JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by JE Jr »

Tror de där bilderna ligger fel, skulle varit i motorporrtråden va? 8)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply