Bottenstock M41

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Har problem då jag ska dra åt medbringaren, som jag fattat det så ska åtdragningsmomentet vara mellan 165-180Nm men jag kan inte ens dra åt för hand utan att utgående axel blir trög. Shimsbrickan, röret och drevet i huset var inte för tajt utan hade ett litet glapp när jag montera. Jag måste dra åt löst för hand för att inte axeln ska nypa.....'

Så om jag förstår det rätt som du skrev Per L så ska jag ha en tjockare shimsbricka för att inte påverka lagren axielt? Det är därför axeln nyper, det är för stort glapp. Var får jag tag på ett tjockare shims, måste jag tillverka ett?
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Jag antar att du använder samma hus och utgående axel som innan du tog isär överväxeln!? I så fall är mitt grundtips att det skall fungera med nya lager utan behov av att ändra shimsbrickan om du bara sätter ihop grejorna likadant som dom satt innan du tog isär överväxeln.
Börja därför med att dubbelkolla om du verkligen satt dit alla grejor mellan lagren som satt där förut.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar när du skriver "Shimsbrickan, röret och drevet i huset var inte för tajt utan hade ett litet glapp när jag montera". Hur kunde du konstatera det? Vad jag förstår går det inte att konstatera glappet med axeln lös utan bara när grejorna är monterade i huset. Och då går det inte heller att konstatera för lagren sitter ju med större eller mindre presspassning både mot axeln och mot huset så något glapp lär du inte kunna känna för hand.

Jag har inte satt ihop min överväxel än så jag har ingen egen praktisk erfarenhet än men vad jag idag tror är att du måste mäta:
1. avståndet mellan lagren dvs tjockleken på alla grejor du stoppar in mellan lagren på axeln
2. avståndet mellan lagrens ansatser i lagerhuset
och så skall måttet 1 vara större än måttet 2 enligt vad jag skrev tidigare i tråden

Vad som skall hända när du monterar grejorna i huset är att det yttersta och innersta lagrens lagrets innerringar (och därmed också deras ytterringar) skall hållas isär på ett fast avstånd från varandra med shimsbrickan drevet etc. Och då får inte lagrens ytterringar gå emot lagrens ansatser i huset för då uppstår det axialkrafter i lagren som man inte vill ha.

Har du bytt antingen axel eller hus så att du måste shimsa in glappet förutsättningslöst så är väl det bästa att du svarvar till en ny shimsbricka med "rätt" tjocklek. Är det bara litet du behöver öka avståndet mellan lagren så kan du tillverka egna shims av vanlig plåt eller vad du har annars till hands eller kan skaffa. Jag har tex hittar plåt i olika tjocklek på en välsorterad järnhandel som är till för att göra egna shims av. Och i en av de bakaxlar jag har plockat isär (dom shimsas också) så hade någon gjort ett shims av plåten från en konservburk och det hade tydligen också fungerat
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Det var kanske lite illa formulerat men allt sitter rätt och jag pressade in utgående axel med båda lagren enligt gröna häftet. Alltså det är bara lagren jag bytt. Sen nu när jag ska dra åt behövs det inte mycket kraft för att axeln ska bli trög, och det ända jag kan tänka mig är fel då är att måttet mellan lagren är för stort så att inerringen på lagren pressas mot varandra och gör axeln trög. Men jag ska montera ner allt och mäta lite...
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Innerringarna på de två lagren skall pressas "mot varandra". Hårt! Men det skall vara "en massa" grejor mellan (h-mätardrev, distanshylsa och distansbricka/shims).
När du drar åt medbringaren skall yttre lagrets innerring pressas mot distansbrickan som i sin tur skall pressas mot distanshylsan som i sin tur pressas mot h-mätardrevet som i sin tur pressas mot innersta lagrets innerring som i sin tur pressas mot innersta lagrets ansats på axeln.

Det innebär att oavsett hur hårt du drar fast medbringaren med dess mutter kommer inte avståndet mellan de två lagren att minska.
Och det avstånd som det då är mellan lagren måste vara större än lagrens ansatser i huset.

Jag skulle med bestämdhet kunna påstå att om du bara bytt lagren och inget annat så måste du antingen ha monterat något fel om du får så kraftiga axialkrafter på lagren så att dom "låses" eller också var dessa lager felmonterade redan innan du demonterade överväxeln.
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Jo, tar man bort hylsan för h-drevet så ser man in i huset och där sitter allting rätt, måste då vara lagren som är felet. Ska kolla på det!
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Fast det h-drev du nämner här ovan är inte samma h-mätardrev som jag pratar om. Och kan du verkligen kika in i detta hål och se att dessa tre delar som sitter påträdda på axeln mellan lagren "sitter rätt"? Det får jag kolla litet senare idag
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Nä jag vet vilket drev du menar, man ser drevet och röret men inte shimsbrickan om man kollar in i hålet för hylsan bara. Men jag får helt enkel demontera allt och mäta.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Jag vågar sätta en månadslön på (eftersom jag inte längre har någon lön) att om du har kollat att lagren är rätt (Di, Dy och B) och dom snurrar lätt innan du sätter dit dom så kan det inte vara lagren det är fel på
120Panzer
Posts: 35
Joined: Fri Aug 31, 2018 11:04 am

Re: Bottenstock M41

Post by 120Panzer »

Ja nåt fel är det ifall, med dom nya lagren monterade så snurrar axeln likadant som när dom gamla var monterade. Det var därför jag bytte dom gamla lagren för att jag tyckte att utgående axeln snurrade trögt. Men det återstår å se efter att jag demonterat allt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bottenstock M41

Post by QV »

Per L wrote: Sat Oct 27, 2018 7:42 am Kommer du ihåg vem som sålde nytillverkade planethjul?
Såg inte denna rad i inlägget förut.

Kollade över min E-post och det var denna herre som år 2012 sålde renoverade "carrier" utan de tre axlarna och utan kugghjulen för 175£ + VAT
http://www.odspares.com/
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

I många verkstadshandböcker för D-type överväxeln (men inte i VOLVOs) står det så här om hur man skall montera ihop sista huset och utgående axeln för att få rätt "lagerglapp" i delarna. Denna text är tagen ur verkstadshandboken för MGB sid 145 http://www.geomatique-liege.be/MGJP/Doc ... Manual.pdf.
Det blir ju samma resultat som jag beskrivit här ovan men man mäter på ett annat (och enklare) sätt:

Fit the annulus assembly with the speedometer drive gear,
spacing tube, and shim which fit on the shaft between the
front and rear ball bearings in the rear casing.
If a new bearing is fitted it becomes necessary to assess the
thickness of shim required. To do this replace the annulus
in the rear casing with the speedometer drive gear and
distance tube in position, and with a depth gauge measure
the distance between the rear ball bearing seating and the
distance tube. To this figure add .005 to .010 in. (.13 to .25
mm.): this will give the actual shimming required.
The shims are available in the following thicknesses for
selective assembly, which should allow an end-float of .005
to .010 in. (.13 to .25 mm.) on the output shaft and no
pre loading of the bearings:
.090 in.±.0005 in. (2.28 mm.±.Ol mm.)
.095 in.±.0005 in. (2.41 mm.±.Ol mm.)
.100 in.± 0005 in. (2.54 mm.±.Ol mm.)
.105 in.±.0005 in. (2.67 mm.±.Ol mm.)
Replace the coupling flange and tighten the nut to a torque
reading of 100 to 130 lb. ft. (13.83 to 17.97 kg. m.),
holding the flange against rotation with the aid of a wrench

Förtydligande 181205:
Beskrivningen ovan gäller överväxlar där det sista lagret har ett svarvat anslag för lagret i huset (liksom för det mittersta lagret). Det har min D-type överväxel. Detta utförande kan ses på bilder i VOLVOs verkstadshandbok för J-type överväxeln och i MGBs verkstadshandbok för D-type på sid 141
Om lagret i stället hålls på plats i huset med en låsring på båda sidor om lagret kanske beskrivningen inte gäller. Denna lösning visas och beskrivs i VOLVOs verkstadshandböcker för D-type
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Bottenstock M41

Post by Per L »

Hur går din montering av sista delen av överväxeln?

Jag har precis monterat ihop min D-types sista del och använde metoden jag hänvisade till i mitt förra inlägg och resultatet blev bra.
Mätning av så små mått som det är frågan om här kan vara knepigt med vanligt förekommande verktyg för hemmapulare. Så här gjorde jag och kunde konstatera att mätnoggrannheten blev fullt tillräcklig för detta behov. Jag mätte på tre ställen "runt" axel och hus och fick ett snitt på 0,19 mm (dvs 6 mätningar. 3 mot lagerläget på axeln och 3 mot lagerläget på huset). Indikatorklockans mätspets har en "lång" förlängning för att nå ner
Jag lät magnetställ och indikatorklocka "stå still" och flyttade huset de få centimeterna som behövdes mellan mätningarna
Mätningar lagerglapp.jpg
Mätningar lagerglapp.jpg (114.92 KiB) Viewed 4121 times
I mina mätningar blev måttet alltså ner till lagerläget i huset 0,19 mm större än måttet ner till lagerläget på axeln
Post Reply