bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

bakaxel

Post by cooljb »

Hej
Jag var ute ok körde plötsligt när jag drog iväg small det till där bak ok när jag sen ligger i låg växel ok stampar till på gaset så klonkar det till där bak ok låter som från bakaxeln.hissat upp bilen ok när jag tar tag i hjulet så är det ganska stort glapp axialt utåt,, ska det vara det?? testade att spänna hjullagret ok samma sak :?: :?: ska där vara litet glapp eller?
mvh jerry
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: bakaxel

Post by az123gt »

Spänna Hjullagret hur har du gjort då ?
Dom här lagren shimsar man in och dom ligger mellan bromssköld och bakaxel, eftersom drivaxlarna trycker på varan inne i diffrensialen så är det en sida man gör det på, jag tror det är höger sida shimsen ligger.
Gjorde det på min spicer för ca 20 år sen, shimsade tills glappet i stort sett försvann och har sen dess kört minst 15000 mil utan problem.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: bakaxel

Post by cooljb »

:lol: hahah ne vafan tänkte jag med! nu hajar jag ok vart får man tag på dessa shims då?? då är det kanske inte det som klonkar då, men lite väl stort glapp emellan,, får lägga mig under och inspektera.
Curtan
Posts: 13
Joined: Sun Jan 04, 2015 6:34 pm
Location: Lycksele

Re: bakaxel

Post by Curtan »

Det är på höger sida dom ligger har du för stort glapp får du plocka bort shims.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: bakaxel

Post by jånn »

Shimsen ligger till vänster enligt reparationhandbok.
glappar det ska du ta bort shims. Har själv råkat ut för detta.
Vet inte om det finns att köpa nya. Hoppet blir skrotade axlar.
40 år med GT
Post Reply