Urtrampningslager

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Urtrampningslager

Post by droopy »

Någon som vet varför det finns "långt" och kort urtrampningslager till b18 ? Är det för olika kopplingar eller är ett längre lager "kraftigare" än ett vanligt kort ? Sitter ett vanligt lager i min Amazon och jag har en standard koppling 215mm. Är det så att det långa lagret är til 220mm kopplingen eller kan man välja vilket lager man vill montera ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Urtrampningslager

Post by Lars Bd »

Det finns minst 2 olika fabrikat av koppling (Borg&Beck, Fichtel&Sachs) och därför minst 2 olika urtrampningslager.

En jämförelse är att SU delar passar inte på en Strombergförgasare.

Ett förtydligande 19-07-14. Det finns 2 olika fabrikat på originalmonterade kopplingar och därför säljs 2 olika urtrampingslager hos "originalåterförsäljare".
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Urtrampningslager

Post by QV »

Är man osäker så köper man en ny kopplingssats med urtrampningslager så blir det rätt.
Som Bd skriver så skall det vara rätt så det passar funktionellt. Det långa är inte av någon bättre kvalité eller sort jämfört med det korta.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Urtrampningslager

Post by droopy »

Verkar som om de flesta "paket" säljs utan lagret..Så det var lite därför jag frågade.. Ingen verkar heller skriva att just detta lager går till ett specifikt märke av koppling. Har bytt en gång innan på en annan Amazon och då var det det kortare lagret och 10 splines 215mm.

Men hur är det med märken.. är borg och beck utbytbart till Bosh/sachs och vice versa kan man välja fritt mellan dem om diameter och splines stämmer ? eller har svänghjulskåpan något med det hela att göra ?`Att det skiljer på B20 vet jag då den är större hade en 69 en gång i tiden med vajer..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Urtrampningslager

Post by Lars Bd »

Finns ingen skillnad på B18/B20 och ingen skillnad på kopplingsfabrikat som komplett sats gällande inbyggnadsmått. De är ju konstruerade på lite olika sätt och därför finns skillnader men inget som har någon betydelse ur montagesynpunkt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply