Problem efter motorbyte[solved]

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
spes2
Posts: 4
Joined: Tue Oct 13, 2020 1:16 pm

Problem efter motorbyte[solved]

Post by spes2 »

Hej.

Har hållit på i snart 2 år med renovering av B20 som nu är ilyft i min 131'a (2 dörrars 70'a). Har bytt vevlager och kambussningar, cylinderhonat samt alla packningar. Problemet som uppstod vid provkörning är ett sjung i bakaxeln som är cykliskt som en sinuskurva (wom - wom - wom ) hörbart mest vid högre varvtal och endast vid belastning. Inga problem när jag bara gasar utan växel inkopplad.

Har eliminerat bort växellåda, kardan samt bakaxeln vilket tagit mig hela sommaren att göra (och dyrt har det varit). Återstår själva motorn (vilket är logiskt eftersom jag ej hade dessa problem med gamla motorn). Samtidigt har jag också noterat ett högt tickande ljud från obestämd plats i motorn. :sad:

Inser att jag måste lyfta ur motorn igen och kanske sätta tillbaks den gamla, men chansar att någon här kan ha ett tips på vad som kan ha hänt i motorn? Jag var väldigt noga när jag renoverade, men jag vet inte hur motorn var innan och den kan ju ha skadats på något sätt i och med att den stått kallagrad i carporten många år. De enda tips jag kan föreställa mig är om tryckplattan eller svänghjulet är skevt på något sätt, eller att fiberdrevet lossnat från navet (ganska osannolikt). :S

Tacksam för alla tips!
Spes2
Last edited by spes2 on Wed Nov 11, 2020 4:52 pm, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem efter motorbyte

Post by A-masen »

" eller att fiberdrevet lossnat från navet (ganska osannolikt). :S "

Det har hänt mig i en Amazonkombi -62 för längesedan. Den tappade i kraft och lät som en dieselmotor, men den fungerade. Bakeliten hade spruckit och började "tugga sönder" sig själv.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem efter motorbyte

Post by QV »

Jag fick havererat fiberdrev efter 4000 mils körning. (nyköpt runt 2005) haveriet inträffade för några år sedan.

När det gäller motorn så har du:
Vänt kolvarna rätt med pilen mot fronten.
Vänt vevstakarna rätt med numret FRÅN kammen

Har du eliminerat däcken?

När det gäller motorn så brukar den minst ompysslade delen vara fördelaren.
En snabbkoll är att kolla med stroblampan. Om gradtalet är stabilt +- 2 grader vid konstant varv så blir det inte bättre än så.
Någon form av elektronik runt fördelaren gör stor märkbar förbättring på gången.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
spes2
Posts: 4
Joined: Tue Oct 13, 2020 1:16 pm

Re: Problem efter motorbyte

Post by spes2 »

Tack för svaren!

Jag kommer att dubbelkolla fiberdrev, fördelare och att jag vänt allt rätt i motorn när jag väl fått ur han. Däcken är också eliminerade. Motorn har gått jämnt och fint och tyst förutom tickandet och det förbenade sjunget från bakaxeln som kan eller inte ha samband med tickandet, så själva gången är det inget fel på. Därför känns det kasst att behöva riva upp allt igen och börja från början. Antagligen sätter jag i den gamla motorn under tiden eftersom jag behöver bilen, suck.... :sad:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem efter motorbyte

Post by QV »

Jag hade ett knackande ljud från bakaxeln vid backning och kraftigt gaspådrag.

Tillslut hittade jag felet.
Ett felvänt knutkors??? Fundera på det ni!

Roterade knutkorset (det sista vid bakaxeln) så att fram och baksida bytte plats och bilen vart tyst.

Kan ju tillägga att i mitt fall så renoverades motor, växellåda, kardan och bakaxel samtidigt.
Så att felsöka efter ljud blir ju rätt intressant då man inte vet vad som gör ljudet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
spes2
Posts: 4
Joined: Tue Oct 13, 2020 1:16 pm

Re: Problem efter motorbyte

Post by spes2 »

Hej.

Nu har jag bytt hela drivlinan och nu senast satt i gamla motorn. Allt är bytt - vx-låda, kardan, bakaxel, motor...samma *"wom-wom-wom" runt c:a 2000 rpm med belastning och ljudet/svängningen kommer från bakdelen av bilen. Avgassystemet tar inte emot någonstans, inga lösa grejor i skuffen som kan ligga och skaka. Det är trolleri!! Uppenbarligen inte kopplat till drivlinan eller däcken som sagt. Är det bara jag i hela Volvo-Sverige som haft detta problem. Fullständigt mysterium... :cry:
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Problem efter motorbyte

Post by Zappafan »

Bytte även stödlagret till kardanaxel?


(Stort takräcke på, böjd antenn....)
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem efter motorbyte

Post by QV »

Jag har fantiserat om en utrustning med 5-10 mikrofoner placerad "här och där" så man kan lokalisera vad som skapar ljudet och flytta mikarna närmare ljudkällan och på det sättet hitta källan. Men dessa fantasier har inte kommit till praktiska planer.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Problem efter motorbyte

Post by A-masen »

Det finns ju kontaktmikrofoner som sitter på en klämma som man kan flytta runt på misstänkta ställen. Sedan får man ha en mikrofonförstärkare också. Där kanske t.ex en enkel bärbar kassettbandspelare fungerar?
Fördelen med en kontaktmikrofon, som jag ser det, är att den bara tar upp vibrationsljud där den sitter. Som en knacksensor på moderna bilmotorer.
Inte väg och vindbrus och annat. Googla på Kontaktmikrofoner.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Problem efter motorbyte

Post by QV »

http://www.richardmudhar.com/using-piez ... ics-right/
Som en start. Men nu skall inte A-Masen få förstöra min nattsömn mer! :lol:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
spes2
Posts: 4
Joined: Tue Oct 13, 2020 1:16 pm

Re: Problem efter motorbyte[solved]

Post by spes2 »

Hej.
Tack för alla svar!

Här är nu lösningen på 9 månaders elände.... :roll: När hela drivlinan hade bytts ut och den gamla motorn återinstallerats utan framgång, beslöt jag mig för att ge mig på avgassystemet som tänkbar orsak. Det är ju helt möjligt att rören leder både vibrationer och akustik till bakvagnen där missljudet fanns. Tanken var nu att om jag bröt den förbindelsen skulle transporten till bakvagnen också brytas. Lyckligtvis hade jag liggande ett skarvstycke med flätat stål som borde bryta åtminstone vibrationer från ev. fel i framvagnen/motorn.

Vid provturen hördes nu istället missljudet från framvagnen och ingenting från bakvagnen. Alltså var strategin att kapa avgasröret lyckat. Jag visste nu att felet var där fram. Så småningom insåg jag att tre saker hade följt bägge motorerna och dessa tre saker fanns ej med i bilden med den gamla motorn innan motorrenoveringen Nämligen generator, vattenpump, bränslepump. Jag monterade då tillbaks den gamla generatorn. Fantastiskt! Inget missljud längre. Troligtvis något lager i den som tatt kväll, vad vet jag? På en skala från 0 - 100 av sannolika orsaker för missljud i bakvagnen hamnar nog generatorn på plats 99, där plats 100 tillhör katergorin tomtar och troll.... :O Jag har då aldrig hört om något sådant under mina 45 år som bilförare. Nå, nu är twilight zone över för den här gången. :D
Post Reply