växellåda B40 oljebyte

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

växellåda B40 oljebyte

Post by Goines »

Hej,

JAg har några frågor ang min B40 jag håller på att byta växellådeolja på.
För att komma under bilen har jag rullat upp den på ramper på framjulen ~2dm.
JAg tog av båda pluggarna och noterade att töm pluggen var konad men påfyllnadspluggen var inte utan hade ett hål i sig?
Jag hade tänkt väga min dunk innan uttömning men det glömndejag.

1. jag har fyllt på nästan 1L i växelspaken. 0.9L. Inget rinner ut ur det över hålet ännu! jag kan känna med lillfingret och det känns som om det är en bit kvar. Konstigt när det ska vara 0.75L enl spec.... Eller om jag fyller på till det rinner ut kanske det är mer än 0.75L? JAg tror inte att det beror på att den står upphöjd i framvagen - så mycket tippar den inte bak tycker jag. Kan jag fortsätta tills det börjar rinna ur det övre hålet? Eller ska jag stanna vid mina 0,9L?

2. JAg kollade inte hur långt den konade pluggen satt in i godset innan jag tog av tyvärr. JAg skruvade in den och det tar stopp ca halvvägs med gängor kvar? ÄR det normalt? det känns som den borde gå in lite till tänker jag spontant. Tar det stopp så tar det stopp.... men det ska ju vara av rätt anledning. Någon som vet?

3. Lite nyfiken på varför undre är konad men övre plugg är hålad? Någon som vet? Ska jag dra dem lika hårt? lite lagom utan alltför mycket kraft?

tack
/Gustav
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: växellåda B40 oljebyte

Post by Arne »

Menar du M40?
Den konade pluggen ska som sagt inte bottna i gängen, då tar den inte tätt. Läcker det inte olja ur pluggen så är det ok. Fyll olja tills det rinner ur det övre hålet.
AVG
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: växellåda M40 oljebyta

Post by Goines »

Tack Arne,

Så klart - M40 var meningen att jag skulle skriva
mvh
/Gustav
Post Reply