Identifiera sprängkåpa M45-B20

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Identifiera sprängkåpa M45-B20

Post by Amazon_V8 »

Tjena
Har nu efter ganska långt letande hittat en M45 låda med tillhörande sprängkåpa som passar mot B20,grejerna ska ha suttit i en Volvo 240 från 1975 med B20 så det ska ju vara rätt grejer.Detta är ju då enligt säljaren,kan jag på nått vis kontrollera att detta stämmer innan jag köper grejerna??T.ex. genom att kåpan ska ha nått speciellt nummer nånstans eller liknande??

MVH Micke
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Kåpan sitter väl ändå på 240 -76. 75:an hade väl b20+m40. Tar inte gift på det men det är vad jag kan minnas.


/ Pär
röd -67:a
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Hittade den här textsnutten på 240klubben

\"matte119 skrev:
Hur ser man på en sprängkåpa om den är från 240 -76 med B20??
för jag har en som påstås vara det. men jag vet inte säkert......


Du menar helt enkelt en sprängkåpa som är till B20 för M45/M46 låda?

Det ser du genom att bultmönstret mot blocket på motorn ä i samma line som för växellåden, ett B21/B23 är bultmönstret mot motorn förskjutet till höger jämfört med mot växellådan.
Sen så ska det inte vara gängade bulthål för växellådan, utan rena raka hål o så är det en tätning o styrning för ingående axel/urtrampningslagret.\"

/ Pär
röd -67:a
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

....

Post by Amazon_V8 »

Jag har fått höra att det finns i både 75 och 76 års modeller,och sen har man fått höra att den bara fanns på 75:orna och av en annan får man höra att den bara fanns på 76:orna finns det nån som vet med säkerhet??

Måste jag byta kopplingen??
Går det att använda en M47 låda med den rätta sprängkåpan??

Edit:Surfade runt lite på nätet och sökte information,det verkar som om det stämmer som ni säger att det är 76:ans sprängkåpa man ska ha.

\"1976 års Volvo 240 har fått M45-låda. Fortfarande finns dock B20-motorn kvar, men bara i 242 L. För att ha en stående motor och nyare låda skall man alltså ha en sådan kåpa, från en 76:a 240 med B20, vare sig det nu handlar om gamla (B18/B20) eller nya (B21/23/230) generationens motor. B21-kåpan detta år är ju den vanliga kåpan för nyare lådan och lutande motor som sitter på alla senare 240.\"


MVH Micke
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

m47 har en annan lamell,bytt bare lamellen. b20 fantes både m40 å 45 i 75-76...... fantes en annen sak...har sett b21 med klutchkåpa til m40!!!!!! m40 satt på åsså.....den var åsså bygd om til AT med en enkel SU :oops: :!:
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Saxat från nått forum.

Post by Amazon_V8 »

Saxat från nått forum,hoppas ingen tar illa upp =)

Så här är det:
Bultmönstret mellan motor-kåpa är samma på B18/20 som på B21/23/230 mfl. Det vill säga en B20-kåpa passar på en B23. Men med B20-kåpa på B23:an så hamnar B23:an upprättstående när växellådan står som den ska. Däremot så passar inte M45-lådan på en kåpa från M40 och vice versa.

1975 års Volvo 240 har ännu M40-låda och finns med både B20 och B21. B20-kåpan det året är alltså den gamla vanliga M40-kåpan, för stående motor och M40-låda. B21-kåpan är för att para ihop en lutande motor med en M40. Med andra ord, för att kunna ha en stående motor och nyare lådan så är det INTE en kåpa från en 75:a man skall ha, varken från B20 eller B21, även om många har den teorin.

1976 års Volvo 240 har fått M45-låda. Fortfarande finns dock B20-motorn kvar, men bara i 242 L. För att ha en stående motor och nyare låda skall man alltså ha en sådan kåpa, från en 76:a 240 med B20, vare sig det nu handlar om gamla (B18/B20) eller nya (B21/23/230) generationens motor. B21-kåpan detta år är ju den vanliga kåpan för nyare lådan och lutande motor som sitter på alla senare 240.

1977 finns inte B20 längre.

För att få stående motor OCH stående låda skall man alltså använda en B20 kopplingskåpa, OAVSETT om man ska ha M40 eller M45. För att få stående B21-motor och långspak i min PV så har jag en vanlig M40-kåpa (just nu Amazon -70, men det går ju med vilken som helst, utom då -75 240 B21, för då lutar motorn.) och låda. Hade jag viljat ha nyare låda i den med stående motor så hade jag alltså behövt en kåpa från 76:ans 242 L. Hade jag viljat luta motorn och ha M40 så hade jag behövt en från 75:ans 240 med B21.

Teoretiskt sett skulle man alltså även kunna montera en B20 lutande med hjälp av tråg och kopplingskåpa från en B21, men det finns ju ingen anledning att göra så någonstans.

MVH Micke
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Är det nåt jag kan så är det detta :)

75 så sitter det M40/M41 på 240 oavsett om det är B21 eller B20
76 så sitter det M45/M46 oavsett om det är B20 eller B21.

Alltså ska man ha en kåpa från en 76:as 240 med B20 om man vill ha M45/46/47 i en Amazon.

Splinesen är samma på både M45, M46 o M47 från ~78 (78 finns både grövre o finare splinesen), det som skiljer är att M47 brukar ha ett annat svänghjul, tar man svänghjulet man redan har (det vanliga plana) så är det samma koppling till alla.
Observera att M45/M46 76-78 har grov splines, alltså samma som en M40.

Man ser att det är rätt kåpa på att bultmönstret är gjort för en stående motor o att lådan bultas inifrån, alltså inga gängor i bulthålen, sen sitter främre tätningen för lådan i kåpan också.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Amarace wrote:Är det nåt jag kan så är det detta :)

75 så sitter det M40/M41 på 240 oavsett om det är B21 eller B20
76 så sitter det M45/M46 oavsett om det är B20 eller B21.

Alltså ska man ha en kåpa från en 76:as 240 med B20 om man vill ha M45/46/47 i en Amazon.

Splinesen är samma på både M45, M46 o M47 från ~78 (78 finns både grövre o finare splinesen), det som skiljer är att M47 brukar ha ett annat svänghjul, tar man svänghjulet man redan har (det vanliga plana) så är det samma koppling till alla.
Observera att M45/M46 76-78 har grov splines, alltså samma som en M40.

Man ser att det är rätt kåpa på att bultmönstret är gjort för en stående motor o att lådan bultas inifrån, alltså inga gängor i bulthålen, sen sitter främre tätningen för lådan i kåpan också.
Tackar så mycket,då ska man bara dra ihop lite stålar för dom brukar ju inte va billiga.

MVH Micke
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Kollade upp min kåpa (B20-M45/46/47) i helgen o skrev upp nuffrorna på plåten om nån är intresserad.

Type: M45
Part nr: 1208007
Fabr nr: 102017
Knabben1337
Posts: 1
Joined: Fri Aug 13, 2021 12:09 pm

Re: Identifiera sprängkåpa M45-B20

Post by Knabben1337 »

Tjenare har en Volvo 244l 77:a med b19. Är sprängkåpan i denna bil värt några pengar?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Identifiera sprängkåpa M45-B20

Post by QV »

Den kåpan som "alla" är ute efter är rakställd motor (B18, B20) och anslutningen mot växellådan skall vara urfräst för tätring.
M400 och M45 växellåda om jag inte missminner mig.

Själv har jag på lager en rätt så udda svep B21 mot M40 låda.
I princip lika ovanlig som den som "alla" vill ha men då inte värd något....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply