Byta belägg skivbroms

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Byta belägg skivbroms

Post by Schmoyoho »

Hej,

1965 Amazon B18 har stått i två år efter att avgassystemet totalt rostat sönder. Avgasbytet nästan klart, men märker nu att höger sidas bromsar kärvar. Bilen har 1-krets-system med skivor fram och trummor bak, helt original. Bilen har stått med handbromsen dragen hela tiden tror jag vilken kanske förklarar kärvandet i trumbromsen bak. Förhoppningen är att den ska släppa när bilen börjar rulla, så slipper man börja riva en extra gång ifall det ändå slutar med att man måste göra det senare.

Fram så noterade jag att beläggen är ganska slitna och antagligen inte är bytta de senaste 30-40 åren. Nu när jag står inför att beställa nya så vet jag inte om det bara är så enkelt som att trycka in kolvarna och montera nya. Om oken kärvar kanske det är ett tecken på att kolvarna är slitna och om så är fallet, är det inte risk att man skadar packningar med att trycka in kolven och tappa bromsarna i ett 1-kretssystem?

Eller kan man motionera liv i oken ändå tror ni? Bara höger sida som kärvar. Förra sommaren är första gången de senaste 20-25 åren som bilen stått istället för att vara igång och rulla åtminstone några mil så det är väl förståeligt att den tjurar. Är det dumt att bara trycka dit nya belägg? Eller kan man göra det som en första åtgärd och se om pedalen sjunker under belastning eller om bromsarna funkar om man kör lite försiktigt på inhägnat område?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta belägg skivbroms

Post by Lars Bd »

Ar bromsarna inte renoverade på de sista 20-30 åren bör man göra en helrenovering och byta allt gummi. Under renoveringen syns det om även metalldelarna är färdiga för skroten eller om de är användbara. Man får inte chansa med enkretssystem, ett litet läckage kan få allvarliga konsekvenser någon månad senare för förare eller någon oskyldig fotgängare.
Går oken att relativt enkelt motionera igång bör de vara renoverbara utan annat än byte av gummi.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Byta belägg skivbroms

Post by droopy »

Instämmer. Gummit spricker och det finns risk att det läcker bromsvätska och att fukt/damm kommer åt kolvarna då gummit inte skyddar längre. Finns ju renoveringssatser att få tag på. Det dyker upp skapliga ok och skivor på Tradera då och då som är i renoverbart skick om ens egna gett upp helt. Då det är enkrets så vill man knappast få ett större läckage vid ett bromsok ..Då kan det sluta illa.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
User avatar
Schmoyoho
Posts: 16
Joined: Mon Jun 19, 2017 11:43 am

Re: Byta belägg skivbroms

Post by Schmoyoho »

Bumpar denna tråden. Bilen har varit stillastående sedan 2018 som sagt men är nu påställd och med nya avgassystemet monterat. Jag står nu i valet och kvalet kring vad jag skall byta i bromsväg.

Kolvarna i bromstrummorna bak byttes "nyss", 2013. Framtill är ena belägget HF helt slut så misstänker det är lite ojämn verkan inne i detta oket. Jag har aldrig renoverat bromsar förut men om det är enkelt görbart så är jag intresserad av att prova, om det inte kompromissar med säkerheten.

Har kikat på youtube och sett någon hona loppen för kolvarna, något man brukar göra? Eller är det i princip bara att byta kolvar+packningar och köra?

Undrar också hur man ska tänka kring bromsslangar och sådant. Annat som behöver bytas i bromsväg? Funderar på att byta huvudcylindern i förebyggande syfte, men farsan som står för fiolerna var inte lika övertygad. Jag tänker hellre en grej för mycket än för lite på enkrets?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Byta belägg skivbroms

Post by Blomquist »

Honing är väl inte direkt obligatoriskt, Det får bedömmas från fall till fall. Är det inga rostporer i loppen
så behövs det ju inte. Lite lätt rengöring med stålull och T-röd kan mycket väl räcka. Jag byter bromsslangar
eftersom dom kan paja internt så att säga, alltså att dom spricker inuti. Det ligger ju en struktur ingjutet i gummit
och när den ger upp får man ballongfenomenet, alltså att slangen expanderar istället för att skicka trycket vidare.
Slangar kostar inte särskilt mycket.

Gällande ditt slitna bromsbelägg kan det ju vara tvärtom också, alltså att det är den andra sidan som har beckat ihop och inte bromsar.
210 -64, 223 -68
Post Reply