Ojämna bromsar fram

Moderatorer
Post Reply
Micke_P84
Posts: 1
Joined: Wed Apr 25, 2018 8:30 am

Ojämna bromsar fram

Post by Micke_P84 »

Har en Amazon -64 som bromsarna är ombyggt till 2-krets med servo från 69-70. Fick 2a på ojämn bromsverkan fram så i vinter har jag bytt huvudcylinder, slangar, ok, skivor, belägg, backar och hjulcylindrar och när jag provkörde häromdagen så kände jag att problemet fortfarande e kvar. De enda som jag inte kollat över är reduceringsventilerna bak. Kan dessa göra så att de blir så? Tänkte ta eb sväng ut i garaget senare och se om de kan va nått rör som kan vara tilltryck eller om de kan sitta nån skit i delningsblocket?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ojämna bromsar fram

Post by QV »

Normalt tycker jag att du borde ha löst problemet men tydligen inte.
Detta kommer nu inte bli någon felfix utan mera ett "fulfix"

Jag har trummor och sitter på ett hotell så detta är bara funderingar.
Minnesbilden säger mig att det ät två slanghållare till var framhjul.
Detta betyder alltså att båda kretsarna går till båda framhjulen.
Så om en av dessa kretsar är "fel" om det sitter i reduceringsventil bak eller i servot så borde det bli lika "fel" på höger och vänster framhjul.

Oket är 2 kolvar på ena sidan och 1 kolv på andra sidan. Enligt min minnesbild.

Om nu krets A inte har samma tryck som krets B och krets A går till 2 kolvsidan på vänster hjul och 1 kolv sidan på höger hjul så kanske detta fel uppkommer.

Fulfix lösning
Byt plats på slangarna på höger eller vänster framhjul
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ojämna bromsar fram

Post by Lars Bd »

69-70 har 4- kolvsok men det framgår inte vilka ok du har eller hur de 2 kretsarna är kopplade, gissningsvis har du ett komplett 2- krets bromssysten som det är 69-70. QV, upp till 68 var det 3- kolvsok men de har bara en slanganslutning och kan inte användas till 2krets modell 69-70. Som sagt har man bytt allt som du gjort ska det vara bra men kanske är det frågan om något annat t.ex. felaktig hjulinställning, glapp bussning/styrled eller liknande. En tät bromsledning kan ge ojämn broms, borde bli 50% bromsverkan på den täta sidan om det är tvärstopp. Du borde dock ha märlt detta vid luftningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ojämna bromsar fram

Post by QV »

På Porschen hemma, så är kolvarna i oken inte plana utan är någon 10dels mm tunnare i en vinkel (från centrum)
Detta för att trycket på bromsklossen skall bli jämnare

Det är då viktigt att kolven roteras i rätt vinkel innan man monterar den på bilen.

Är kolven (kolvarna) på dessa ok helt plana mot belägget?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ojämna bromsar fram

Post by Arne »

Det är viktigt att lufta i rätt ordningsföljd för att få ut all luft ur systemet, har du gjort det och problemet fortfarande kvarstår så kolla de inre länkarmsbussningarna, är de glappa kan du uppleva att bromsarna drar snett. Nu utgår jag från att det är exakt monterat som på -69 -70 års Amazoner med triangeldelat tvåkretssystem. Jag tror inte att reduceringsventilerna till bakhjulen orsakar detta.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ojämna bromsar fram

Post by QV »

Arne wrote: Thu Apr 26, 2018 6:46 am Det är viktigt att lufta i rätt ordningsföljd för att få ut all luft ur systemet,
Ringde upp Haynes angående detta en gång och de höll i princip med mig att det inte spelar någon roll men att de skriver som tillverkaren rekommenderar. Satt nämligen och skissade på om det skulle spela roll och i de fall som jag kollade upp så ser jag inte hur ordningen skall spela någon roll. Kanske det gör något om rören är helt tomma, om man gör i "fel ordning". Men det blir max kvar en liten luftbubbla efter första varvet. Kör man två varv så spelar ordningen ingen som helst roll.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply