Byta belägg skivbroms
Posted: Sat Jul 04, 2020 7:52 pm
Hej,
1965 Amazon B18 har stått i två år efter att avgassystemet totalt rostat sönder. Avgasbytet nästan klart, men märker nu att höger sidas bromsar kärvar. Bilen har 1-krets-system med skivor fram och trummor bak, helt original. Bilen har stått med handbromsen dragen hela tiden tror jag vilken kanske förklarar kärvandet i trumbromsen bak. Förhoppningen är att den ska släppa när bilen börjar rulla, så slipper man börja riva en extra gång ifall det ändå slutar med att man måste göra det senare.
Fram så noterade jag att beläggen är ganska slitna och antagligen inte är bytta de senaste 30-40 åren. Nu när jag står inför att beställa nya så vet jag inte om det bara är så enkelt som att trycka in kolvarna och montera nya. Om oken kärvar kanske det är ett tecken på att kolvarna är slitna och om så är fallet, är det inte risk att man skadar packningar med att trycka in kolven och tappa bromsarna i ett 1-kretssystem?
Eller kan man motionera liv i oken ändå tror ni? Bara höger sida som kärvar. Förra sommaren är första gången de senaste 20-25 åren som bilen stått istället för att vara igång och rulla åtminstone några mil så det är väl förståeligt att den tjurar. Är det dumt att bara trycka dit nya belägg? Eller kan man göra det som en första åtgärd och se om pedalen sjunker under belastning eller om bromsarna funkar om man kör lite försiktigt på inhägnat område?
1965 Amazon B18 har stått i två år efter att avgassystemet totalt rostat sönder. Avgasbytet nästan klart, men märker nu att höger sidas bromsar kärvar. Bilen har 1-krets-system med skivor fram och trummor bak, helt original. Bilen har stått med handbromsen dragen hela tiden tror jag vilken kanske förklarar kärvandet i trumbromsen bak. Förhoppningen är att den ska släppa när bilen börjar rulla, så slipper man börja riva en extra gång ifall det ändå slutar med att man måste göra det senare.
Fram så noterade jag att beläggen är ganska slitna och antagligen inte är bytta de senaste 30-40 åren. Nu när jag står inför att beställa nya så vet jag inte om det bara är så enkelt som att trycka in kolvarna och montera nya. Om oken kärvar kanske det är ett tecken på att kolvarna är slitna och om så är fallet, är det inte risk att man skadar packningar med att trycka in kolven och tappa bromsarna i ett 1-kretssystem?
Eller kan man motionera liv i oken ändå tror ni? Bara höger sida som kärvar. Förra sommaren är första gången de senaste 20-25 åren som bilen stått istället för att vara igång och rulla åtminstone några mil så det är väl förståeligt att den tjurar. Är det dumt att bara trycka dit nya belägg? Eller kan man göra det som en första åtgärd och se om pedalen sjunker under belastning eller om bromsarna funkar om man kör lite försiktigt på inhägnat område?