Sida 1 av 1

Byta belägg skivbroms

Postat: lör jul 04, 2020 7:52 pm
av Schmoyoho
Hej,

1965 Amazon B18 har stått i två år efter att avgassystemet totalt rostat sönder. Avgasbytet nästan klart, men märker nu att höger sidas bromsar kärvar. Bilen har 1-krets-system med skivor fram och trummor bak, helt original. Bilen har stått med handbromsen dragen hela tiden tror jag vilken kanske förklarar kärvandet i trumbromsen bak. Förhoppningen är att den ska släppa när bilen börjar rulla, så slipper man börja riva en extra gång ifall det ändå slutar med att man måste göra det senare.

Fram så noterade jag att beläggen är ganska slitna och antagligen inte är bytta de senaste 30-40 åren. Nu när jag står inför att beställa nya så vet jag inte om det bara är så enkelt som att trycka in kolvarna och montera nya. Om oken kärvar kanske det är ett tecken på att kolvarna är slitna och om så är fallet, är det inte risk att man skadar packningar med att trycka in kolven och tappa bromsarna i ett 1-kretssystem?

Eller kan man motionera liv i oken ändå tror ni? Bara höger sida som kärvar. Förra sommaren är första gången de senaste 20-25 åren som bilen stått istället för att vara igång och rulla åtminstone några mil så det är väl förståeligt att den tjurar. Är det dumt att bara trycka dit nya belägg? Eller kan man göra det som en första åtgärd och se om pedalen sjunker under belastning eller om bromsarna funkar om man kör lite försiktigt på inhägnat område?

Re: Byta belägg skivbroms

Postat: lör jul 04, 2020 9:38 pm
av Lars Bd
Ar bromsarna inte renoverade på de sista 20-30 åren bör man göra en helrenovering och byta allt gummi. Under renoveringen syns det om även metalldelarna är färdiga för skroten eller om de är användbara. Man får inte chansa med enkretssystem, ett litet läckage kan få allvarliga konsekvenser någon månad senare för förare eller någon oskyldig fotgängare.
Går oken att relativt enkelt motionera igång bör de vara renoverbara utan annat än byte av gummi.

Re: Byta belägg skivbroms

Postat: lör jul 17, 2021 2:38 pm
av droopy
Instämmer. Gummit spricker och det finns risk att det läcker bromsvätska och att fukt/damm kommer åt kolvarna då gummit inte skyddar längre. Finns ju renoveringssatser att få tag på. Det dyker upp skapliga ok och skivor på Tradera då och då som är i renoverbart skick om ens egna gett upp helt. Då det är enkrets så vill man knappast få ett större läckage vid ett bromsok ..Då kan det sluta illa.