Renovera bromsok

Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Renovera bromsok

Post by Mackansglt »

Hej, länge sedan jag skrev här.

Har åter blivit med Amazon, en 70:a

Någon som har renoverat 2 kretsbromsoken i fram. Finns ju renoveringssatser att köpa.
Svårt eller... Vad jag har förstått så ska man inte dela på okhalvorna. År det inte knöligt att komma åt kolvar, tätningar med mera.

Reduceringscylindrarna i bak. Har köpt en renoveringssats till dessa. Plockade isär den ena cylindern och försökte mig på ett byte av tätningarna. Den lilla var ju ett helvete och få på. Den sprätte iväg och bye bye med den. :cry: :cry: Det röda fettet som fanns med i satsen skal man smörja hela kolven med detta och sedan montera ihop.

Ingen som har ngn. reduceringscylinder till övers som man kan få köpa.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Renovera bromsok

Post by Per L »

Det är enkelt att renovera bromsoken fram. Halvorna skall inte plockas isär.
Har kolvarna fastnat är det enklaste att pressa ut dom med bromspedalen innan bromsledningar och ok plockas isär. Säkert åker någon kolv ut före dom andra. Då får man hålla emot denna kolv med något. Sitter oket kvar på bilen brukar jag sätta dit ett tjockt plattjärn mellan kolv och bromsskiva. Då håller bromsskivan emot den kolv som åker ut lätt under tiden det/dom tröga kolvarna tvingas ut med bromspedalen. Alternativt fungera en bromskloss förstås också.

Dom sitter säkert så hårt fast att det inte går att få ut dem med tryckluft om oket är bortplockat. Då kan man sätta in en smörjnippel i bromsoket och trycka ut kolvarna med en smörjspruta. Även här åker säkert någon kolv ut före andra och då blir det svårt att hålla emot denna för kolvarna trycks ut med väldigt stora krafter. En polygrip fungerar säkert inte . Möjligen en kraftig rörtång

Skulle det räcka med tryckluft att få ut kolvarna ploppar dom ut överraskande snabbt och med stor kraft så det gäller att hålla fingrarna borta. Det är alltså inte lämpligt att försöka hålla emot kolvar som åker ut lätt med fingrarna.

Är kolvarna rostiga finns nya att köpa
Är cylinderloppen angripna av tex rost slipas dom rena med tex smärgelduk eller mycket fint slippapper
Last edited by Per L on Wed Jul 29, 2020 11:53 am, edited 1 time in total.
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Renovera bromsok

Post by Mackansglt »

Tack för svar. Skall man fetta in den nya kolven med något vid monteringen.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Renovera bromsok

Post by Lars Bd »

Snåla inte med smörjmedlet där det nu finns rostangrepp d.v.s. från och med kolvtätning fram till dammskyddets insida och monteringsspår. Notera att "cylinderloppet" normalt inte kommer i kontakt med kolven som enbart centreras av tätningen, därför kan eventuella skador där putsas bort med slippapper utan större krav på ytfinhet. Dock måste spåret i oket där tätningen ska sitta behandlas varsamt så att tätningen kan göra sitt jobb, undvik grov smärgelduk och liknande där om möjligt. Stålull svinto eller den gröna ytan på en sådan här eller liknande https://files.allers.se/uploads/2016/10 ... terier.jpg kan fungera. Används fett för att trycka ut kolvarna måste oken rengöras noga innan de monteras ihop.
Volvos verkstadshandbok anger att oken inte ska delas vid renovering för att oken bland annat måste provtryckas efter delning, man bör följa dessa rekommendationer och inte tro att man vet bättre än Girling.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Renovera bromsok

Post by StefanM »

Det är mycket man inte ska men att man normalt säger att okhalvor inte ska delas är nog mest risken att den som gör det slarvar och sen ställer till det. Jag har delat hundratals ok och håller man bara rent och drar skruvar med moment så är det ju inga problem. Har aldrig haft nå läckage.
Vad är liksom skillnaden med att vara inne och peta i tätningar och annat mot det? Sannolikheten är ju inte mindre eller större att man ställer till med nåt där och blir utan broms ändå.......
Post Reply