tempgivare

Moderatorer
Post Reply
kuha66
Posts: 15
Joined: Mon Apr 29, 2013 10:49 am
Location: luleå

tempgivare

Post by kuha66 »

hej jag undrar om någon vet vad det är för gäng på tempgivare tum eller mm.17mm nyckel passar att öppna.min är trasig o en ny är dyr tänkte sätta en elektrisk. elektriska givare finns olika varianter.har ej tagit bort den gamla.tänkte ha kvar den tills jag hittar en ny.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tempgivare

Post by A-masen »

Nu måste vi få veta om du har ett komplett elektriskt system?
Den tempmätaren som sitter i original i Amazon är "mekanisk" och fungerar i princip som en vanlig glastermometer. Det är bara så att det som är kvicksilvret i glastermometern trycker på mätarnålen så att den rör sig över en temperaturskala. I själva verket är det eter som trycker i tempmätaren.

En elektrisk mätare ger ut en spänning. Mätkroppen som sitter på samma ställe som den mekaniska och har samma gängor, innehåller ett motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen. Efter motståndet går det till jord. Instrumentet i panelen visar då hur mycket ström (ampere) det går genom instrumentet. Men eftersom vi vill veta temperaturen som mäts i °C, så har man ritat om skalan till °C i stället.
Jag har studerat detta rätt ingående, men inte prövat i praktiken, och det bör gå att ta en elektrisk mätare från en Volvo 140 och ersätta den "mekaniska" som finns i panelen i Amazon. Men det krävs lite annat också. Bl.a en spänningsstabilisator. Det finns lite att berätta om det.
PM:a mig om du vill veta mer om detta.

Med "komplett elektriskt system" menar jag inte någon tempmätare från Biltema, utan en som passar in i instrumentpanelen och ser nästan original ut.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: tempgivare

Post by volvodidi »

tempgivaregäng är 5/8 UNF (B18/B20)

Dieter
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: tempgivare

Post by Gravis »

Hej, En nyfiken fråga, går det att ta el tempgivaren från en 76'a B20 och köpa ett löst temperaturinstrument eller är de elektriska tempgivarna anpassade till ett specifikt instrument. en tänkbar kombination skulle kunna vara ett VDO instrument ihop med 76ans tempgivare.

//Gravis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: tempgivare

Post by A-masen »

Delarna, givaren och instrumentet skall ju jobba ihop och då behöver du spänningsstabilisatorn också, som jag skrev tidigare i tråden. Som jag ser det bör du kunna ta mätare, givare och stabilisator från en 140. Det är troligt att du kan ta motsvarande delar från tidiga 240 också. Instrumentpanelerna är väldigt lika. Kolla i en reservdelskatalog om det är samma detaljnummer på delarna. Alltså till 140 och 240. Men det måste ju vara ur samma katalog! Här på forumet har du ju länkar till flera säljställen.

Säg till med ett PM så förmedlar jag mina "samlade teoretiska uppgifter".
Post Reply