Massa frågor om led lampor i Mätarhuset.

Moderatorer
Post Reply
Mini_latt
Posts: 3
Joined: Wed Nov 16, 2016 12:44 pm

Massa frågor om led lampor i Mätarhuset.

Post by Mini_latt »

Tjenare. Jag håller på att bygga upp en Amazon från grunden. Jag hittade detta forum när jag googla info.
Får slänga upp mer info och bilder framöver.

Detta e första gången jag skruvar äldre bil så kan inte så mycket än.

Jag har tagit isär instrument brädan och lackat sargen mm men tänkte också slänga i led. (jag vet att många hatar detta men så e det)

Tyvärr så va den färgade plasten framför blinkers, helljuset mm dåligt. Och det verkar inte gå att köpa dessa löst?

Hittade en sida som sålde mc delar och dessa lampor går säkert montera i.
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc-cus ... -skruva-pa

Men läste någon stans att blinkers en blir svårt? Tex den i länken har två kablar och i min bil är det två kablar till blinkersen. Funkar det då?

Hur e det med instrument brädan om man monterar led kan man höja sänka styrkan då? Finns ju led lampor med original sockel 12v.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Massa frågor om led lampor i Mätarhuset.

Post by A-masen »

Det gäller ju i första hand att dina lamphållare (LED) passar i den befintliga instrumentpanelen. Dom är rätt små i original. Dom på bilden ser tämligen stora ut i diametern. Och det anges inga mått på bilden.
Sedan är det väl så att dom som säljer LED-lampor för att passa i originallampsocklarna måste ju vara dimbara eftersom funktionen finns där från början. Men det måste ju företaget som säljer dom kunna svara på.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Massa frågor om led lampor i Mätarhuset.

Post by QV »

Har inte sett instrumentbelysningslampor LED som är dimmbara. Men det kan mycket väl finnas.
Rent tekniskt så är det inte så lätt eftersom du minskar belastningen med LED och då fungerar inte motsåndet i knappen som det är tänkt.
Nu brukar inte den funktionen fungera iallafall eftersom den i de allra flesta fall är trasig. Man är glad om det kommer något lyse överhuvudtaget.
En extern reglering är nog lättast

Plasten går säkerat att polera upp eller hitta från någon annan donator.

Vill man så kan man byta blinkerindikatorn till LED. Finns en egen tråd om det strax under din tråd.

Jag förstår inte varför LED men du får mycket gärna byta till LED.
Det enda jag vill är att du får bilen i trafik och börjar köra med den.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Massa frågor om led lampor i Mätarhuset.

Post by A-masen »

QV och Mini_latt: Om linserna skulle vara dåliga eller spruckna så borde man kunna åtgärda det. I affärer som säljer utrustning för flugfiskare som binder sina egna flugor, kan man köpa färgpigment och blanda med epoxylim. Det borde man kunna laga och fylla ut en sprucken lins med. Sätt en tejpbit på framsidan, den sidan som sedan kommer utåt föraren. Dutta på linsen från baksidan med färgsatt epoxy och ställ det med "framsidan" neråt medan det härdar. Det finns epoxy som är långsamthärdande. 24 timmars-epoxy har jag använt och har erfarenhet av. Dock inte till att laga linser med, men om det skall t.ex tränga ner igenom en spricka bör det ha lite tid på sig. Kan ju även fylla upp ett tomt hål. Vill man polera en blank yta efteråt så ligger nog Autosol närmast till. Prova med en Tops och Autosol.
Jag har alltså inte provat just detta, men dels läst på flugfiskesiter att pigmentet är blandbart med epoxy, och dels limmat en hel del annat med epoxy. Reparation och funktionsutbyggnad av kretskort bl.a.
Googla på siter om flugbindning.

Jag gör ett tillägg här: Om man vill "grovpolera" en restaurerad lins t.ex med färgad epoxy som jag föreslår i inlägget, så finns det här Verktyget:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ste-p40009
Det är som en penna där man skruvar ut ett knippe glasfiberstrån några millimeter. Inte för mycket, då sprider dom ut sig över en större yta och böjer sig. Då förlorar dom sin slipande förmåga.
Man slipar på den aktuella ytan med små cirkelrörelser. Sedan kan man finpolera efteråt med Autosol eller något liknande. Kan ju även användas för att polera små ytor i andra sammanhang där t.ex ett fint slippapper vikt över ett finger hade varit alldeles för stort.
Jag har använt sådana här verktyg, men inte jobbat på flera år. Därför hade jag glömt bort det. Men jag kan lova att det fungerar som man har tänkt.
Post Reply